Informatieve site over

de Belgische spoorwegen

Lijn58
Webmaster

Mijn naam is Mitch,
Mijn interesse voor het spoor ontstond op de Lijn 58, zijnde de huidige lijn Gent Dampoort – Eeklo.
Meer uitleg vindt je op mijn pagina ‘ontstaan van deze site‘.

Toen ik nog een klein ventje was woonden we pal naast lijn 59 waar ze samenkomt met lijn 50, waarbij ik bladzijden vol pende met de nummers van de locomotieven en motorstellen die iedere dag voorbijraasden.
Ik liep in die tijd school in het Sint-Gregoriuscollege in de Gontrodestraat te Ledeberg, en onze school lag aan de overkant van de bundel waar de defecte en herstelde goederenwagons uit de werkplaats van Gentbrugge gezet werden. Als we naar school gingen gebruikten we bijna dagelijks de voetgangerstunnel tussen de Eugene Zetternamstraat en de Gontrodestraat. Deze voetgangerstunnel loopt onder het sporencomplex van de goederenwagonwerkplaats in Gentbrugge en regelmatig stonden we gefascineerd te kijken naar de spoorwegarbeiders die met de rangeerlocs reeks 91 de wagons aan- en afvoerden.
Ik herinner mij dat het er soms nogal wild aan toe ging, waarbij menig wagon wel eens uit de sporen liep.
Dikwijls werden de wagons los opgeduwd door een 91er die dan remde en zo de wagons liet verder bollen tot ze tegen andere wagons tot stilstand kwamen. Dan gebeurde het wel eens dat dit nogal hard ging waarbij het geheel wel eens door de stootblokken ging.
Ik herinner me ook nog dat ze eens met man en macht en met lange staven die ze als hefbomen gebruikten een ontspoorde wagon terug op de rails probeerden te krijgen. Waarbij de ploeg chef met veel lawaai zijn mannen wat ophitste, en waarbij ze met het deuntje hey, hop, hey hop, toch in hun opzet geslaagd zijn…
Dikwijls gingen we de zaterdag stiekem in de bundel spelen waar de wagons afgesteld stonden. Waar we dan zelf spoorman of chef speelden.

Mijn grootvader zaliger, Leon Nerinckx was machinist bij de NMBS verbonden aan het depot Merelbeke.
Zijn carrière begon als stoker in mei 1937 waarna hij zich opwerkte tot machinist. Zijn vaste stoommachine was het type 7. Toen in 1955 de Dieselelektrische locomotieven van het type 201 aan de NMBS werden geleverd zette hij zijn dienst verder op deze werkpaarden. Op 58 jarige leeftijd, in 1973, ging hij met pensioen.
Mijn nonkel, Jacky Nerinckx, die trouwens regelmatig op Gent-Eeklo de dienst verzorgde, want ondertussen ook met pensioen, trad in zijn voetsporen als machinist.

Eind 2010 werd ik door een ‘vergeten’ sollicitatie op het internet gecontacteerd door een headhunter bureau of ik geïnteresseerd was in een job als technicus bij de spoorwegen…
Na het doorlopen van de nodige proeven kon ik op 21 maart 2011 als technicus ELM Dieseltractie in de werkplaats van Merelbeke (FKR) starten.
Bij de toewijzing van de eerste nieuwe Desiro motorstellen (MR08) koos ik voor de overstap naar de elektrische tractie.

De technische fiches van het rollende materieel beginnen eindelijk definitief vorm te krijgen alsook de icoontjes, waarbij enige gelijkenis met bestaande puur toeval is.
De informatie is steeds onder voorbehoud van schrijf- druk- en technische fouten.
Correcties zijn welkom, worden zeer gewaardeerd en op prijs gesteld, en als ze juist zijn vermeld ik graag je naam, of je link erbij.

Wat betreft de raadpleging en het gebruik van de inhoud van deze website verwijs ik graag door naar onze pagina : Juridische kennisgeving.

Met dank aan onder andere :
– Dirk Meyntjens
– Ivo Van Steenwinkel
– Sven De Boeck
– Julien Casier
– Jan Mahieu
– … en wie ik zou vergeten zijn … voor de verbetering en aanvulling van informatie.

Links :
BEELDEN TUSSEN RAILS
van Marc Petit
Grenier Ferroviaire Spoorse Zolder van Patrick Tassignon
Hullabaloo
JorisRail van Joris De Mol
Railpassie
van Diego De Jonge
Spoorwegnostalgie van Dave Habraken
Treinfoto 2000
van Geert Maes
Ferrovia.be franstalige Site van Jérôme Dubois

Chemin de fer á vapeur des 3 vallées (Mariembourg-Treignes)
Chemin de fer du Bocq

Stoomtrein Dendermonde Puurs
Stoomtrein Maldegem – Eeklo

Stoomtrein Goes-Borsele
Toerisme en Spoorpatrimonium

error: Content is protected !!