Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen Rijtuigen voor internationaal verkeer

Type N (ex-Nord Belge)

Rollend materieel
Niet meer in commerciële dienst sinds 1976.
4 rijtuigen zijn bewaard.
 

Algemeen

B-rijtuig 32303

B-rijtuig 32402

BD-rijtuig 39104



Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Snelheid
Draaistel
1930
18
BoBo
44,5t : C-rijtuig; 47t: B-rijtuig; 43,5t: Cp rijtuig;45,5t: AB rijtuig
52t : C-rijtuig; 52t: B-rijtuig; 49t: Cp rijtuig;50t: AB rijtuig
120km/h
Pennsylvania
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
20850mm
19500mm
2890mm
14000mm
2500mm
2750mm
1056mm
4000mm; 4260 met uitkijk
980mm
70m
Originele nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering Nord-Belge Aantal
AB(A3B4yfi) 1 - 4 4
B(B9yfi) 9 - 11 3
C (C11yi) 15 - 20 6
CD(C7Ddyi) 27 - 31 5
Totaal
18
Nummering 1940
Type Nummering Nord-Belge Aantal
A3B4 1001 - 1004 4
B9 1201 - 1203 3
C11 1301 - 1306 6
C7p 1701 - 1705 5
Totaal
18
Nummering 1957
Type Nummering Nord-Belge Aantal
A3B4 1001 - 1004 4
B9 1201 - 1203 3
C11 1301 - 1306 6
C7p 1701 - 1705 5
Totaal
18
Nummering vanaf 1957
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A3B4 wordt B7
B9 wordt B9
C11 wordt B11
32201 - 32204
32301 - 32303
32401 - 32406
50 88 37 26 401 - 404
50 88 29 29 401 - 403
50 88 21 26 401 - 406
4
3
6
C7p wordt BD 39101 - 39105 50 88 82 26 430 - 434 5
Totaal 18
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen Totaal
AB   18A+32B  
B   72  
C   88  
Cp   58  
B      
BD      
Kastgedeelte
Bouwers
Type

Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
Baume et Marpent en Anglo-Franco-Belge te la Croyere
a3b4 met zijgang, overige met centrale gang, overloopbruggen en vouwbalgen.
B en C rijtuigen: 10 deuren; Cp rijtuig: 8 deuren en AB rijtuig 6 deuren.
Zwaaideuren per afdeling
Manueel met deurklink
Kopdeuren, metalen voetovergangen en vouwbalgen
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Stoomverwarming
-
Gloeilampen, later TL verlichting
Geen
2 WC's, behalve het Cp rijtuig had slechts 1 WC
Energievoorziening
Dynamo  
Remming
- Automatische Westinghouse-rem
Remming door middel van :
- Remblokken op de wielbanden
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn.
Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
Afstandsringen om de spankrachten te beperken.

Opmerkingen
-Rijtuigen voor Internationale verbindingen, later binnenlands verkeer
- Dit waren de eerste volledig stalen rijtuigen, met een sterk gewelfde zijkant.
- Er werden 4 verschillende series van gebouwd.
Bewaarde rijtuigen tot heden :
- NMBS : 32303, 32402 en 39104 - te CFV3V in restauratie.
- Statisch te Kalterherberg bij Waffle Time, rijtuig 32204 :