Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor internationaal verkeer
Type N (ex-Nord Belge) |
|
Rollend materieel | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1976. 4 rijtuigen zijn bewaard. |
||
Algemeen | B-rijtuig 32303 |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Massa ledig Massa beladen Snelheid Draaistel |
1930 18 BoBo 44,5t : C-rijtuig; 47t: B-rijtuig; 43,5t: Cp rijtuig;45,5t: AB rijtuig 52t : C-rijtuig; 52t: B-rijtuig; 49t: Cp rijtuig;50t: AB rijtuig 120km/h Pennsylvania |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
20850mm 19500mm 2890mm 14000mm 2500mm 2750mm 1056mm 4000mm; 4260 met uitkijk 980mm 70m |
|||
Originele nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering Nord-Belge | Aantal | ||
AB(A3B4yfi) | 1 - 4 | 4 | ||
B(B9yfi) | 9 - 11 | 3 | ||
C (C11yi) | 15 - 20 | 6 | ||
CD(C7Ddyi) | 27 - 31 | 5 | ||
Totaal |
18 | |||
Nummering 1940 | ||||
Type | Nummering Nord-Belge | Aantal | ||
A3B4 | 1001 - 1004 | 4 | ||
B9 | 1201 - 1203 | 3 | ||
C11 | 1301 - 1306 | 6 | ||
C7p | 1701 - 1705 | 5 | ||
Totaal |
18 | |||
Nummering 1957 | ||||
Type | Nummering Nord-Belge | Aantal | ||
A3B4 | 1001 - 1004 | 4 | ||
B9 | 1201 - 1203 | 3 | ||
C11 | 1301 - 1306 | 6 | ||
C7p | 1701 - 1705 | 5 | ||
Totaal |
18 | |||
Nummering vanaf 1957 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A3B4 wordt B7 B9 wordt B9 C11 wordt B11 |
32201 - 32204 32301 - 32303 32401 - 32406 |
50 88 37 26 401 - 404 50 88 29 29 401 - 403 50 88 21 26 401 - 406 |
4 3 6 |
|
C7p wordt BD | 39101 - 39105 | 50 88 82 26 430 - 434 | 5 | |
Totaal | 18 | |||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
AB | 18A+32B | |||
B | 72 | |||
C | 88 | |||
Cp | 58 | |||
B | ||||
BD | ||||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type ⇒ Deuren Deurbediening Intercirculatie |
Baume et Marpent en Anglo-Franco-Belge te la Croyere a3b4 met zijgang, overige met centrale gang, overloopbruggen en vouwbalgen. B en C rijtuigen: 10 deuren; Cp rijtuig: 8 deuren en AB rijtuig 6 deuren. Zwaaideuren per afdeling Manueel met deurklink Kopdeuren, metalen voetovergangen en vouwbalgen |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
Stoomverwarming - Gloeilampen, later TL verlichting Geen 2 WC's, behalve het Cp rijtuig had slechts 1 WC |
|||
Energievoorziening | ||||
Dynamo | ||||
Remming - Automatische Westinghouse-rem Remming door middel van : - Remblokken op de wielbanden |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen | ||||
Mechanisch | Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn. Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
|||
Opmerkingen |