Koninklijke rijtuigen van de Belgische spoorwegen | N°8 en 9 - Multifunctionele rijtuigen | |
Terug | ||
Niet meer in dienst sinds 1949. Beide rijtuigen zijn bewaard. |
||
Algemeen | Rijtuig N°8 te Treignes - 2018 |
||
Bouwjaar Oorspronkelijk Nr Nr's in 1939, na 1945 As indeling Gewicht Bruto Gewicht Tarra Snelheid Draaisteltype's |
1938 PW 14.019 en 14.020 N°5 en 6 daarna 6 en 7, 8 en 9 2'2' 45ton 42ton 150Km/h Pennsylvania, daarna Schlieren |
||
Afmetingen | |||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
19296mm 17996mm 2970mm 12300mm 2500mm 2848mm 1065mm 3791mm - 4218mm met uitkijkpost 1010mm 80m |
||
Kastgedeelte | |||
Bouwers Type Deuren ⇒ Deurbediening Intercirculatie |
CCC Compartimentering Toegang: Naar buiten draaiende enkelvleugeldeuren met Kickertslot en schuifdeuren Compartimenten: schuifdeuren Afdelingen: zwaaideuren Manueel openen en sluiten met deurklink Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen |
||
Energievoorziening - Dynamo Pintsch 24V, 75A; 2 x Accu 180Ah - Dynamo Dick - SEM 25V, 75A; 2 x Accu 180Ah |
|||
Comfort | |||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair Overig N°8 Overig N°9 |
Autonome stoom- of elektrisch 3KV= Statische torpedoventilatoren, Flettnertoestellen in de WC 24V, individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig. Geen WC met wastafel Slaapkamer, 2 Bureauruimtes, Bagageruimte, Uitkijkpost Slaapkamer, Koelkast, Kantoor, Uitkijkpost |
||
Remming - Remming origineel: Westinghouse met driewegklep en automatische regelaar SABD - Remming met Schlieren draaistel: Oerlikonverdeler Est 4d/R2M met centraal remhangwerk, schijfremmen, blokrem - Parkeerrem: Handbediend |
|||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
|||
Opmerkingen: Bewaarde rijtuigen tot heden: - CFV3V : N°8 - SCM : N°9 getooid in Wagon-Lits livrei |