Koninklijke rijtuigen van de Belgische spoorwegen 7 - Ambtenaren
Terug
Niet meer in dienst sinds 1976.
Niet bewaard.
 

Algemeen






Bouwjaar
Oorspronkelijk Nr
Nr in 1939, na 1945
Nr na 1976
As indeling
Gewicht Bruto
Gewicht Tarra
Snelheid
Draaisteltype's
1933
I1 a2b6 : 10.120
5, N°7
12.232
2'2'
55ton
49ton
150Km/h
Pennsylvania, daarna Schlieren
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
22300mm
21000mm
2980mm
14400mm
2500mm
3300mm
1065mm
3840mm
1010mm
80m
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Deuren

Deurbediening
Intercirculatie
Brugeoise
Compartimentering
Toegang: Naar buiten draaiende enkelvleugeldeuren met Kickertslot
Compartimenten: schuifdeuren Afdelingen: zwaaideuren
Manueel openen en sluiten met deurklink
Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen
Energievoorziening
- Dynamo Pintsch 24V, 75A; 2 x Accu 180Ah
- Dynamo Dick - SEM 25V, 75A;  2 x Accu 180Ah
Comfort  
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Overig
Autonome stoom- of elektrisch 3KV=
Statische torpedoventilatoren, Flettnertoestellen in de WC
24V, individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig.
Geen
WC met wastafel
2 afdelingen 1e klassen en 6 afdelingen 2e klasse
Remming
- Remming origineel: Westinghouse met driewegklep en automatische regelaar SABD
- Remming met Schlieren draaistel: Oerlikonverdeler Est 4d/R2M met centraal remhangwerk, schijfremmen, blokrem
- Parkeerrem: Handbediend
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
 
Opmerkingen:
-