Koninklijke rijtuigen van de Belgische spoorwegen 5 en 6 - Slaaprijtuigen
Terug
Niet meer in dienst sinds 1950/53.
Niet bewaard
 

Algemeen






Bouwjaar
Oorspronkelijk Nr
Nr na ombouw in 1945
Nr na 1976
As indeling
Gewicht Bruto
Gewicht Tarra
Snelheid
Draaisteltype's
05/1933
I1 a2b6 : 10.015 en 10.036
5 en 6
12.211 en 12.220
2'2'
55ton
49ton
150Km/h
Pennsylvania, daarna Schlieren
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
22300mm
21000mm
2980mm
14400mm
2500mm
3300mm
1065mm
3840mm
1010mm
80m
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Deuren

Deurbediening
Intercirculatie
Brugeoise
Compartimentering
Toegang: Naar buiten draaiende enkelvleugeldeuren met Kickertslot
Compartimenten: schuifdeuren Afdelingen: zwaaideuren
Manueel openen en sluiten met deurklink
Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen
Energievoorziening
- Dynamo Pintsch 24V, 75A; 2 x Accu 180Ah
- Dynamo Dick - SEM 25V, 75A;  2 x Accu 180Ah
Comfort  
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Overig
Autonome stoom- of elektrisch 3KV=
Statische torpedoventilatoren, Flettnertoestellen in de WC
24V, individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig.
Geen
WC met wastafel
Keuken, 6 afdelingen met elk 2 ligplaatsen en een wastafel, salon
Remming
- Remming origineel: Westinghouse met driewegklep en automatische regelaar SABD
- Remming met Schlieren draaistel: Oerlikonverdeler Est 4d/R2M met centraal remhangwerk, schijfremmen, blokrem
- Parkeerrem: Handbediend
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen:
- Bij het uitbreken van de 2e wereldoorlog beslist de bezetter om deze 2 rijtuigen aan het park toe te voegen. Na 1953 werden deze rijtuigen omgebouwd tot 2e klasse rijtuigen en terug bij het commerciële park
  gevoegd.