| Koninklijke rijtuigen van de Belgische spoorwegen | ![]() |
N°5 en 6 - Slaaprijtuigen |
| Terug | ||
| Niet meer in dienst sinds 1950/53. Niet bewaard |
||
| Algemeen | |||
| Bouwjaar Oorspronkelijk Nr Nr na ombouw in 1945 Nr na 1976 As indeling Gewicht Bruto Gewicht Tarra Snelheid Draaisteltype's |
05/1933 I1 a2b6 : 10.015 en 10.036 N°5 en 6 12.211 en 12.220 2'2' 55ton 49ton 150Km/h Pennsylvania, daarna Schlieren |
||
| Afmetingen | |||
| Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
22300mm 21000mm 2980mm 14400mm 2500mm 3300mm 1065mm 3840mm 1010mm 80m |
||
| Kastgedeelte | |||
| Bouwers Type Deuren ⇒ Deurbediening Intercirculatie |
Brugeoise Compartimentering Toegang: Naar buiten draaiende enkelvleugeldeuren met Kickertslot Compartimenten: schuifdeuren Afdelingen: zwaaideuren Manueel openen en sluiten met deurklink Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen |
||
| Energievoorziening - Dynamo Pintsch 24V, 75A; 2 x Accu 180Ah - Dynamo Dick - SEM 25V, 75A; 2 x Accu 180Ah |
|||
| Comfort | |||
| Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair Overig |
Autonome stoom- of elektrisch 3KV= Statische torpedoventilatoren, Flettnertoestellen in de WC 24V, individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig. Geen WC met wastafel Keuken, 6 afdelingen met elk 2 ligplaatsen en een wastafel, salon |
||
| Remming - Remming origineel: Westinghouse met driewegklep en automatische regelaar SABD - Remming met Schlieren draaistel: Oerlikonverdeler Est 4d/R2M met centraal remhangwerk, schijfremmen, blokrem - Parkeerrem: Handbediend |
|||
| Mechanische koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
|||
| Opmerkingen: - Bij het uitbreken van de 2e wereldoorlog beslist de bezetter om deze 2 rijtuigen aan het park toe te voegen. Na 1953 werden deze rijtuigen omgebouwd tot 2e klasse rijtuigen en terug bij het commerciële park gevoegd. |
|||