Koninklijke rijtuigen van de Belgische spoorwegen 3 - Salonrijtuig
Terug
Niet meer in dienst sinds 1976.
Niet bewaard
 

Algemeen






Bouwjaar
Oorspronkelijk Nr
As indeling
Gewicht Bruto
Gewicht Tarra
Snelheid
Draaisteltype's
04/1939
3
2'2'
63ton
60ton
150Km/h
Pennsylvania, daarna Schlieren
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
23300mm
22000mm
2950mm
15500mm
2500mm
3250mm
1065mm
3840mm
1010mm
80m
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Deuren

Deurbediening
Intercirculatie
CW Mechelen
Compartimentering
Toegang: Naar buiten draaiende enkelvleugeldeuren met Kiekertslot
Compartimenten: schuifdeuren Afdelingen: zwaaideuren
Manueel openen en sluiten met deurklink
Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen
Energievoorziening
- Dynamo Pintsch 24V, 75A; 2 x Accu 180Ah
- Dynamo Dick - SEM 25V, 75A;  2 x Accu 180Ah
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Overig

Autonome stoom of elektrisch 3KV= met gestuwde lucht.
Statische torpedoventilatoren, Flettnertoestellen in de WC
24V, individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig.
Geen
WC met wastafel
2 ruimtes dienstbode en tooi, Badkamer, 2 Zitkamers, Salon,
2 kamers voor excellenties, aanrecht
Remming
- Remming origineel: Westinghouse met driewegklep en automatische regelaar SABD
- Remming met Schlieren draaistel: Oerlikonverdeler Est 4d/R2M met centraal remhangwerk,
  schijfremmen, blokrem
- Parkeerrem: Handbediend
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen: