Koninklijke Rijtuigen van de Belgische spoorwegen | N°10 - Inspectierijtuig | |
Terug | ||
Niet meer in dienst sinds 1976. Dit rijtuig wordt bewaard in het museum van de CFV3V. |
||
Algemeen | Rijtuig N°10 te Treignes 2017 |
||
Bouwjaar Oorspronkelijk Nr Nr na 1945 As indeling Gewicht Bruto Gewicht Tarra Snelheid Draaisteltype's |
1939 I1 a2b6 10.081 N°10 2'2' 53ton 49ton 150Km/h Pennsylvania, daarna Schlieren |
||
Afmetingen | |||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum bochtstraal |
22300mm 21000mm 2980mm 14400mm 2500mm 3300mm 1065mm 3840mm 1010mm 80m |
||
Kastgedeelte | |||
Bouwers Type Deuren ⇒ Deurbediening Intercirculatie |
Brugeoise Compartimentering Toegang: Naar buiten draaiende enkelvleugeldeuren met Kiekertslot. Compartimenten: schuifdeuren; Afdelingen: zwaaideuren Manueel openen en sluiten met deurklink Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen |
||
Energievoorziening - Dynamo Pintsch 24V, 75A; 2 x Accu 180Ah - Dynamo Dick - SEM 25V, 75A; 2 x Accu 180Ah |
|||
Comfort | |||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair Overig |
Autonome stoom of elektrisch 3KV= Statische torpedoventilatoren, Flettnertoestellen in de WC 24V, individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig. Geen WC met wastafel Keuken, Spijskamer, 2 afdelingen met 6 plaatsen, Salon, Kamer, Salon met uitkijkraam. |
||
Remming - Remming origineel: Westinghouse met driewegklep en automatische regelaar SABD - Remming met Schlieren draaistel: Oerlikonverdeler Est 4d/R2M met centraal remhangwerk, schijfremmen, blokrem - Parkeerrem: Handbediend |
|||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
|||
Opmerkingen: Dit inspectierijtuig heeft een vrij mysterieus verleden, niet in het minst omdat het uiterst zelden op het spoorwegnet te zien was. Oorspronkelijk maakte dit rijtuig deel uit van het internationaal rijtuigenpark van de NMBS. Het werd in 1939 gebouw door La Brugeoise et Nivelles als I1 rijtuig type a2b6, dus met 2 afdelingen 1e klasse en 6 afdelingen 2e klasse en kreeg het nummer 10081. In 1945 werd dit rijtuig door de centrale werkplaats in Mechelen grondig verbouwd waarbij het onderstaande inrichting kreeg : • Een kantoor en een keuken. • 2 afdelingen met elk 6 plaatsen. • 2 salons, waarvan één met een panoramisch uitzicht herkenbaar aan de grote ruit achteraan. • Een kamer met éénpersoonsbed. • Een toilet. De maximum snelheid bedroeg 140km/h en het rijtuig beschikte over stoomverwarming. In 1984 werd het definitief buiten dienst gesteld. Het voertuig werd echter een allerlaatste keer gebruikt als begeleidingsrijtuig bij het overbrengen van het ABDx deel van het drievoudig dieselmotorrijtuig type 654 (654.02) van Kortrijk naar Leuven. |
|||