Koninklijke Rijtuigen van de Belgische spoorwegen 10 - Inspectierijtuig
Terug
Niet meer in dienst sinds 1976.
Dit rijtuig wordt bewaard in het museum van de CFV3V.
 

Algemeen Rijtuig N°10 te Treignes 2017


Bouwjaar
Oorspronkelijk Nr
Nr na 1945
As indeling
Gewicht Bruto
Gewicht Tarra
Snelheid
Draaisteltype's
1939
I1 a2b6 10.081
10
2'2'
53ton
49ton
150Km/h
Pennsylvania, daarna Schlieren
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
22300mm
21000mm
2980mm
14400mm
2500mm
3300mm
1065mm
3840mm
1010mm
80m
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Deuren

Deurbediening
Intercirculatie
Brugeoise
Compartimentering
Toegang: Naar buiten draaiende enkelvleugeldeuren met Kiekertslot.
Compartimenten: schuifdeuren; Afdelingen: zwaaideuren
Manueel openen en sluiten met deurklink
Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen
Energievoorziening
- Dynamo Pintsch 24V, 75A; 2 x Accu 180Ah
- Dynamo Dick - SEM 25V, 75A;  2 x Accu 180Ah
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Overig
Autonome stoom of elektrisch 3KV=
Statische torpedoventilatoren, Flettnertoestellen in de WC
24V, individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig.
Geen
WC met wastafel
Keuken, Spijskamer, 2 afdelingen met 6 plaatsen, Salon, Kamer, Salon met uitkijkraam.
Remming
- Remming origineel: Westinghouse met driewegklep en automatische regelaar SABD
- Remming met Schlieren draaistel: Oerlikonverdeler Est 4d/R2M met centraal remhangwerk, schijfremmen, blokrem
- Parkeerrem: Handbediend
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen:
Dit inspectierijtuig heeft een vrij mysterieus verleden, niet in het minst omdat het uiterst zelden op het spoorwegnet te zien was.
Oorspronkelijk maakte dit rijtuig deel uit van het internationaal rijtuigenpark van de NMBS. Het werd in 1939 gebouw door La Brugeoise et Nivelles als I1 rijtuig type a2b6, dus met 2 afdelingen 1e klasse en 6
afdelingen 2e klasse en kreeg het nummer 10081.
In 1945 werd dit rijtuig door de centrale werkplaats in Mechelen grondig verbouwd waarbij het onderstaande inrichting kreeg :
• Een kantoor en een keuken.
• 2 afdelingen met elk 6 plaatsen.
• 2 salons, waarvan één met een panoramisch uitzicht herkenbaar aan de grote ruit achteraan.
• Een kamer met éénpersoonsbed.
• Een toilet.
De maximum snelheid bedroeg 140km/h en het rijtuig beschikte over stoomverwarming. In 1984 werd het definitief buiten dienst gesteld.
Het voertuig werd echter een allerlaatste keer gebruikt als begeleidingsrijtuig bij het overbrengen van het ABDx deel van het drievoudig dieselmotorrijtuig type 654 (654.02) van Kortrijk naar Leuven.