Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor nationaal verkeer Type K4 |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 2004. Geen enkel rijtuig werd bewaard. |
||
Algemeen |
Frans USI rijtuig te As herschilderd in Bordeaux. (ex-SNCF ⇒ ex CFV3V) |
||||
Oorsprong Bouwjaar Indienststelling Aantal As indeling Gewicht Bruto Gewicht Netto Snelheid Draaistel |
SNCF ⇒ Beschrijving. 1962 - 1971 1995 - 96 84 - V 2'2' 42ton : A en B rijtuig; 48ton : BD rijtuig ton 140Km/h Y24C-Y28D: A rijtuig; Y16Is-Y24C-Y28: B rijtuig; Y24A1s: BD rijtuig |
||||
Afmetingen | |||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
25094mm: A en B rijtuig; 24500mm: BD rijtuig -mm 3040mm: A en B rijtuig; 3020mm: BD rijtuig 17000mm: A en B rijtuig; 17200mm: BD rijtuig 2300mm 4047mm: A en B rijtuig; 3500mm: BD rijtuig 1060mm 3870mm: A en B rijtuig; 4050mm: BD rijtuig 920mm 125/75m |
||||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | |||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | ||
A | 21501 - 21514 | 50 88 18 38 401 - 414 | 14 | ||
B | 22501 - 22555 | 50 88 20 38 401 - 455 | 55 | ||
BD | 29501 - 29515 | 50 88 82 38 401 - 415 | 15 | ||
Totaal |
84 | ||||
Buitendienststelling vanaf 1998 | |||||
Aantal plaatsen | |||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | ||
A | 52 | ||||
B | 80 | ||||
BD | 72+2 | ||||
Kastgedeelte | |||||
Bouwers Type ⇒ ⇒ Deuren ⇒ Deurbediening Intercirculatie |
Ateliers de construction du Nord de la France 2e klasse rijtuigen met afdelingen met doorlopende middengang; gemengde 1e en 2e klasse rijtuigen met compartimentering met zijgang en afdelingen met middengang; eindplatformen Toegang : Plooideuren Mielich; compartimentering: schuifdeuren; Afdelingen: draaideuren Pneumatisch; Manuele opening met klink, collectieve of individuele sluiting Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen |
||||
Energievoorziening | |||||
Elektrisch Statodyne Batterijen |
3kV komende van de locomotief 72V 72V, 180Ah |
||||
Comfort | |||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
1,5kV Elektrisch, gepulseerde lucht - 72V Ja 2 WC's met wastafel |
||||
Remming - Door middel van remblokken op de wielbanden |
|||||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
|||||
Opmerkingen |