NMBS Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type K4

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 2004.
1 rijtuig is bewaard.
 

Algemeen

Rijtuig K4B - Denderleeuw

Rijtuig K4A (Kolenspoor As 2014)




Oorsprong
Bouwjaar
Indienststelling
Aantal gekocht van de SNCF
As indeling
Gewicht Bruto
Gewicht Netto
Snelheid
Draaistel

SNCF > Beschrijving.
1962 - 1971
1995 - 96
84
2'2'
42ton : A en B rijtuig; 48ton : BD rijtuig
ton
140Km/h
Y24C-Y28D: A rijtuig; Y16Is-Y24C-Y28: B rijtuig; Y24A1s: BD rijtuig
Afmetingen

Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal

25094mm: A en B rijtuig; 24500mm: BD rijtuig
-mm
3040mm: A en B rijtuig; 3020mm: BD rijtuig
17000mm: A en B rijtuig; 17200mm: BD rijtuig
2300mm
4047mm: A en B rijtuig; 3500mm: BD rijtuig
1060mm
3870mm: A en B rijtuig; 4050mm: BD rijtuig
920mm
125/75m

Nummering > gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A 21501 - 21514 50 88 18 38 401 - 414 14
B 22501 - 22555 50 88 20 38 401 - 455 55
BD 29501 - 29515 50 88 82 38 401 - 415 15
Totaal
84
Buitendienststelling vanaf 1998
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen Totaal
A   52  
B   80  
BD   72+2  
Kastgedeelte
Bouwers
Type
>
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
Ateliers de construction du Nord de la France
2e klasse rijtuigen met afdelingen met doorlopende middengang; gemengde 1e en 2e klasse rijtuigen met compartimentering met zijgang en afdelingen met middengang; eindplatformen
Toegang : Plooideuren Mielich; compartimentering: schuifdeuren; afdelingen: draaideuren
Pneumatisch; Manuele opening met klink, collectieve of individuele sluiting
Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen
Energievoorziening
Elektrisch
Statodyne
Batterijen
3kV komende van de locomotief
72V
72V, 180Ah
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
1,5kV Elektrisch, gepulseerde lucht
-
72V
Ja
2 WC's met wastafel
Remming
- Door middel van remblokken op de wielbanden
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen
- Door de beperkte deurbreedte van de K4 rijtuigen werd steeds een M4 rijtuig bijgevoegd.