Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor internationaal verkeer

Type I5

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 2000.
Drie rijtuigen zijn bewaard.
 

Algemeen Rijtuig I5 14112 (Te Spontin 2012)

Rijtuig I5 14108 (SDP 2018)


Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Gewicht Bruto
Gewicht Netto
Snelheid
Draaistel
1967
45
2'2'
52 - 53ton
47 - 48ton
160Km/h
Schlieren T25
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
26400mm
25062mm
2836mm
19008mm
2600mm
3700mm
1060mm
4090mm
920mm
130/75m
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Bc 14101 - 14107
14106 - 14145
51 88 50 70 501 - 507
51 88 50 80 506 - 545
6
39
Totaal 45
Nummering vanaf ...
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Bc 14101 - 14145 51 88 50 70 501 - 545
45
Totaal 45
Nummering vanaf 1980
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Bc 14101 - 14116
14117 - 14145
51 88 50 70 501 - 516
51 88 50 80 517 - 545
Railtour : 16
29
Totaal 45
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen / Slaapplaatsen Totaal
Bc   60 / 60 60
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
BN Brugge
Compartimentering, doorlopende zijgang en eindplatformen.
Toegang: Plooideuren Mielich; Compartimenten: schuifdeuren; Afdelingen: zwaaideuren
Manueel openen met deurklink en collectieve elektropneumatische sluiting
Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen
Energievoorziening
Stoom
Elektrisch
Batterijen
Dynamo
Alternator (later)
Van de locomotief
Van de locomotief, geschikt voor 4 spanningen.
Cd-Ni 24V - 450Ah
24V / 200A
Enkelpolig gekoppeld aan een gelijkrichter-regulator
Comfort  
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sanitair
Sonorisatie
Overig
Stoom- en elektrisch geschikt voor 4 spanningen middels thermostaten met gepulseerde lucht.
Via de middenwand opgezogen en gefilterd en bewerkt.
TL / Gloeilampen 24V; Collectieve verlichting, en individueel per afdeling.
Deze types hadden 2 Wc's, aan elk uiteinde 1 met lavabo en aan één kant een opschikafdeling.
Vanaf 1972
-
Remming
- Automatische regelbare Oerlikon luchtdrukrem met 2 druktrappen
- Hogedruk centrifugaalregulator en remversneller.
- Versnellingslediger gekoppeld aan het alarmsignaal.
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen
- Modernisering binneninrichting en buitendeuren in 1990 - 1995.