Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor internationaal verkeer Type I2 |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1988. Verscheidene rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen. |
||
Algemeen | Rijtuig I2 A4R 9015 - ex 11.908 (Dendermonde 2011) Rijtuig I2B 11.907 (Mariembourgh 2011) |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Gewicht Bruto Gewicht Tarra Snelheid Draaistel |
1952 50 2'2' 33,4 - 38ton volgens inrichting 31,6 - 33ton volgens inrichting 150Km/h Pennsylvania, vanaf 1956 Schlieren T22 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
22300mm 21000mm 2940mm 14500mm 2700mm 3250mm 1065mm 3840mm 920mm 80m |
|||
Nummering 1933 - 34 ⇒ gedetailleerde nummerlijst. | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
a2b6 | 10.121 - 10.158 | nvt | 38 | |
c11 | 13.121 - 13.132 | 12 | ||
Totaal |
50 | |||
Nummering 1956 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
a2b6 word A8 | 11.101 - 11.138 | nvt | 38 | |
c11 Word B11 | 12.101 - 12.112 | 12 | ||
Totaal |
50 | |||
Nummering 1963 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A8 | 11.101 - 11.126 | 51 88 18 80 201 - 226 | 26 | |
A4R | 11.901 - 11.912 | 51 88 84 80 201 - 212 | 12 | |
B11 | 12.101 - 12.112 | 51 88 21 80 201 - 212 | 12 | |
Totaal |
50 | |||
Nummering vanaf 1977 - 83 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A8 Wordt B8 | 12.151 - 12.176 | 51 88 28 80 201 - 226 | 26 | |
A2R | 11.905, 11.910 11.912 |
51 88 84 80 205, 210 51 88 84 80 212 |
3 | |
A3R | 11.901 - 11.904 11.906 - 11.909 |
51 88 84 80 201 - 204 51 88 84 80 206 - 209 |
8 | |
R | 11.911 | 51 88 84 80 211 | 1 | |
B11 | 12.101 - 12.112 | 51 88 21 80 201 - 212 | 12 | |
Totaal |
50 | |||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
A2B6 | 1eKlasse: 12; 2eKlasse: 36 | 48 | ||
A8 | 48 | 48 | ||
A2R | 12 + 20 Resto | 32 | ||
A3R | 18 + 20 Resto | 38 | ||
A4R | 24 + 20 Resto | 44 | ||
R | 2 + 20 Resto | 22 | ||
B11 | 88 | 88 | ||
B8 | 64 | 64 | ||
C11 | 88 | 88 | ||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Deuren ⇒ Deurbediening Intercirculatie |
Ragheno te Mechelen Compartimentering, doorlopende zijgang en eindplatformen Toegang: Naar buiten draaiende enkelvleugeldeuren met Kickertslot Compartimenten: schuifdeuren Afdelingen: zwaaideuren Manueel openen en sluiten met deurklink. Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen |
|||
Energievoorziening | ||||
Stoom Elektrisch Batterijen Dynamo |
Van de locomotief 3kV= van de locomotief 72V=; Cd-Ni 85Ah / Pb 320Ah 72V= / 40 - 70A |
|||
Comfort | ||||
Verluchting Verwarming Opmerking Verlichting Sonorisatie Sanitair Overig |
Schepens zuigtoestellen per compartiment; Torpedoventilator in de WC Stoom- en elektrische radiatoren Westinghouse-Sacmé; individuele verwarming per compartiment. Elektrische kachels en gepulseerde lucht in keuken en restaurant. - TL; 72V=, Individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig. Geen Sommige types hadden 2 Wc's, aan elk uiteinde 1 zoals de A8, A2B6, B8 en lavabo De types A2R, A3R, A4R en R hadden een verbruikszaaltje en keuken. |
|||
Remming - Pneumatisch met Oerlikonverdeler Est/R-36V met remhangwerk per draaistel met remblokken. - Parkeerrem: Handmatig |
||||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen gemonteerd zijn. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Opmerkingen - Bewaarde rijtuigen voor zover bekend in 2018 : - I2 9001 (11.901) van het TSP ingericht als buffetrijtuig - I2A4R 9015 (11.908) van het TSP ingericht als buffetrijtuig - I2B 11.907 van het CFV3V ingericht als bloklokaal |