Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselmechanische motorwagen

Type 551 'Brossel' (622550-551)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 10/1965.
Enkele motorwagens zijn bewaard.
 

MW 622.10

De 551.34 te Treignes - 2017

De 551.48 in het museum Train World te Schaarbeek - 2017


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de Gasoliereservoirs
1939
551.01 - 551.56  ⇒  Nummerlijst
56
B'
10,7ton
15ton
21,4ton
14,6ton
0,4ton
6,4ton
1 ton
92kW (5,8pk4,26kW/ton)
58km/h
80m
500km
160liter
Afmetingen:
Totale lengte
Afstand tussen de assen
Hoogte rail/kast
Hoogte rail - dak
Diameter wielen
11335mm
5500mm
905mm
3410mm
720mm
Kastgedeelte:
Bouwer SA Brossel Frères te Brussel en Constr. Atelier Mechelen
Bagagecompartiment toegankelijk voor reizigers

Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
47
33
80
Totaal
47
33
80
Max toegelaten
47
53
100
Bagagecompartiment niet toegankelijk voor reizigers

Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
40
40
80
Totaal
40
40
80
Max toegelaten
40
40
80
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders / opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
GM onder licentie van SA Brossel Frères te Brussel
6D120B
4 takt
mechanisch met verbrandingskamer systeem Ricardo
door injectieregeling
door elektrische starter
93kW
1800t/min
6 / verticaal in lijn
120mm
150mm
118bar
7bar
9m/sec
568Nm
850kg
elastisch aan het chassis van de kast
Overbrenging

Bouwer
Type
Werking

Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving

Bediening

SA Brossel Frères te Brussel
-
Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met glijdende
tandwielen en 2 koppelingsschijven bekleed met Ferodo.
Direct
Door glijdende rechte tandwielen in de versnellingsbak.
door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel
op de assen en eindeloze vijzen.
Handbediend                          
Remming
- Rechtstreekse Westinghouse-rem met constante druk met machinistenkraan WS.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
- Met het koelwater van de Dieselmotor
Verluchting
- Door Schepens verluchters op het dak
Opmerking
- Tussen 1941 en 1945-46 waren de types 550 Brossels en de types 551 Bernards met vergassinsinstallatie.
- De 622.17,622.34,49 en 622.56 werden gestolen door de Duitsers bij de capitulatie in 1945, waar de 622.34 vernield raakte. De 622.23 werd vernield in Veurne in mei 1940.
- Motorwagen 551.30 werd geschrapt in 1962, waarna het aangepaste chassis gebruikt werd voor de inspectierapporten 901 die later de 38.025.205.60 of spoortractor 205 werd.
Bewaarde motorwagens tot heden:
- NMBS : 551.48
- CFV3V : 551.15, 551.34
- TSP : 551.26