Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 99 - Ex Nord-Belge |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1957. Niet bewaard gebleven. |
||
Locomotief 99.018 |
|||||
Algemeenheden | |||||
Bouwjaar: 1930 - 1931 Nummering Nord Belge: 501 - 520 > Nummerlijst Nummering Etat Belge: 9901 - 9920 Nummering NMBS: 99.001 - 99.020 Bouwtype : As indeling: 0-10-0 of Et Fabrieksvoorsteling Type 99: |
|||||
Mechanisme | |||||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Aandrijving Trekkracht (T) Vermogen Snelheid Drijfwiel - diameter Voorste Draagwiel / Bogie - diameter Achterste Draagwiel / Bogie - diameter Radstand Minimum boogstraal Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) |
> mm mm mm > t pk Km/h mm mm mm m m l t t t t |
2 extern - horizontaal 610 Geen 660 Walschaerts 16,9 1200 80 1350 Geen Geen 6,2 90 10700 4,5 69,80 91,70 91,70 |
|||
Ketel | |||||
Type vuurhaard Druk (p) Roosterlengte Roosterbreedte Roosteroppervlakte (G) Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
> bar m m m² m² |
Belpaire 14,3 2,305 0,986 2,27 11,70 |
|||
Pijpenbundel | |||||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm > m² mm > m² |
50/55 190 135,85 Geen Niet van toepassing Niet van toepassing |
|||
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
147,35 Niet van toepassing Niet van toepassing |
|||
Ketelromp | |||||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1530 16 |
|||
Vuurhaard | |||||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
15 a 16 16 16 16/26 25 |
|||
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
5,628 3,155 9,12 |
|||
Verhouding S/G Verhouding S1/S Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
> > > > |
64,91 Niet van toepassing 1/5,52 Achteraan |
|||
Remming Manuele en rechtstreekse rem, automatische Westinghouse rem. Manuele- en lucht zandstrooiers systeem Leach. |
|||||
Bijzonderheden . Opmerking Deze krachtige en robuuste locomotieven werden voornamelijk gebruikt voor zware rangeer- en triagediensten en als lichterlocs rond de hellende vlakken van Luik. Ze werden tevens ingezet op de lijnen te Kinkempois en te Frameries tot 1940. Tijdens de bezetting bevonden ze zich te Schaarbeek, te Luik en te Latour alsook te Visé van 1942 tot aan de bevrijding. (5-1942: 10 locomotieven in Luik en 10 in Latour, van 5-194: 15 in Luik en 5 in Visé) Na de oorlog werden ze toegewezen aan de stelplaatsen van Luik als lichterlocs, daarna aan Antwerpen-Dam voor het zwaardere rangeerwerk en Montzen en enkelen te Luttre. Tussen maart 1955 en april 1957 werden ze geschrapt. |