Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 99 - Ex Nord-Belge

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1957.
Niet bewaard gebleven.
  Locomotief 99.018

Algemeenheden
Bouwjaar: 1930 - 1931
Nummering Nord Belge: 501 - 520 > Nummerlijst
Nummering Etat Belge: 9901 - 9920
Nummering NMBS: 99.001 - 99.020

Bouwtype :
As indeling: 0-10-0 of Et
Fabrieksvoorsteling Type 99:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Aandrijving
Trekkracht (T)
Vermogen
Snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Radstand
Minimum boogstraal
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
>
t
pk
Km/h
mm
mm
mm
m
m
l
t
t
t
t
2 extern - horizontaal
610
Geen
660
Walschaerts
16,9
1200
80
1350
Geen
Geen
6,2
90
10700
4,5
69,80
91,70
91,70
Ketel  
Type vuurhaard
Druk (p)
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte (G)
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
>
bar
m
m

Belpaire
14,3
2,305
0,986
2,27
11,70
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
50/55
190
135,85
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
147,35
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1530
16
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
15 a 16
16
16
16/26
25
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


5,628
3,155
9,12
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
64,91
Niet van toepassing
1/5,52
Achteraan
Remming
Manuele en rechtstreekse rem, automatische Westinghouse rem.
Manuele- en lucht zandstrooiers systeem Leach.
Bijzonderheden
.
Opmerking
Deze krachtige en robuuste locomotieven werden voornamelijk gebruikt voor zware rangeer- en triagediensten en als lichterlocs rond de hellende vlakken van Luik.
Ze werden tevens ingezet op de lijnen te Kinkempois en te Frameries tot 1940.
Tijdens de bezetting bevonden ze zich te Schaarbeek, te Luik en  te Latour alsook te Visé van 1942 tot aan de bevrijding. (5-1942: 10 locomotieven in Luik en 10 in Latour, van 5-194:  15 in Luik en 5 in Visé)
Na de oorlog werden ze toegewezen aan de stelplaatsen van Luik als lichterlocs, daarna aan Antwerpen-Dam voor het zwaardere rangeerwerk en Montzen en enkelen te Luttre.
Tussen maart 1955 en april 1957 werden ze geschrapt.