Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 94 - Ex Nord-Belge

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1951.
Niet bewaard gebleven.
  Locomotief 383
Algemeenheden
Bouwjaar: 1911
Nummering Nord Belge: 381 - 386> Nummerlijst
Nummering Etat Belge: 9481 - 9486
Nummering NMBS: 94.001 - 94.006

Bouwtype :
As indeling: 2-6-2 of 2C2t
Fabrieksvoorsteling Type 94:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Aandrijving
Trekkracht (T)
Vermogen
Snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Radstand
Minimum boogstraal
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
>
t
pk
Km/h
mm
mm
mm
m
m
l
t
t
t
t
2 extern - horizontaal
460
Geen
600
Walschaerts
5,95
915
-
1664
900
900
11
110
9000
3
67,84
85,16
47,70
Ketel  
Type vuurhaard
Druk (p)
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte (G)
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
>
bar
m
m

Belpaire
12
2,054
1,071
2,2
9,38
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
65/70
107
165,52
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
174,90
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1410
14
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
15 a 16
15
15 a 16
15 / 30
25
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


4,4
2,100
7,62
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
79,50
Niet van toepassing
1/8,01
Achteraan
Remming
Manuele en automatische Westinghouse rem.
Manuele- en lucht zandstrooiers systeem Leach.
Bijzonderheden
De locomotieven waren uitgerust met een oververhitter systeem Caille-Potonié, met een toevoer door middel van uitlaatstoom.
In de jaren dertig werden de locomotieven voorzien van een ruimte voor briketten die geplaatst werd aan de achterzijde van het machinistenhuis. Er werd eveneens een trechter geplaatst.

Opmerking
Deze locomotieven werden voornamelijk gebruikt voor lokale reizigerstreinen en zware werktreinen op de lijnen Mons - Hautmont en Charleroi - Jeumont.
Tijdens de eerste wereldoorlog werden alle locomotieven opgeëist door het moederbedrijf waar ze in 1917 allen te Amiëns gestationeerd waren. De Franse staat huurde in 1918 één locomotief.
Na de oorlog kwamen ze terug naar België en werden ze toegewezen aan de stelplaats van Saint-Martin en vervolgens na 1935 aan de stelplaats van Frameries.
Tijdens de bezetting van de tweede wereldoorlog werden ze terug aan de stelplaats van Saint-Martin toegewezen. In 1945 werden ze toegewezen aan de stelplaatsen van Montignies en Saint-Martin.
Daarna werden locomotief 94.001 tot 003 toegewezen aan de stelplaats van Aalst en de overige aan de stelplaats van Muizen.
De laatste locomotief in dienst was de 94.001 van Aalst die nog tot het voorjaar van 1951 reed. Tussen juni en juli 1951 werden ze allemaal geschrapt.