Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 94 - Ex Nord-Belge |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1951. Niet bewaard gebleven. |
||
Locomotief 383 |
|||||
Algemeenheden | |||||
Bouwjaar: 1911 Nummering Nord Belge: 381 - 386> Nummerlijst Nummering Etat Belge: 9481 - 9486 Nummering NMBS: 94.001 - 94.006 Bouwtype : As indeling: 2-6-2 of 2C2t Fabrieksvoorsteling Type 94: |
|||||
Mechanisme | |||||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Aandrijving Trekkracht (T) Vermogen Snelheid Drijfwiel - diameter Voorste Draagwiel / Bogie - diameter Achterste Draagwiel / Bogie - diameter Radstand Minimum boogstraal Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) |
> mm mm mm > t pk Km/h mm mm mm m m l t t t t |
2 extern - horizontaal 460 Geen 600 Walschaerts 5,95 915 - 1664 900 900 11 110 9000 3 67,84 85,16 47,70 |
|||
Ketel | |||||
Type vuurhaard Druk (p) Roosterlengte Roosterbreedte Roosteroppervlakte (G) Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
> bar m m m² m² |
Belpaire 12 2,054 1,071 2,2 9,38 |
|||
Pijpenbundel | |||||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm > m² mm > m² |
65/70 107 165,52 Geen Niet van toepassing Niet van toepassing |
|||
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
174,90 Niet van toepassing Niet van toepassing |
|||
Ketelromp | |||||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1410 14 |
|||
Vuurhaard | |||||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
15 a 16 15 15 a 16 15 / 30 25 |
|||
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
4,4 2,100 7,62 |
|||
Verhouding S/G Verhouding S1/S Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
> > > > |
79,50 Niet van toepassing 1/8,01 Achteraan |
|||
Remming Manuele en automatische Westinghouse rem. Manuele- en lucht zandstrooiers systeem Leach. |
|||||
Bijzonderheden De locomotieven waren uitgerust met een oververhitter systeem Caille-Potonié, met een toevoer door middel van uitlaatstoom. In de jaren dertig werden de locomotieven voorzien van een ruimte voor briketten die geplaatst werd aan de achterzijde van het machinistenhuis. Er werd eveneens een trechter geplaatst. Opmerking |