Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 87 - Ex Nord-Belge

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1946.
Locomotief worden niet bewaard.    
 

Locomotief 87.001
Alhoewel locomotief ex Nord Belge 128 hier het nummer 87.001 kreeg in januari 1946, heeft ze volgens sommige bronnen nooit onder dit nummer gereden... In augustus van datzelfde jaar werd ze verkocht aan het kolenverwerkend bedrijf Monceau-Fontaine waar ze in dienst kwam onder het nummer MF 53.


Algemeenheden
Bouwjaar: 1873 en 1877
Nummering Nord Belge: 121 - 132 > Nummerlijst
Nummering Etat Belge: 8728 en 831
Nummering NMBS: 87.001

Bouwtype : Bourbonnais
As indeling: 0-6-0 of Ct
Fabrieksvoorsteling Type 87:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Trekkracht (T)
Snelheid
Drijfwiel - diameter
Voorste Draagwiel / Bogie - diameter
Achterste Draagwiel / Bogie - diameter
Radstand
Minimum boogstraal
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
t
Km/h
mm
mm
mm
m
m
l
t
t
t
t
2 extern - schuin
380
Geen
560
3,48
-
1060
Geen
Geen
2,650
-
-
-
22,35 / 24,50
29,85 / 32
29,85 / 32
Ketel  
Type vuurhaard
Druk (p)
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte (G)
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
>
bar
m
m

Crampton
7
1,252
0,96
1,2020
5,7
Belpaire
7
1,252
0,96
1,2020
5,7
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
45/50
119
60
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
45/50
119
60
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
65,70
Niet van toepassing
Niet van toepassing
65,70
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1050
-
1225
16
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
16
13
13
13 a 30
20
16
13
13
13 a 30
20
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


2,2
1,04
5,66
2,2
1,04
5,66
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
54,75
Niet van toepassing
1/9,19
Geen
54,75
Niet van toepassing
1/9,19
Geen
Remming
Rechtstreekse vacuumrem Smith-Hardy

Opmerking:
Deze eenvoudige locomotieven werden voornamelijk gebruikt voor rangeringen en om lokale goederentreinen te slepen.
Tijdens de eerste wereldoorlog werden verscheidene locomotieven, waaronder de 141 tot de 144  opgeëist door het Franse moederbedrijf en de Franse staat. Tijdens het interbellum werden 9 locomotieven vernield of afgebroken.