Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 48 - Ex Nord-Belge 421-455 |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1952. Locomotief niet bewaard.Zijn Franse tweelingbroer type 140 A 259 is bewaard in het treinmuseum van Mulhouse. |
||
Locomotief 48.034 |
|||
Algemeenheden | |||
Bouwjaar: 1928, 1931 Nummering Nord-Belge: 421 - 455 > Nummerlijst Nummering : 48.001 - 48.035 Bouwtype : Consolidation As indeling: 2-8-0 of 1D Fabrieksvoorsteling Type 48: |
|||
Mechanisme | |||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Maximum snelheid Trekkracht Drijfwiel - diameter Draagwiel - diameter Radstand Radstand met tender Minimum boogstraal Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) |
> mm mm mm km/h t mm mm m m m t t t |
4 compound 420 (schuin) 570 (horizontaal) Hoge druk: 640; Lage druk: 700 105 16,425 1550 1040 8,460 16.805 125 78,80 86,50 75,70 |
|
Ketel | |||
Druk (p) Type vuurhaard Roosteroppervlakte Roosterlengte Roosterbreedte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
bar > m² m m m² |
17 Belpaire 3,22 3,233 0,996 16,53 |
|
Pijpenbundel | |||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm > m² mm > m² |
65/70 + 60/65 84 + 6 77,30 + 5,10 125/133 24 42,40 |
|
Oppervlakte der kookpijpen Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² m² mm m² |
Geen 141,33 31,38 45 |
|
Ketelromp | |||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1641 18 |
|
Vuurhaard | |||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
15 en 17 16 16 16 a 30 25 |
|
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
6,5 3,760 11 |
|
Remming: Automatische en rechtstreekse Westinghouse rem en rem met tegenstoom. Zandstrooier : Manueel of automatisch type Leach. |
|||
Tender | |||
Type Assen Leeggewicht Rijvaardig gewicht Waterinhoud Kolen |
> > t t l t |
7 3 18,76 51,76 23000 / 24000 7 / 10 |
|
Verhouding S/G Verhouding S1/S Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
> > > > |
43,89 0,318 1/4,61 Voor- en achteraan |
|
Opmerking: - Oververhitting type Schmidt; voorverwarmer type A.C.F.I. - Deze locomotieven werden voornamelijk ingezet voor het slepen van zowel nationale als internationale zware reizigerstreien alsook goederentreinen omdat ze bijzonder goed geschikt waren voor het bochtenwerk op de lijn Namen-Luik. - Hun stelplaatsen waren Kinkempois, Namen en Saint-Martin. Gedurende de bezetting waren hun stelplaatsen Adinkerke, Kinkempois en St-Martin, en vanaf half april 1943, vond men ze enkel nog te Kinkempois en St-Martin. |