Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 48 - Ex Nord-Belge 421-455

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1952.
Locomotief niet bewaard.Zijn Franse tweelingbroer type 140 A 259 is bewaard in het treinmuseum van Mulhouse.
 
Locomotief 48.034

Algemeenheden
Bouwjaar: 1928, 1931
Nummering Nord-Belge: 421 - 455 > Nummerlijst
Nummering : 48.001 - 48.035
Bouwtype : Consolidation
As indeling: 2-8-0 of 1D
Fabrieksvoorsteling Type 48:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Maximum snelheid
Trekkracht
Drijfwiel - diameter
Draagwiel - diameter
Radstand
Radstand met tender
Minimum boogstraal
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
km/h
t
mm
mm
m
m
m
t
t
t
4 compound
420 (schuin)
570 (horizontaal)
Hoge druk: 640; Lage druk: 700
105
16,425
1550
1040
8,460
16.805
125
78,80
86,50
75,70
Ketel  
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosteroppervlakte
Roosterlengte
Roosterbreedte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar
>

m
m
17
Belpaire
3,22
3,233
0,996
16,53
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
65/70 + 60/65
84 + 6
77,30 + 5,10
125/133
24
42,40
Oppervlakte der kookpijpen
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)


mm
Geen
141,33
31,38
45
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1641
18
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
15 en 17
16
16
16 a 30
25
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


6,5
3,760
11
Remming:
Automatische en rechtstreekse Westinghouse rem en rem met tegenstoom.
Zandstrooier : Manueel of automatisch type Leach.
Tender  
Type
Assen
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Waterinhoud
Kolen
>
>
t
t
l
t
7
3
18,76
51,76
23000 / 24000
7 / 10
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
43,89
0,318
1/4,61
Voor- en achteraan
Opmerking:
- Oververhitting type Schmidt; voorverwarmer type A.C.F.I.
- Deze locomotieven werden voornamelijk ingezet voor het slepen van zowel nationale als internationale zware reizigerstreien alsook goederentreinen omdat ze bijzonder goed geschikt waren voor het bochtenwerk
  op de lijn Namen-Luik.
- Hun stelplaatsen waren Kinkempois, Namen en Saint-Martin. Gedurende de bezetting waren hun stelplaatsen Adinkerke, Kinkempois en St-Martin, en vanaf half april 1943, vond men ze enkel nog te Kinkempois en
  St-Martin.