Stoomlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Type 24 - Ex Nord Belge 51 - 64

Menu - Rollend materiaal
Niet meer in commerciële dienst sinds 1951
Niet bewaard gebleven.
Locomotief 24.013


Algemeenheden
Bouwjaar: 1909 - 1911
Nummering : Nord Belge: 51-64 > Nummerlijst
Nummering: NMBS: 24.001 - 24.012
Bouwtype : Reading
As indeling: 4-4-4 of 2B2t
Fabrieksvoorsteling Type 24:
Mechanisme  
Aantal Cilinders
Cilinder diameter - hoge druk (d)
Cilinder diameter - lage druk (d²)
Zuigerslag
Maximum snelheid
Trekkracht
Drijfwiel - diameter
Draagwiel bogie vooraan- diameter
Draagwiel bogie achteraan- diameter
Vaste radstand
Totale radstand
Minimum boogstraal
Inhoud van de watertanks
Inhoud van de kolenbunker
Leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Adhesiegewicht (A)
>
mm
mm
mm
km/h
t
mm
mm
mm
m
m
m

t
t
t
t
2 extern (horizontaal)
430
Geen
600
105
5,190
1664
900
900
1,780
8,750
150
6,5
3
51,67
63,54
32,94
Ketel  
Druk (p)
Type vuurhaard
Roosteroppervlakte
Roosterlengte
Roosterbreedte
Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V)
bar
>

m
m
12
Belpaire
1,95
1,815
1,73
8,14
Pijpenbundel  
Diameter kleine vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
Diameter grote vlampijpen
Aantal
Oppervlakte
mm
>

mm
>
65./70
91*
117,06
Geen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Totaal verwarmingoppervlak (S)
Oververhittingspijpen - diameter
Oververhittings oppervlak (S1)

mm
125,20
Geen
Niet van toepassing
Ketelromp  
Gemiddelde diameter
Dikte
mm
mm
1320
14
Vuurhaard  
Dikte van de mantel
Plaatdikte van de topplaat
Plaatdikte van de achterkant en zijkanten
Dikte van de pijpenplaat
Dikte van de rookkast pijpenplaten
mm
mm
mm
mm
mm
15 en 16
14
14 en 15
15 a 25
20
Inhoud ketel rijvaardig
Volume van de stoomkamer
Oppervlak van stoomafgifte


3,568
1,868
6,23
Verhouding S/G
Verhouding S1/S
Verhouding (T/A)
Verwarmingskoppeling
>
>
>
>
64,20
Niet Van toepassing
1/6,34
Voor- en achteraan
Remming
Automatische Westinghouserem; handrem; manuele en pneumatische zandstrooiers.
Opmerking:
*-Locomotief Nr. 2458 had 97 vlampijpen.
-Locomotieven 2453, 2461 en 2463 werden in 1932 uitgerust met pneumatische ritzin keerinrichtingen voor diensten in Luik-Longdoz en Flémaile-Haute..

Deze 2B2t reizigerslocomotieven behorden tot het type van de reeks 2.231 - 2.305 dat in 1901 door de Franse Compagnie du Nord voor de verre voorstadslijnen van Parijs werd ontworpen.
Zij vervingen de oude verbouwde Mammoet tender 1ocomotieven, waarvan het vermogen ontoereikend werd om stoptreinen van uit Luik en Namen te verzekeren sedert de indienststelling van de nieuwe
Nord-Belge platformrijtuigen.