Stoomlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Type 24 - Ex Nord Belge 51 - 64 |
|
Menu - Rollend materiaal | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1951 Niet bewaard gebleven. |
Locomotief 24.013
|
|||
Algemeenheden | |||
Bouwjaar: 1909 - 1911 Nummering : Nord Belge: 51-64 > Nummerlijst Nummering: NMBS: 24.001 - 24.012 Bouwtype : Reading As indeling: 4-4-4 of 2B2t Fabrieksvoorsteling Type 24: |
|||
Mechanisme | |||
Aantal Cilinders Cilinder diameter - hoge druk (d) Cilinder diameter - lage druk (d²) Zuigerslag Maximum snelheid Trekkracht Drijfwiel - diameter Draagwiel bogie vooraan- diameter Draagwiel bogie achteraan- diameter Vaste radstand Totale radstand Minimum boogstraal Inhoud van de watertanks Inhoud van de kolenbunker Leeggewicht Rijvaardig gewicht Adhesiegewicht (A) |
> mm mm mm km/h t mm mm mm m m m m³ t t t t |
2 extern (horizontaal) 430 Geen 600 105 5,190 1664 900 900 1,780 8,750 150 6,5 3 51,67 63,54 32,94 |
|
Ketel | |||
Druk (p) Type vuurhaard Roosteroppervlakte Roosterlengte Roosterbreedte Verwarmingsoppervlak vuurhaard (V) |
bar > m² m m m² |
12 Belpaire 1,95 1,815 1,73 8,14 |
|
Pijpenbundel | |||
Diameter kleine vlampijpen Aantal Oppervlakte Diameter grote vlampijpen Aantal Oppervlakte |
mm > m² mm > m² |
65./70 91* 117,06 Geen Niet van toepassing Niet van toepassing |
|
Totaal verwarmingoppervlak (S) Oververhittingspijpen - diameter Oververhittings oppervlak (S1) |
m² mm m² |
125,20 Geen Niet van toepassing |
|
Ketelromp | |||
Gemiddelde diameter Dikte |
mm mm |
1320 14 |
|
Vuurhaard | |||
Dikte van de mantel Plaatdikte van de topplaat Plaatdikte van de achterkant en zijkanten Dikte van de pijpenplaat Dikte van de rookkast pijpenplaten |
mm mm mm mm mm |
15 en 16 14 14 en 15 15 a 25 20 |
|
Inhoud ketel rijvaardig Volume van de stoomkamer Oppervlak van stoomafgifte |
m³ m³ m² |
3,568 1,868 6,23 |
|
Verhouding S/G Verhouding S1/S Verhouding (T/A) Verwarmingskoppeling |
> > > > |
64,20 Niet Van toepassing 1/6,34 Voor- en achteraan |
|
Remming Automatische Westinghouserem; handrem; manuele en pneumatische zandstrooiers. |
|||
Opmerking: *-Locomotief Nr. 2458 had 97 vlampijpen. -Locomotieven 2453, 2461 en 2463 werden in 1932 uitgerust met pneumatische ritzin keerinrichtingen voor diensten in Luik-Longdoz en Flémaile-Haute.. Deze 2B2t reizigerslocomotieven behorden tot het type van de reeks 2.231 - 2.305 dat in 1901 door de Franse Compagnie du Nord voor de verre voorstadslijnen van Parijs werd ontworpen. Zij vervingen de oude verbouwde Mammoet tender 1ocomotieven, waarvan het vermogen ontoereikend werd om stoptreinen van uit Luik en Namen te verzekeren sedert de indienststelling van de nieuwe Nord-Belge platformrijtuigen. |