Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 90 (Type 230.0)

Rollend materiaal
Vernummerd en aangepast in Reeks 91 tussen 1974-1980.
 


1)Motor; 2)Koppelomvormer; 3)Omkeerreductor; 4)Ventilator; 5)Radiator
6)Gasoliereservoirs; 7)Expansievat; 8)Batterijen; 9)Luchtreservoirs; 10)Compressor
De 9006 te Kortrijk
De 9008 te Treignes
Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
Nummering vanaf 1974-1980
Aantal eenheden gebouwd
As indeling
Maximum trekkracht bij aanzetten
Voortdurende trekkracht
Maximum snelheid
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1961
230.001 - 230.010
9001 - 9010
9101 - 9110 : Zie technische gegevens Reeks 91
10
B
98 kN
96 kN in 1e gang; 46 kN in 2e gang
21 Km/H in 1e gang; 45 Km/H in 2e gang
30 t
- t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
6626 mm
2780 mm
nvt
1900 mm
1760 mm front; 1725 mm achteraan
1050 mm
3257 mm
920 mm
25 m
Massa:
Rijklaar
Maximum massa per as
35,4 ton
-
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
360 l
- l
36 l
- l
170 l
100 kg
Kastgedeelte:
Bouwer Cockerill
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominaal toerental
Maximum toerental
Traaglooptoerental
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Cockerill
4.175CO
4 takt
Voorverbrandingskamer
-
Bosch type AL/FTB
181 kW
1850 tr/min
1960 tr/min
600 tr/min
4 / In L
175 mm
175 mm
2,050 ton
- bar
7,09 bar
10,79 m/s
- daNm
Cockerill
6.175CO
4 takt
Voorverbrandingskamer
-
Bosch type AL/FTB
206 kW
1700 tr/min
1860 tr/min
600 tr/min
6 / In L
175 mm
175 mm
3,100 ton
- bar
5,88 bar
9,92 m/s
- daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
Cockerill
Hydraulisch
Werkingsprinciepe:
- Een koppeling met pneumatische bediening verbind de motor met de primaire as van de koppelomvormer met 3 snelheidstrappen.
- De secundaire as staat in verbinding met de omkeer-reductor dewelke een ritomschakelaar bevat, 2 rechte tandwielstellen welke de snelheid van de gammawisselaar bepalen een recht tandwielstel en de valse as aandrijft.
Remming:
- Rechtstreekse rem type Oerlikon gecombineerd met een omkeerder ABV1, met machinistenkraan type FD1.
- De compressor van het type Westinghouse 242VBZ door de dieselmotor aangedreven voedt 3 reservoirs met een totale inhoud van 600 liter.
- Een handrem bedient door een handwiel werkt op een wiel van iedere as.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as en 4 stangen De 2 assen zijn motorassen.