Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 90 (Type 230.0) |
|
Rollend materiaal | ||
Vernummerd en aangepast in Reeks 91 tussen 1974-1980. | ||
1)Motor; 2)Koppelomvormer; 3)Omkeerreductor; 4)Ventilator; 5)Radiator 6)Gasoliereservoirs; 7)Expansievat; 8)Batterijen; 9)Luchtreservoirs; 10)Compressor |
De 9006 te Kortrijk De 9008 te Treignes |
||
Algemeenheden: | |||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Nummering vanaf 1974-1980 Aantal eenheden gebouwd As indeling Maximum trekkracht bij aanzetten Voortdurende trekkracht Maximum snelheid Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
1961 230.001 - 230.010 9001 - 9010 9101 - 9110 : Zie technische gegevens Reeks 91 10 B 98 kN 96 kN in 1e gang; 46 kN in 2e gang 21 Km/H in 1e gang; 45 Km/H in 2e gang 30 t - t |
||
Afmetingen: | |||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
6626 mm 2780 mm nvt 1900 mm 1760 mm front; 1725 mm achteraan 1050 mm 3257 mm 920 mm 25 m |
||
Massa: | |||
Rijklaar Maximum massa per as |
35,4 ton - |
||
Bevoorradingen: | |||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
360 l - l 36 l - l 170 l 100 kg |
||
Kastgedeelte: | |||
Bouwer | Cockerill | ||
Dieselmotor: | |||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominaal toerental Maximum toerental Traaglooptoerental Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
Cockerill 4.175CO 4 takt Voorverbrandingskamer - Bosch type AL/FTB 181 kW 1850 tr/min 1960 tr/min 600 tr/min 4 / In L 175 mm 175 mm 2,050 ton - bar 7,09 bar 10,79 m/s - daNm |
Cockerill 6.175CO 4 takt Voorverbrandingskamer - Bosch type AL/FTB 206 kW 1700 tr/min 1860 tr/min 600 tr/min 6 / In L 175 mm 175 mm 3,100 ton - bar 5,88 bar 9,92 m/s - daNm |
|
Overbrenging: | |||
Bouwer Type |
Cockerill Hydraulisch |
||
Werkingsprinciepe: - Een koppeling met pneumatische bediening verbind de motor met de primaire as van de koppelomvormer met 3 snelheidstrappen. - De secundaire as staat in verbinding met de omkeer-reductor dewelke een ritomschakelaar bevat, 2 rechte tandwielstellen welke de snelheid van de gammawisselaar bepalen een recht tandwielstel en de valse as aandrijft. Remming: - Rechtstreekse rem type Oerlikon gecombineerd met een omkeerder ABV1, met machinistenkraan type FD1. - De compressor van het type Westinghouse 242VBZ door de dieselmotor aangedreven voedt 3 reservoirs met een totale inhoud van 600 liter. - Een handrem bedient door een handwiel werkt op een wiel van iedere as. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting. Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as en 4 stangen De 2 assen zijn motorassen. |