Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de Belgische spoorwegen |
Reeks 91 (Type 230.1) |
|
Rollend materiaal | ||
Eind 2017 zijn er nog 13 in dienst als zwaar werkplaats materieel. Enkelen zijn bewaard bij verschillende verenigingen. |
||
1)Motor; 2)Koppelomvormer; 3)Omkeer-reductor; 4)Ventilator; 5)Radiator 6)Gasoliereservoirs; 7)Expansievat; 8)Batterijen; 9)Luchtreservoirs; 10)Compressor |
Alle foto's te FKR |
||
Algemeenheden: | |||
Bouwjaar Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 Nummering vanaf 1974-1980 Effectief As indeling |
1963 230.101 - 230.150 9111 - 9160 - 50 B |
1961 230.001 - 230.010 9001 - 9010 9101 - 9110 10 B |
|
Vermogen dieselmotor Vermogen beschikbaar Maximum trekkracht bij aanzetten Voortdurende trekkracht Maximum snelheid Baandienst Maximum snelheid Rangeerdienst Remgewicht goederen Remgewicht passagiers |
247 kW 220 kW 98 kN 96 kN in 1e gang; 46 kN in 2e gang 25 Km/H in 1e gang; 35 Km/H in 2e gang 45 Km/H in 1e gang; 40 Km/H in 2e gang - ton 30 ton |
||
Afmetingen: | |||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Bochtstraal |
6626 mm (8055 mm voor de verlengde versies) 2780 mm nvt 1900 mm 1760 mm vooraan; 1725 mm achteraan 1050 mm 3257 mm 920 mm 25 m |
||
Massa: | |||
Rijklaar Maximum massa per as |
33,8 ton (35 ton voor de verlengde versies) - |
||
Bevoorradingen: | |||
Diesel Smeerolie motor Smeerolie overbrenging Smeerolie hulptoestellen Water voor koeling Zand |
360 l - l 36 l - l 170 l 100 kg |
||
Kastgedeelte: | |||
Bouwer | ABR : 9111-9135; BN : 9136-9160 | ||
Dieselmotor: | |||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominaal toerental Maximum toerental Traagloopsnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Totale massa Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel |
GM 12V71N 2 takt, mechanische luchttoevoer type Blower Rechtstreeks Door inspuitregeling Elektrische starter Delco-Remy, type 250 247 kW 1800 tr/min 2100 tr/min 650 tr/min 12 / In V 108mm 127mm 1,675 ton - bar 6 bar 7,62 m/s - daNm |
||
Overbrenging: | |||
Bouwer Type ⇒ |
Esco Power Koppelomvormer "Twin Disc" met vrij wiel 11500 HS390 |
||
9123 'HALDIS' in nieuwe huisstijl, voorzien van een luchtdroger voor het rangeren van de MR08 'Desiro' |
|||
Werkingsprinciepe: - Een koppeling met pneumatische bediening verbind de motor met de primaire as van de koppelomvormer met 3 snelheidstrappen. - De secundaire as staat in verbinding met de omkeer-reductor dewelke een ritomschakelaar bevat met 2 rechte tandwielstellen, welke de snelheid van de gammawisselaar bepalen. - Recht tandwielstel, welke de valse as aandrijft. Remming: - Rechtstreekse rem type Oerlikon gecombineerd met een omkeerder ABV1, met machinistenkraan type FD1. - De compressor van het type Westinghouse 242VBZ door de dieselmotor aangedreven voedt 3 reservoirs met een totale inhoud van 600 liter. - Een handrem bedient door een handwiel werkt op een wiel van iedere as. Bedieningsinrichting: - Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting. Aandrijving van de assen: - Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as en 4 stangen De 2 assen zijn motorassen. |
|||
Opmerkingen: De 9116, 9126, 9129, 9130, 9133, 9135, 9136, 9137, 9138, 9139, 9144, 9146, 9148, 9155, 9156, 9158 en 9160 kregen een UIC-bufferbalk (verlengde bufferbalk) waarna deze 35 ton zwaar en 8055 mm lang werden. |