In 1997 kocht de CFV3V 3 USI rijtuigen bij de SNCF, waarvan de UIC nummers op vraag van de NMBS moesten worden verwijderd. Bij de CFV3V kregen ze de fictieve nummering 22591, 22592 en 22593.

Rond 2004 werden ze verkocht aan Kolenspoor waar de rijtuigen 22591 en 22592 nooit hebben gereden maar ze werden ingericht en gebruikt als ontvangst lokalen.

Rijtuig 22593 werd ingezet in de exploitatie en kreeg een K4 livrei.

One Response

  1. … toen ik nog bij Panasonic in Groot-Bijgaarden werkte, nam ik dikwijls de vrijdagavond de P8066 (Brussel-Zuid – Gent Sint Pieters. Deze trein bestond meestal uit een HLE 22/23 of 25 met 1 M4 rijtuig en enkele K4 rijtuigen. Omdat er met de deursturingen van de K4 rijtuigen dikwijls storingen waren omwille van de gebrekkige batterijvoeding, werd er een M4 rijtuig meegestuurd. Het M4 rijtuig dat steeds van 3kV werd voorzien via de loc en over een eigen omvormer beschikt, had dus steeds de nodige spanning ter beschikking en kon zo de sturing en werking van de K4 deuren verzekeren… en dat was niet het enige probleem … de toegangsdeuren van deze USI rijtuigen waren ook niet breed genoeg om bvb een rolstoelpati├źnt op te laden, de toegangsdeuren van het M4 rijtuig wel… men sloeg dus 2 vliegen in 1 klap … spoorweglogica …

Leave a Reply

Your email address will not be published.