Informatieve site over

de Belgische spoorwegen

Lijn58

Gespot

  • Het is zover…Sinds Maandag 10 december 2001 hebben de Dieselmotorstellen type 41 de dienst voor een stuk overgenomen.
    Groot was de verbazing bij de reizigers, alsook ondergetekende toen de L768 van 18H15 van Gent Sint Pieters naar Eeklo niet verscheen als 62/63er met M2’tjes maar onder de hoedanigheid van 4137 en 4138.
    Voor zover mij bekend rijden de L756, de L768 en de L788 in ieder geval met 41’ers. Nu maar hopen dat de deuren het blijven doen….In ieder geval zou dit wel eens het einde van onze nationale trots, zijnde de 51’ers,kunnen betekenen op deze lijn. Wij hopen van niet maar ja…
  • 21/01/2002 : Buiten enkele uitzonderingen blijven de 41’ers het doen. Enkele 51’ers verzorgen nog steeds de dienst. In Merelbeke ‘overstroomt’ het van de 41’ers waar ze voor zover ik kon zien al geleverd zijn tot het nummer 4158.
  • Te Denderleeuw verzorgen enkele 51’ers, waaronder de 5109 van Merelbeke de rangeringen van de auto-wintertreinen!!!
    Normaal worden deze rangeren verzorgt door een 62’er of een 73’er. Per uitzondering kan je te Denderleeuw ook wel eens en TVM 55’er opmerken.
  • Ook de 25ers blijken aan een terugkomst bezig. Tot zover merkte ik de 2501, 2502, 2503, 2504, 2507 en de 2515 op bij de treinen P7022, P7074 en P8066.
  • De koude wintermaanden spaarden de M2’kes en de alomtegenwoordige ‘tweetjes’ niet. Menige accu’s gaven definitief de pijp aan Maarten en lieten vele reizigers in het donker zitten…
    Bij de elektrische machines bleken afgerukte panto’s het toplijstje van de defecten wel te zijn…Enfin, gelukkig nog geen trein gemist (wat niet door iedereen kon gezegd worden…).
  • 23/01/2002 : Rond 18H00 stopt op spoor 1 te Gent Sint Pieters de 2130 (voormalige 1901) van Oostende voor een machinistwissel. Hij staat toch ruim 10 minuten voor het rode sein, echter gezien de duisternis geen foto…
  • 04/02/2002 : Omstreeks 17H55 kom ik met de P8013 (met vertraging dus…) aan te Gent Sint Pieters. Op spoor 5 staat de trein naar Ronse klaar onder de hoedanigheid van 3 41ers. Deze dienst die bijna steeds met 62/63ers gereden wordt, wordt dus ook geleidelijk aan door de 41ers overgenomen. Nu nog de trein naar Geraardsbergen die ook bijna uitsluitend met 62/63ers gereden wordt. Het einde komt langzaam maar zeker in zicht voor onze trotse Diesels, alsook het winterse pittoreske zicht van de stoompluimen…
  • 08/02/2002 : De 2501 verzorgt de P-Trein 7022. (Gent Sint Pieters- Etterbeek)Goed nieuws voor Lijn 58. Lijn 58 wordt eindelijk opgewaardeerd. Er was al lang sprake van en na inbreng van enkele gemeenten waaronder Eeklo is de kogel door de kerk. In een notendop komt het er op neer dat naast de broodnodige vernieuwing van de infrastructuur, het station van Evergem op niveau gebracht en heropend zou worden. Op middellange termijn zou de doorgang aan de Muide over een brug verlopen, zodanig dat de twee bestaande overwegen aldaar verleden tijd zijn. Alhoewel er tijdstippen vaststaan weten we uit ervaring dat er veel van de politiek en de maatschappij zelf zal afhangen. (Anno 2020 en er is nog niks gebeurt, behalve het station in Evergem, en er zal ook niks gebeuren. De heropening van de lijn Eeklo – Maldegem is ook praat voor de vaak…)
  • 20/02/2002 : De 2501 verzorgt de P-Trein 7022.(Gent Sint Pieters- Etterbeek).
    Aan de werkplaats van Merelbeke staat de 2552 en te Gent-Dampoort sleept de 2610 omstreeks 18H30 een goederentrein.
  • 25/02/2002 : De 1501 te Brussel-Zuid.
  • 27/02/2002 : De 2505 verzorgt de P8969. (Brussel-Zuid – Zottegem)
  • 05/03/2002 : De 2509 verzorgt de P7022. (Gent Sint Pieters- Etterbeek)
  • 12/03/2002 : De 2509 verzorgt de P7022. (Gent Sint Pieters- Etterbeek)
  • 15/03/2002 : Omstreeks 17H00 te Merelbeke, het dieselmotorstel 4006 staat duidelijk en in een niet al te beste staat in de bundel centraal.

-19/03/2002 : De 4006 staat nog steeds buiten, in de vlucht heb ik 2 fotootjes genomen.

Een kleine anekdote. Toen ik klein was woonden wij te Ledeberg langs de Lijn 58.
Op een dag was ik met mijn broer aan het buitenspelen toen er een ‘Typ 40’ (zoals mijn grootvader ze noemde) van Eeklo naar Gent-St. Pieters kwam aangereden. De trein stopte aan het sein ter hoogte van het witte appartementsblok (vroeger Park nu Adolf Papeluepark) in de bocht na het onder doorrijden van de Moscoubrug. Toen het sein op groen sprong wou de machinist vertrekken, maar den ‘Typ 40’ had geen goesting meer. Zijn motor brulde het uit, maar de trein kwam geen meter vooruit. Uiteindelijk ging de machinist bellen. Hij plaatste achter zijn trein enkele vlaggen, alsook ‘petards’ of knallers. Na een dik halfuur kwam er uit dezelfde richting heel langzaam een Dieselloc aangereden. Het type weet ik echter niet meer. Uiteindelijk werd deze onfortuinlijke 40er richting Gent Sint Pietersopgedrukt waar de reizigers hun iets langer durende reis konden beëindigen.

  • De 4006 is nog steeds rijvaardig en was te Merelbeke voor een onderhoud of herstelwerkzaamheden.
  • De 2510 verzorgt de P8067. (Brussel-Zuid – Aalst).
  • 20/03/2002 : De 2512 staat omstreeks 18H35 in de bundel te Gent Zeehaven.
  • 22/03/2002 : De 2510 verzorgt de P7022. (Gent Sint Pieters- Etterbeek)
  • 28/03/2002 : De 2551 staat te Gent-Zeehaven.
  • 16/04/2002 : De L789 van Eeklo naar Gent Sint Pieters wordt vandaag met een 63er een 62er en 5 M2kes gereden.
  • De 2558 rijdt leeg het station van Gent-Dampoort door.
  • 17/04/2002 : De L789 van Eeklo naar Gent sint Pieters wordt vandaag terug met een 63er een 62er en 5 M2kes gereden.
  • 19/04/2002 : De L789 van Eeklo naar Gent Sint Pieters was gisteren op 18/04 en vandaag terug met een 51er. Vandaag was dat de 5109.
  • Het rijtuig M2b met het nummer 5088 2038 935-3 met de fiat bogies zit terug reeds een tijdje in de stam van onder andere de 7024 (Aalst – Brussel Zuid).
  • Het dieselmotorstel 4173 staat te Merelbeke. De levering van alle stellen is bijna compleet.
  • 02/05/2002 : De 2507 staat omstreeks 17H45 een 10tal minuten aan perron 1 op een machinist te wachten. De L768 staat ongeduldig te wachten om binnen te rijden.
  • De bleekgroene sproeiwagons voor de onkruidverdelging van WEED-FREE Britain staan aan de werkplaats van de wagons te Gentbrugge.
  • 06/05/2002 : Een (droevige) mijlpaal in de geschiedenis van Lijn 58, vanaf vandaag worden de diensten alleen nog verzorgt door de nieuwe 41ers. De diensten met 62ers, 63ers en 51ers zijn definitief voorbij! Er zullen er ongetwijfeld voorlopig nog welke enkele op reserve gehouden worden, maar het zullen zeer zeldzame ritten zijn. Over de nieuwe 41ers nog dit. Desondanks hun nieuwheid en hun alom geprezenheid in de pers wegens hun comfort en stilte…Zo stil vindt ik ze nu ook weer niet. Het motorgeluid en de trillingen dringen heel goed in de compartimenten door. Af en toe hangt er zelfs een doordringende gasoliegeur vast de stellen. De zetels zijn toch niet zo zacht, en als er iemand voorbijloopt lijkt de vloer in te zakken!
    Ik denk dat er nog veel verbeterd kan worden. Van één ding ben ik zeker. De M2kes zijn 43 jaar oud. De 62 en 63ers zijn 41jaar oud alsook de 51ers. In 2043 is er van 41ers al lang geen sprake meer. Ondertussen zijn er al een paar 41ers uitgebrand…
  • 13/05/2002 t.e.m. 15/05/2002 : WEED-FREE wagons staan te Gentbrugge vorming.
  • 16/05/2002 te Denderleeuw voert de groene 6244 de rangeringen uit voor de Internationale trein. De sleping wordt verzorgt door de 2004.
  • 17/05/2002 de 2506 verzorgt de P8066. (Brussel Zuid – Gent Sint Pieters)
  • 21/05/2002 7H22, de groene 6244 rijdt via het station Aalst naar de bundel Aalst. Om 17H35 staat hij nog steeds in de bundel. Reden : rangeringen van de Internationale vakantietrein te Denderleeuw.
  • 22/05/2002 De 2509 verzorgt de P7022 (Gent Sint Pieters – Etterbeek) Het dieselmotorstel 608.05 staat te Merelbeke.
  • 31/05/2002 De 2513 verzorgt de P8066.
  • 12/06/2002 Omstreeks 18H00 rijdt de 2511 voorbij te Gent Sint Pieters.
  • 13/06/2002 Omstreeks 6H30 staat de 2505 te Gent Zeehaven. De 5107,5108,5109,5111 en de 5118 staan opgesteld aan de voormalige stelplaatsen te Merelbeke.
    Ik denk dat ze op deze afgelegen plaats niet lang meer van schade en graffiti gespaard zullen blijven…
  • 17/06/2002 Zoals reeds aangekondigd, staan de 5107,5108,5109,5118 en de 5111 buiten te Merelbeke. Dit zijn de laatste 51ers te Merelbeke die een triest lot te wachten staat.
  • 20/06/2002 Omstreeks 18H30 doortocht van de 2552 te Gent Dampoort. De 5111 is op 18/06/2002 toch uitzonderlijk ingezet geweest.
  • 24/06/2002 De 2509 verzorgt de P8066. De groene 6244 staat te Merelbeke klaar met de Weed-Free sproeitrein.
  • 08/07/2002 Zomerregeling, we worden verwend door de NMBS want de P7074 (Aalst – Brussel Zuid) wordt met M4 rijtuigen in plaats van M2 rijtuigen gereden Er zijn 2 stammen.
    De oude M4’s waarvan 1 met de proto schildering van de grijze livrei, en een gemoderniseerde stam. Ook de P8066 (Brussel Zuid – Gent Sint Pieters) krijgt gemoderniseerde M4 rijtuigen.
  • 09/07/2002 De 2506 verzorgt de P7074 (Aalst – Brussel Zuid).
  • 18/07/2002 Omstreeks 18H05 uitzonderlijk zicht te Gent Sint Pieters : de Thalys staat op spoor 1.
  • 19/07/2002 De zomerregeling is gedaan en de verwennerij ook. De P7074 (Aalst – Brussel Zuid) en de P8066 (Brussel Zuid – Gent Sint Pieters) wordt terug met M2 rijtuigen gereden.
  • 22/07/2002 Omstreeks 18H30 staat de 2617 te Gent-Dampoort.
  • 26/07/2002 De P8066 (Brussel Zuid – Gent Sint Pieters) wordt verzorgd door de 2504.
  • 27/07/2002 Een onvergetelijk dag uit de reis geschiedenis van Uw webmaster. Die morgen las ik nog in de krant hoeveel al die zelfdodingen de NMBS kosten in vooral menselijk leed. Diezelfde avond zit ik op mijn laatste verbinding, de L768 (Gent Sint Pieters – Eeklo) nog te denken dat we geluk hebben dat het ons nog niet overkomen is. Mijn gedachten zijn nog niet ‘koud’ of ter hoogte van de Muidebrug aan de eerste overweg horen we een doffe slag en de machinist remt de trein pal op de Muidebrug af. Het is dan 18H30. Enkele minuten later roept de machinist de conducteur bij zich, tot 2 maal toe. Aangezien hij op het laatste stel zit zien we hem naast de trein naar voor rennen. Luttele minuten later roept hij met een bibberend stemmetje om dat onze trein wegens een persoonsongeval een onbepaalde vertraging zal hebben. Omstreeks 18H50 is ondertussen duidelijk dat de persoon dood onder de trein ligt en dat het vermoedelijk om een zelfdoding gaat. Immers de eerste ambulanciers stellen de dood van de persoon vast en luttele minuten later verlaten ze de plaats van het gebeuren. Het inmiddels extra ter plaatse aangekomen spoorwegpersoneel stelt vast als we vooraan uitstappen op tegenspoor we het slachtoffer niet kunnen zien, en beslist om ons omstreeks 19H00 van de trein op een klaarstaande bus te laten stappen. Het mag bij deze wel gezegd dat het spoorwegpersoneel alles redelijk snel geregeld heeft om ons gezien de ongemakken zo snel mogelijk te helpen om onze reis verder te zetten. Er stond zelfs een ambulanceteam klaar om eventueel de mensen die hieraan behoefte hadden op te vangen. Van politie of parket na ruim 30 minuten nog niets te merken…Dit bewijst maar weer eens hoe klein de wereld is, en dat het ons allemaal kan overkomen gelijk waar en wanneer. Enfin, ik koester stilletjes de hoop, zoals velen, dat het hierbij blijft…
  • 28/07/2002 De 2510 staat omstreeks 17H55 in te bundel te Melle.
  • 04/08/2002 Omstreeks 18H30 doortocht van de 2551 te Gent zeehaven.
  • 08/08/2002 De 2508 staat te Mons.
  • 12/08/2002 De 2503 staat omstreeks 17H50 in te bundel te Melle.
  • 17/09/2002 De 2510 staat omstreeks 17H35 in de bundel van Aalst.
  • 18/09/2002 De 2512 staat omstreeks 17H50 in de bundel te Melle. De 5101 staat ter hoogte van de tankinstallatie te Merelbeke.
  • 20/09/2002 De 2512 verzorgt de P8066 (Brussel Zuid – Gent Sint Pieters). Omstreeks 16H27 doortocht van de 2504 te Liedekerke met een stam M4’s. De 5168 staat met enkele 13en aan de haak te Merelbeke. Het moet voor enkele machinisten toch triestig zijn dat hun eigen 51ers, die trouwens nog allemaal rijvaardig waren, aan de voormalige stelplaatsen staan op te roesten wegens buiten dienst gesteld. Terwijl ‘vreemde’ 51ers regelmatig op bezoek zijn te Merelbeke voor het wegbrengen of afleveren van divers rollend materiaal…
  • Aangezien ik wegens mijn collectief ontslag bij Panasonic Belgium NV voorlopig geen trein meer neem eindigt mijn verslaggeving langs de lijn 50 en 58 hier…
  • 09/10/2005 Terwijl ik wat op m’n PC zit te tokkelen, en alhoewel het een zondag is, hoor ik plots een bekend Dieselgedreun. Het zal toch niet waar zijn denk ik, ik kijk uit het dakraam en ja hoor. Mijn gehoor heeft me niet in de steek gelaten. Kijk zelf maar :

De 6228 en achteraan of vooraan de 6222 met platte wagons, voor de aanleg van de nieuwe spoorlijn langs het Kluizendok.

error: Content is protected !!