Verdeling der voertuigen van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Rangeerlocomotieven HLS |
Terug |
Diesel Tractie | ||||||
Eigenaarswerkplaats | Technische Reeks | Nummers | In dienst | SSM | In park | |
NMBS | FMLW - (Melle) | D77 (HLS 77) | 7732,7738,7741,7757,7759-7762,7861 v, s | 9 | ||
FNNDW - (Antwerpen noord) | 7733-7737,7739,7740,7742-7746,7754-7756,7758, 7787v, s | 17 | ||||
GCRA - (Charleroi) | 7749-7753,7763 v, s | 6 | ||||
NKA - (Kinkempois) | 7747,7748,7764-7766 v, s, bt | 5 | ||||
NMBS+ Lineas |
FNNDW - (Antwerpen noord) | D77 (HLS 77) | 7705-7706 t,s BSI, 7720,7726,7803,7808,7811,7815,7816,7820,7833,7838,7839,7852,7854-7858 v, s |
20 | ||
7771,7772,7774,7777,7778,7783 RA,s 7870 RA+, s | 7 | |||||
FMLW - (Melle) | 7806,7814,7842-7845,7851, 7863,7864 v, s | 8 | ||||
NKA - (Kinkempois) | 7712,7714,7768,7769,7810 v, s, ,7859, | 6 | ||||
GCRA - (Charleroi) | 7809,7817,7819,7822,7824,7828,7830,7832 v, s | 8 | ||||
Lineas | FNNDW - (Antwerpen noord) | D77 (HLS 77) | T7701-7704,7707-7708,7717-7719,7722-7724,7727,7784-7786,7789,7834,7840,7841,7847,7849,7853 7866-7869 |
27 | ||
T7773,7775,7776,7779-7782 | 7 | |||||
FMLW - (Melle) | T7821,7835,7860,7862,7865 | 5 | ||||
GCRA - (Charleroi) | T7825,7827,7829,7831 | 4 | ||||
NKA - (Kinkempois) | T7711,7713,7715,7716,7767,7770,7812,7837 | 8 | ||||
Lineas (Lange termijn huur) |
FMLW - (Melle) | D77 (HLS 77) | 7725,7846,7848 | 3 | ||
FNNDW - (Antwerpen noord) | 7813,7826,7836 | 3 | ||||
GCRA - (Charleroi) | 7805,7808 | 2 | ||||
NKA - (Kinkempois) | 7721,7850 | 2 | ||||
NMBS+ Infrabel |
FMLW - (Melle) | D77 (HLS 77) | 7709,7710,7730,7731,7792 v,s | 5 | ||
FNNDW - (Antwerpen noord) | 7788,7790,7791,7793-7799,7800,7804,7818,7823 v,s | 14 | ||||
GCRA - (Charleroi) | 7801,7802 v,s | 2 | ||||
NKA - (Kinkempois) | 7728,7729 v,s | 2 | ||||
Legende | B-Technics = Onderdeel van de NMBS dat enkel verantwoordelijk is voor de werkplaatsen en het te onderhouden en herstellen rollend materieel. BSI : BSI-koppeling - Attelage BSI ⇒ De BSI-Koppeling is een type automatische koppeling die bij passagierstreinen en trams gebruikt wordt. De naam verwijst naar Bergische Stahl Industrie. bt : Verbrede bufferplaten 700 mm voor opduwen (station Luik) - Butoirs élargis à 700 mm pour utilisation comme allège (gare de Liège) ETCS : 6264 enkel voor ETCS systeemtesten op L3+L4 - 6264 seulement pour test ETCS L3+L4 ⇒ ETCS = European Train Control System is een belangrijk onderdeel van het European Rail Traffic Management System (ERTMS). ⇒ Het is een Europees project om de beveiliging van het spoor te standaardiseren en te verbeteren...) G : Uitgerust met GSM-R - Equipé; de GSM-R ⇒ GSM-R = Global System for Mobile communications - Rail = is een systeem voor radiocommunicatie specifiek ontwikkeld en gebruikt voor de spoorwegen. HLS = Rangeerlocomotief : H=Haute vitesse / Halage, L=Locomotief en S=Shuntage. In park : Deze voertuigen worden niet (meer) in de aktieve dienst gebruikt om uiteenlopende redenen. Proefvoertuig, technisch buiten dienst, commerciëel buiten dienst, enz... Infrabel = Infrastructuur België : Dit is de autonome spoorwegbeheerder die de spoorlijnen en alle technische toebehoren bouwt, onderhoud en ter beschikking stelt door middel van toewijzing van commerciële rijpaden aan alle toegelaten operatoren binnen België. Lineas = privé; maatschappij die een meerderheidsaandeel heeft in het vroegere B-Logistics, het goederenonderdeel van de NMBS. n : Uitrusting sneeuwploeg - Equipé; d'un chasse-neige NMBS = Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen : onderdeel van de NMBS dat heden enkel nog verantwoordelijk is voor de exploitatie van reizigerstreinen en stations... RA : ATB + Indusi (PZB90) + GSM-R MESA 23 + Analoge lijnradio type PBKA - Radio de ligne analogique type PBKA RA+ : ATB + Indusi (PZB90) + GSM-R MESA 24 Bi-mode ⇒ ATB = Automatische Trein Beïnvloeding is een Nederlands veiligheidssysteem. ⇒ Indusi = Induktive Zugsicherung is een Duits veiligheidssysteem. ⇒ PZB = Punktförmige Zugbeeinflussung is eveneens een Duits veiligheidssysteem. ⇒ GSM-R = Global System for Mobile communications - Rail = is een systeem voor radiocommunicatie specifiek ontwikkeld en geruikt voor de spoorwegen. s : Dual band stuurpostradio - Dual Band Cab-radio SSM : Stand Still Maintenance; op deze locomotieven wordt een sticker aangebracht met het opschrift : 'Locomotief in park - niet gebruiken' t : Automatische afstandbesturing per radio (AAR) - Télécommande automatique par radio (TAR) U : Upgrade (Deze locomotieven worden voorzien van een blauwe kleur, krijgen een HVAC in de stuurpost, een elektrogroep, en een voorverwarmingssysteem voor de Dieselmotor...) v : Manuele afstandbesturing per radio (MAR) - Télécommande manuelle par radio (TMR) |