Verdeling der voertuigen van de

Belgische spoorwegen

Rangeerlocomotieven

HLS

Terug

Diesel Tractie
  Eigenaarswerkplaats Technische Reeks Nummers In dienst SSM In park
NMBS FMLW - (Melle) D77 (HLS 77) 7732,7738,7741,7757,7759-7762,7861 v, s 9    
FNNDW - (Antwerpen noord) 7733-7737,7739,7740,7742-7746,7754-7756,7758, 7787v, s 17    
GCRA - (Charleroi) 7749-7753,7763 v, s 6    
NKA - (Kinkempois) 7747,7748,7764-7766 v, s, bt 5    
 
NMBS+
Lineas
FNNDW - (Antwerpen noord) D77 (HLS 77)

7705-7706 t,s BSI, 7720,7726,7803,7808,7811,7815,7816,7820,7833,7838,7839,7852,7854-7858 v, s

20    
  7771,7772,7774,7777,7778,7783 RA,s 7870 RA+, s 7    
FMLW - (Melle) 7806,7814,7842-7845,7851, 7863,7864 v, s 8    
NKA - (Kinkempois) 7712,7714,7768,7769,7810 v, s, ,7859, 6    
GCRA - (Charleroi) 7809,7817,7819,7822,7824,7828,7830,7832 v, s 8    
 
Lineas FNNDW - (Antwerpen noord) D77 (HLS 77) T7701-7704,7707-7708,7717-7719,7722-7724,7727,7784-7786,7789,7834,7840,7841,7847,7849,7853
7866-7869
27    
T7773,7775,7776,7779-7782 7    
FMLW - (Melle) T7821,7835,7860,7862,7865 5    
GCRA - (Charleroi) T7825,7827,7829,7831 4    
NKA - (Kinkempois) T7711,7713,7715,7716,7767,7770,7812,7837 8    
 
Lineas
(Lange termijn huur)
FMLW - (Melle) D77 (HLS 77) 7725,7846,7848 3    
FNNDW - (Antwerpen noord) 7813,7826,7836 3    
GCRA - (Charleroi) 7805,7808 2    
NKA - (Kinkempois) 7721,7850 2    
 
NMBS+
Infrabel
FMLW - (Melle) D77 (HLS 77) 7709,7710,7730,7731,7792 v,s 5    
FNNDW - (Antwerpen noord) 7788,7790,7791,7793-7799,7800,7804,7818,7823 v,s 14    
GCRA - (Charleroi) 7801,7802 v,s 2    
NKA - (Kinkempois) 7728,7729 v,s 2    
 
Legende B-Technics = Onderdeel van de NMBS dat enkel verantwoordelijk is voor de werkplaatsen en het te onderhouden en herstellen rollend materieel.
BSI : BSI-koppeling - Attelage BSI
⇒ De BSI-Koppeling is een type automatische koppeling die bij passagierstreinen en trams gebruikt wordt. De naam verwijst naar Bergische Stahl Industrie.
bt : Verbrede bufferplaten 700 mm voor opduwen (station Luik) - Butoirs élargis à 700 mm pour utilisation comme allège (gare de Liège)
ETCS : 6264 enkel voor ETCS systeemtesten op L3+L4 - 6264 seulement pour test ETCS L3+L4
⇒ ETCS = European Train Control System is een belangrijk onderdeel van het European Rail Traffic Management System (ERTMS).
⇒ Het is een Europees project om de beveiliging van het spoor te standaardiseren en te verbeteren...)
G : Uitgerust met GSM-R - Equipé; de GSM-R
⇒ GSM-R = Global System for Mobile communications - Rail = is een systeem voor radiocommunicatie specifiek ontwikkeld en gebruikt voor de spoorwegen.
HLS = Rangeerlocomotief : H=Haute vitesse / Halage, L=Locomotief en S=Shuntage.
In park : Deze voertuigen worden niet (meer) in de aktieve dienst gebruikt om uiteenlopende redenen. Proefvoertuig, technisch buiten dienst, commerciëel buiten dienst, enz...
Infrabel = Infrastructuur België : Dit is de autonome spoorwegbeheerder die de spoorlijnen en alle technische toebehoren bouwt, onderhoud en ter beschikking stelt door middel
van toewijzing van commerciële rijpaden aan alle toegelaten operatoren binnen België.
Lineas = privé; maatschappij die een meerderheidsaandeel heeft in het vroegere B-Logistics, het goederenonderdeel van de NMBS.
n : Uitrusting sneeuwploeg - Equipé; d'un chasse-neige
NMBS = Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen : onderdeel van de NMBS dat heden enkel nog verantwoordelijk is voor de exploitatie van reizigerstreinen en stations...
RA : ATB + Indusi (PZB90) + GSM-R MESA 23 + Analoge lijnradio type PBKA - Radio de ligne analogique type PBKA
RA+ : ATB + Indusi (PZB90) + GSM-R MESA 24 Bi-mode
⇒ ATB = Automatische Trein Beïnvloeding is een Nederlands veiligheidssysteem.
⇒ Indusi = Induktive Zugsicherung is een Duits veiligheidssysteem.
⇒ PZB = Punktförmige Zugbeeinflussung is eveneens een Duits veiligheidssysteem.
⇒ GSM-R = Global System for Mobile communications - Rail = is een systeem voor radiocommunicatie specifiek ontwikkeld en geruikt voor de spoorwegen.
s : Dual band stuurpostradio - Dual Band Cab-radio
SSM : Stand Still Maintenance; op deze locomotieven wordt een sticker aangebracht met het opschrift : 'Locomotief in park - niet gebruiken'
t : Automatische afstandbesturing per radio (AAR) - Télécommande automatique par radio (TAR)
U : Upgrade (Deze locomotieven worden voorzien van een blauwe kleur, krijgen een HVAC in de stuurpost, een elektrogroep, en een voorverwarmingssysteem voor de Dieselmotor...)
v : Manuele afstandbesturing per radio (MAR) - Télécommande manuelle par radio (TMR)