Onderhoudsvoertuigen van de

Belgische spoorwegen

Dieselmechanisch Inspectievoertuig

Type 7
Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
Enkelen zijn bewaard gebleven.
 

Algemeenheden: Inspectievoertuig 380025.701.60 in originele uitvoering - TrainWorld 2016

Inspectievoertuig 38025.702.60 met gereviseerde kast - SDP 2012

Verdeling der voertuigen:

Werkplaats Nummering
Brussel 703 - 714 - 713
Antwerpen 701 - 702
Hasselt 706
Luik 707 - 708
Namen 704 - 711
Charleroi 712 - 715 - 716
Bergen 709 - 710
Gent 705


Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum continue snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
1949
38.025.701.60 - 38.025.716.60
16
B
-t
10,5ton
15,5ton
-ton
-ton
119,2kW (11,3kW/t onbelast; 7,69kW/t belast)
70Km/h
-Km/h
-m
400km
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Afstand tussen de assen
Afstand assen-kast
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
7200mm
6000mm
-mm
3600mm
1200mm
-mm
3300mm
540mm
Bevoorrading

Gasolie
Motorolie
Transmissieolie
Koelwater voor de motor
Inhoud luchtdrukcilinder

225l
15l
27,5l
50l
300l
Kastgedeelte:
Bouwer
Zitplaatsen stuurpost
Zitplaatsen personeel
-
3
2x10
Dieselmotor
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
Perkins
V8 - 510V
4 takt
Meervoudige in-line pomp SIMMS mechanisch geregeld.
door injectieregeling
door elektrische starter (CAV – CA – 45) 12V
125kW
2800t/min
8 / in V
108mm
114,3mm
175 bar
- bar
-/sec
584Nm
610kg
elastisch aan het chassis van de kast
Overbrenging
Bouwer
Type
Transmissieverhoudingen
Transmissiesnelheden
Werking

Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving


Bediening
-
Twin Disc met koppelomvormer, TDC 33-501 R/2
6,321, 3,172 en 1,564
1e:30km/h, 2e:50km/h en 3e:70Km/h
Mechanische transmissie met vier versnellingen en Omkeerinrichting
(De 4e versnelling is niet in gebruik); elektropneumatisch na 2005
Droge koppelingsplaat.
Met koppelschijven en 2 gescheiden assen.
De transmissie drijft een tussenas aan via een cardanas.
aandrijving van de wielen gebeurt via kettingen en tandwielen
(11 en 20 tanden)
Via kabels voor 2005; elektropneumatisch na 2005
Remming Origineel
- Voertuigen 701 - 709 Automatische rem Westinghouse met driedubbele klep; remgewicht : 6,7ton
- Voertuigen 710 - 716 Automatische rem Oerlikon met machinistenkraan FV3b en regelbare druk en een kraan op de Oerlikon verdeler.
- De compressor wordt aangedreven door de motor en is er in ingebouwd.
Verwarming
- Door gasoliebrander Eberspacher, 7000 kcal - 12V (8,14kW)
Verluchting
- Klapraampjes.
Batterijen
-
Algemeen
-
Deze inspectievoertuigen werden gebruikt voor lijninspectie, vervoer van spoorarbeiders, sproeien tegen onkruid, herstellingen aan het net, enz ...
- Draisinne 702 en 706 werd midden jaren 90 gekocht door LSV(Limburg) waar ze jaar en dag buiten gestaan hebben. Begin 2000 heeft een privé persoon voertuig 702 en 706 naar de SDP gehaald.
- Na een kast- en motorrevisie werd Draisinne 702 in 2006 in dienst genomen te Baasrode.