Onderhoudsvoertuigen van de Belgische spoorwegen |
![]() |
Dieselmechanisch Inspectievoertuig Type 7 |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst. Enkelen zijn bewaard gebleven. |
||
Algemeenheden: | Inspectievoertuig 380025.701.60 in originele uitvoering - TrainWorld 2016![]() Inspectievoertuig 38025.702.60 met gereviseerde kast - SDP 2012 ![]() Verdeling der voertuigen:
|
|||||||||||||||||||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Uurvermogen Maximum snelheid Minimum continue snelheid Minimum bochtstraal Actieradius |
1949 38.025.701.60 - 38.025.716.60 16 B -t 10,5ton 15,5ton -ton -ton 119,2kW (11,3kW/t onbelast; 7,69kW/t belast) 70Km/h -Km/h -m 400km |
|||||||||||||||||||
Afmetingen: | ||||||||||||||||||||
Totale lengte Lengte kast Breedte Afstand tussen de assen Afstand assen-kast Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
7200mm 6000mm -mm 3600mm 1200mm -mm 3300mm 540mm |
|||||||||||||||||||
Bevoorrading | ||||||||||||||||||||
Gasolie |
225l 15l 27,5l 50l 300l |
|||||||||||||||||||
Kastgedeelte: | ||||||||||||||||||||
Bouwer Zitplaatsen stuurpost Zitplaatsen personeel |
- 3 2x10 |
|||||||||||||||||||
Dieselmotor | ||||||||||||||||||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor |
Perkins V8 - 510V 4 takt Meervoudige in-line pomp SIMMS mechanisch geregeld. door injectieregeling door elektrische starter (CAV – CA – 45) 12V 125kW 2800t/min 8 / in V 108mm 114,3mm 175 bar - bar -/sec 584Nm 610kg elastisch aan het chassis van de kast |
|||||||||||||||||||
Overbrenging | ||||||||||||||||||||
Bouwer Type Transmissieverhoudingen Transmissiesnelheden Werking ⇒ Koppeling met de motor Omkeerinrichting Aandrijving ⇒ ⇒ Bediening |
- Twin Disc met koppelomvormer, TDC 33-501 R/2 6,321, 3,172 en 1,564 1e:30km/h, 2e:50km/h en 3e:70Km/h Mechanische transmissie met vier versnellingen en Omkeerinrichting (De 4e versnelling is niet in gebruik); elektropneumatisch na 2005 Droge koppelingsplaat. Met koppelschijven en 2 gescheiden assen. De transmissie drijft een tussenas aan via een cardanas. aandrijving van de wielen gebeurt via kettingen en tandwielen (11 en 20 tanden) Via kabels voor 2005; elektropneumatisch na 2005 |
|||||||||||||||||||
Remming Origineel - Voertuigen 701 - 709 Automatische rem Westinghouse met driedubbele klep; remgewicht : 6,7ton - Voertuigen 710 - 716 Automatische rem Oerlikon met machinistenkraan FV3b en regelbare druk en een kraan op de Oerlikon verdeler. - De compressor wordt aangedreven door de motor en is er in ingebouwd. Verwarming - Door gasoliebrander Eberspacher, 7000 kcal - 12V (8,14kW) Verluchting - Klapraampjes. Batterijen - Algemeen - Deze inspectievoertuigen werden gebruikt voor lijninspectie, vervoer van spoorarbeiders, sproeien tegen onkruid, herstellingen aan het net, enz ... - Draisinne 702 en 706 werd midden jaren 90 gekocht door LSV(Limburg) waar ze jaar en dag buiten gestaan hebben. Begin 2000 heeft een privé persoon voertuig 702 en 706 naar de SDP gehaald. - Na een kast- en motorrevisie werd Draisinne 702 in 2006 in dienst genomen te Baasrode. |