Onderhoudsvoertuigen van de Belgische spoorwegen |
Dieselhydraulische werk motorwagen ES400 - II (ex Reeks 43) |
|
Rollend materieel | ||
Niet meer in dienst sinds. | ||
Algemeenheden: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ombouw Aantal eenheden gebouwd Nummering Nummering oorspronkelijk As indeling Massa vol Massa rijklaar Vermogen Maximum snelheid Actieradius Gasolie |
1984 in de CW Mechelen 6 ES401, ES402, ES404, ES405, ES406, ES410 4307 -- 4325 -- 4319 -- 4326 -- 4306 -- 4315 BoBo -ton 59ton 375kW 90km/h 810km 900l |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totale lengte Lengte van de kast Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
23800 mm 22500 mm - mm 15040 mm Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm 2230 mm 1065 mm 3855 mm 850 mm 125 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kastgedeelte: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer | Atelier Métallurgiques de ét à Nivelles. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dieselmotor: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Totale massa Koeling Aantal Cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging |
MTU 1 12V183TA12 4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri Mechanisch rechtstreeks Door regeling van de injectie Door elektrische starter 375 kW 1800 tr/min - tr/min 1300kg koelgroep Voith met hydrostatische aandrijving 12 / in V 128mm 142mm -bar 12,2 bar 8,5 m/s -Nm onder de kast |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overbrenging: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Aantal Type |
Voith 1 T320rz |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werkingsprinciepe: - Hydrodynamische overbrenging met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar. Keerkoppeling: - Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter van de transmissie. Koppeling met de motor: - Met een cardanas Aandrijving van de assen: - Door cardanassen en conische tandwielen op de assen. Bediening: - Elektro-pneumatisch. Remming: - Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem. - Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden. Verwarming: - Door het koelwater van de Dieselmotor. Ventilatie: - Langs centraal luchtkanaal in het dak |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerking - De ES405 werd later enkel nog gebruikt als bijwagen. |