Onderhoudsvoertuigen van de

Belgische spoorwegen

Dieselhydraulische werk motorwagen

ES400 - II (ex Reeks 43)

Rollend materieel
Niet meer in dienst sinds.
 

Algemeenheden:




Ombouw
Aantal eenheden gebouwd
Nummering
Nummering oorspronkelijk
As indeling
Massa vol
Massa rijklaar
Vermogen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1984 in de CW Mechelen
6
ES401, ES402, ES404, ES405, ES406, ES410
4307 -- 4325 -- 4319 -- 4326 -- 4306 -- 4315
BoBo
-ton
59ton
375kW
90km/h
810km
900l
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
23800 mm
22500 mm
- mm
15040 mm
Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm
2230 mm
1065 mm
3855 mm
850 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer Atelier Métallurgiques de ét à Nivelles.
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Totale massa
Koeling
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
MTU
1
12V183TA12
4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri
Mechanisch rechtstreeks
Door regeling van de injectie
Door elektrische starter
375 kW
1800 tr/min
- tr/min
1300kg
koelgroep Voith met hydrostatische aandrijving
12 / in V
128mm
142mm
-bar
12,2 bar
8,5 m/s
-Nm
onder de kast
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
Voith
1
T320rz

Nummer Origineel nummer Stelplaats Livrei Opmerking Heden
ES401 4307 Schaarbeek Groen Nieuwe motor 09/1993 Buiten dienst
ES402 4325 Mons Bordeaux   Buiten dienst
ES404 4319 Aarlen     Buiten dienst
ES405

4326 Antwerpen     Buiten dienst
ES406 4306 Gent Bordeaux Met mobiel platform Buiten dienst
ES410 4315 Visé     Buiten dienst
Werkingsprinciepe:
- Hydrodynamische overbrenging met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar.
Keerkoppeling:
- Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter van de transmissie.
Koppeling met de motor:
- Met een cardanas
Aandrijving van de assen:
- Door cardanassen en conische tandwielen op de assen.
Bediening:
- Elektro-pneumatisch.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem.
- Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming:
- Door het koelwater van de Dieselmotor.
Ventilatie:
- Langs centraal luchtkanaal in het dak
Opmerking
- De ES405 werd later enkel nog gebruikt als bijwagen.