Onderhoudsvoertuigen van de

Belgische spoorwegen

Dieselhydraulische werk motorwagen

ES400 - I (ex Reeks 43)

Rollend materieel
Niet meer in dienst sinds.
 

Algemeenheden: De ES409 te SDP


Nummer Origineel nummer Stelplaats Livrei Opmerking Heden
ES403 4328 Doornik Bordeaux   Buiten dienst
ES407 4320 Hasselt   Ombouw opgeschort Buiten dienst
ES408 4305 Leuven     Buiten dienst
ES409 4309 Brugge Bordeaux en grijs   SDP plukloc
ES411 4324 Charleroi   Ombouw opgeschort Buiten dienst
Ombouw
Aantal eenheden gebouwd
Nummering
Nummering oorspronkelijk
As indeling
Massa rijklaar
Vermogen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1984 in de CW Mechelen
5
ES403 - ES407 - (ES 408) - ES 409 en (ES 411)
4328 --- 4320 ---- 4305 ----- 4309 ------ 4324
BoBo
59ton
400 pk
90km/h
810km
900l
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
23800 mm
22500 mm
- mm
15040 mm
Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm
2230 mm
1065 mm
3855 mm
850 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer Atelier Métallurgiques de ét à Nivelles.
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Totale massa
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Ophanging
SEM
1
6K103HS
4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri
Mechanisch met voorverbrandingskamer Ganz-Jendrassik
Door regeling van de injectie
Door elektrische starter
295kW
1350 tr/min
- tr/min
3500kg
Verticaal in lijn / 6
175mm
240mm
150 bar
7,72 bar
10,8 m/s
2038 Nm
in de motorbogie
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
SEM
1
GIC 4
Werkingsprinciepe:
- Hydrodynamische overbrenging met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar.
Keerkoppeling:
- Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter van de transmissie.
Koppeling met de motor:
- Rechtstreeks.
Aandrijving van de assen:
- Door cardanassen en conische tandwielen op de assen.
Bediening:
- Elektro-pneumatisch.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem.
- Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming:
- Door het koelwater van de Dieselmotor.
Ventilatie:
- Langs centraal luchtkanaal in het dak
Opmerking:
- Ombouw van de ES407(4320) en ES 411(4324) werd uiteindelijk niet uitgevoerd.
- De ES 407 werd later gebruikt als bijwagen.
- De ES409 van SDP dient enkel als plukloc.