Onderhoudsvoertuigen van de Belgische spoorwegen |
Dieselhydraulische werk motorwagen ES400 - I (ex Reeks 43) |
|
Rollend materieel | ||
Niet meer in dienst sinds. | ||
Algemeenheden: | De ES409 te SDP
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ombouw Aantal eenheden gebouwd Nummering Nummering oorspronkelijk As indeling Massa rijklaar Vermogen Maximum snelheid Actieradius Gasolie |
1984 in de CW Mechelen 5 ES403 - ES407 - (ES 408) - ES 409 en (ES 411) 4328 --- 4320 ---- 4305 ----- 4309 ------ 4324 BoBo 59ton 400 pk 90km/h 810km 900l |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totale lengte Lengte van de kast Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
23800 mm 22500 mm - mm 15040 mm Motordraaistel: 3500 mm; loopdraaistel: 2500mm 2230 mm 1065 mm 3855 mm 850 mm 125 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kastgedeelte: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer | Atelier Métallurgiques de ét à Nivelles. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dieselmotor: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Totale massa Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Ophanging |
SEM 1 6K103HS 4 takt - uitgerust met turbo-blower met overvoeding Brown Boveri Mechanisch met voorverbrandingskamer Ganz-Jendrassik Door regeling van de injectie Door elektrische starter 295kW 1350 tr/min - tr/min 3500kg Verticaal in lijn / 6 175mm 240mm 150 bar 7,72 bar 10,8 m/s 2038 Nm in de motorbogie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overbrenging: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Aantal Type |
SEM 1 GIC 4 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werkingsprinciepe: - Hydrodynamische overbrenging met 2 trappen, bestaande uit een koppelomvormer en koppelaar. Keerkoppeling: - Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelstuk, opgesteld in het carter van de transmissie. Koppeling met de motor: - Rechtstreeks. Aandrijving van de assen: - Door cardanassen en conische tandwielen op de assen. Bediening: - Elektro-pneumatisch. Remming: - Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem. - Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden. Verwarming: - Door het koelwater van de Dieselmotor. Ventilatie: - Langs centraal luchtkanaal in het dak |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerking: - Ombouw van de ES407(4320) en ES 411(4324) werd uiteindelijk niet uitgevoerd. - De ES 407 werd later gebruikt als bijwagen. - De ES409 van SDP dient enkel als plukloc. |