Onderhoudsvoertuigen van de Belgische spoorwegen |
Dieselhydraulische werk motorwagen ES 300 (ex type 551) |
|
Rollend materieel | ||
Niet meer in dienst sinds 1990. Enkelen zijn bewaard, maar terug omgebouwd naar hun originele toestand. |
||
Algemeenheden: | Werkmotorwagen ES301
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ombouw Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Uurvermogen Maximum snelheid Minimum bochtstraal Actieradius Gasoliereservoirs |
1958/59 ES301 - ES 312 12 B' 10,7ton 15ton 21,4ton 14,6ton 0,4ton 6,4ton 1 ton 125pk (5,8pk/ton) 58km/h 80m 500km 160liter |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totale lengte Afstand tussen de assen Hoogte rail/kast Hoogte rail - dak Diameter wielen |
11335mm 5500mm 905mm 3410mm 720mm |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kastgedeelte: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer | SA Brossel Frères te Brussel en Constr.Atelier Mechelen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bagagecompartiment niet toegankelijk voor reizigers | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dieselmotor: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders /Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor |
SA Brossel Frères te Brussel 6D120B 4 takt mechanisch met ontbrandingskamer systeem Ricardo door injectieregeling door elektrische starter 127pk 1800t/min 6 / vertikaal in lijn 120mm 150mm 120bar 7,2 bar 9 m/sec 568 Nm 850kg elastisch aan het chassis van de kast |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overbrenging | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Type Werking Koppeling met de motor Omkeerinrichting Aandrijving Bediening |
SA Brossel Frères te Brussel - Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met glijdende tandwielen en 2 koppelingschijven bekleed met Ferodo. Direct Door glijdende rechte tandwielen in de versnellingsbak. door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op de assen en eindloze vijzen. Handbediend |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Remming - Rechtstreekse Westinghouserem met constante druk met machinistenkraan WS. - Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden. Verwarming - Met het koelwater van de Dieselmotor Verluchting - Door Schepens verluchters op het dak |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerking - Enkele motorwagens zijn omgebouwd voor de dienst bovenleidingen, zie lijst ⇒ |