Onderhoudsvoertuigen van de

Belgische spoorwegen

Dieselhydraulische werk motorwagen

ES 300 (ex type 551)

Rollend materieel
Niet meer in dienst sinds 1990.
Enkelen zijn bewaard, maar terug omgebouwd naar hun originele toestand.
 

Algemeenheden: Werkmotorwagen ES301


Nummer Origineel nummer Opmerking 2018
ES 301 551.34   Terug omgebouwd naar 551.34 : CFV3V
ES 302 551.51 Gesloopt  
ES 303 551.15   Terug omgebouwd naar 551.15 : CFV3V
ES 304 551.14 Gesloopt  
ES 305 551.12 Gesloopt  
ES 306 551.43 Gesloopt  
ES 307 551.32 Gesloopt  
ES 308 551.26   Terug omgebouwd naar 551.26 : TSP
ES 309 551.27 Gesloopt  
ES 310 551.44 Gesloopt  
ES 311 551.41 Gesloopt  
ES 312 551.36 Gesloopt  

Ombouw
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
Gasoliereservoirs
1958/59
ES301 - ES 312
12
B'
10,7ton
15ton
21,4ton
14,6ton
0,4ton
6,4ton
1 ton
125pk (5,8pk/ton)
58km/h
80m
500km
160liter
Afmetingen:
Totale lengte
Afstand tussen de assen
Hoogte rail/kast
Hoogte rail - dak
Diameter wielen
11335mm
5500mm
905mm
3410mm
720mm
Kastgedeelte:
Bouwer SA Brossel Frères te Brussel en Constr.Atelier Mechelen
Bagagecompartiment niet toegankelijk voor reizigers
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders /Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
SA Brossel Frères te Brussel
6D120B
4 takt
mechanisch met ontbrandingskamer systeem Ricardo
door injectieregeling
door elektrische starter
127pk
1800t/min
6 / vertikaal in lijn
120mm
150mm
120bar
7,2 bar
9 m/sec
568 Nm
850kg
elastisch aan het chassis van de kast
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
Bediening
SA Brossel Frères te Brussel
-
Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met glijdende tandwielen en 2 koppelingschijven bekleed met Ferodo.
Direct
Door glijdende rechte tandwielen in de versnellingsbak.
door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op de assen en eindloze vijzen.
Handbediend
Remming
- Rechtstreekse Westinghouserem met constante druk met machinistenkraan WS.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
- Met het koelwater van de Dieselmotor
Verluchting
- Door Schepens verluchters op het dak
Opmerking
- Enkele motorwagens zijn omgebouwd voor de dienst bovenleidingen, zie lijst ⇒