Onderhoudsvoertuigen van de

Belgische spoorwegen

Dieselelektrische werk motorwagen

ES 200
Rollend materieel
Niet meer in dienst.
2 motorwagens zijn bewaard.
 


1)Dieselmotor; 2)Hoofdalternator; 3)Tractiemotoren; 4)Compressor; 5)Hoofdreservoir;
6)Koelgroep BEHR; 7)Batterijkast; 8)Beweegbaar platform; 9)Beweegbare ladder;
10)Uitkijkpost; 11)Hydraulische groep Vickers
Werkmotorwagen ES202 te Maldegem

Werkmotorwagen ES 205 te Dendermonde


Nummer 01/02/1990 09/06/1994 2018
201 Charleroi Charleroi (Italië)
202 Schaarbeek Schaarbeek SCM
203 Jemelle Jemelle Gesloopt
204 Gent Gent Gesloopt
205 Aarlen Aarlen SDP
206 Antwerpen-oost Antwerpen Gesloopt
207 Mons Mons (Italië)
208 Leuven Leuven/Hasselt Gesloopt
209 Kinkempois Kinkempois (Italië)
210 Brugge Brugge (Italië)
211 Namur Namur (Italië)
212 Schaarbeek Gedeclasseerd Gesloopt

Algemeenheden:
Bouwjaar
Ombouw
Nummering na 1971
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Uurvermogen
Maximum aanzetkracht
Maximum snelheid
Minimum continue snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
1971-72
-
ES201 - ES212
12
Bo'
20ton
34ton
250kW
10,2ton
90Km/h
5Km/h
75m
-km
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen de assen
Afstand assen-kast
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-platform
Wieldiameter
12470mm
2950mm
6000mm
2500mm
-mm
3575mm
4125mm
920mm
Bevoorrading
Gasolie
Motorolie
Koelvloeistof
Zand
800l
250l
200l
200l
Kastgedeelte:
Bouwer Brugeoise Nivelles
Dieselmotor
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders :
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
Poyaud
C-6150 ScrT
4 takt watergekoeld met turbo overvoeding
Rechtstreeks
door snelheidsregeling
door elektrische starter 24V=
250kW
1800t/min
6 verticaal in lijn
150mm
180mm
175 bar
8Kg/cm²
-/sec
1275Nm
2550kg
Silent blocs
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking


Aandrijving
Bediening
S.A. ACEC
-
een driefasige alternator AVAC315L26 aangedreven door de diesel-
motor voedt de 2 tractiemotoren ES548 over de gelijkrichter 512GN12.
Het vermogen van de alternator wordt elektronisch geregeld.
Door cardanas GWB387.40 en 2 asbruggen BN
Elektro-pneumatisch
Remming:
- Rechtstreekse rem Oerlikon (ABV1 relais voor de automatische rem) bediend door machinistenkraan FD1-103
- Compressor Knorr vv100/100 aangedreven d.m.v. riemen voedt 2 reservoirs van elk 250l.
- Automatische waakinrichting in beide stuurposten
Verwarming:
- Met elektrische radiatoren en verwarmingsplaten gevoed door een hulpalternator 220V.
Verluchting:
- Stuurposten door luchtaanzuiger, refter en werkafdeling via kipramen.
Batterijen:
- Prestolite loodaccu's 24V/220Ah
Opmerking:
- In 2000 verkocht de NMBS vijf ES-motorwagens aan Italië : de ES201, 207, 209, 210 en 211.