Onderhoudsvoertuigen van de Belgische spoorwegen |
Dieselelektrische werk motorwagen ES 200 |
|
Rollend materieel | ||
Niet meer in dienst. 2 motorwagens zijn bewaard. |
||
1)Dieselmotor; 2)Hoofdalternator; 3)Tractiemotoren; 4)Compressor; 5)Hoofdreservoir; 6)Koelgroep BEHR; 7)Batterijkast; 8)Beweegbaar platform; 9)Beweegbare ladder; 10)Uitkijkpost; 11)Hydraulische groep Vickers |
Werkmotorwagen ES202 te Maldegem Werkmotorwagen ES 205 te Dendermonde
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algemeenheden: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwjaar Ombouw Nummering na 1971 Effectief Asindeling Aslast Massa leeg rijklaar Uurvermogen Maximum aanzetkracht Maximum snelheid Minimum continue snelheid Minimum boogstraal Actieradius |
1971-72 - ES201 - ES212 12 Bo' 20ton 34ton 250kW 10,2ton 90Km/h 5Km/h 75m -km |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totale lengte Breedte Afstand tussen de assen Afstand assen-kast Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Hoogte rail-platform Wieldiameter |
12470mm 2950mm 6000mm 2500mm -mm 3575mm 4125mm 920mm |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bevoorrading | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gasolie Motorolie Koelvloeistof Zand |
800l 250l 200l 200l |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kastgedeelte: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer | Brugeoise Nivelles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dieselmotor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders : Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor |
Poyaud C-6150 ScrT 4 takt watergekoeld met turbo overvoeding Rechtstreeks door snelheidsregeling door elektrische starter 24V= 250kW 1800t/min 6 verticaal in lijn 150mm 180mm 175 bar 8Kg/cm² -/sec 1275Nm 2550kg Silent blocs |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overbrenging | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Type Werking ⇒ ⇒ Aandrijving Bediening |
S.A. ACEC - een driefasige alternator AVAC315L26 aangedreven door de diesel- motor voedt de 2 tractiemotoren ES548 over de gelijkrichter 512GN12. Het vermogen van de alternator wordt elektronisch geregeld. Door cardanas GWB387.40 en 2 asbruggen BN Elektro-pneumatisch |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Remming: - Rechtstreekse rem Oerlikon (ABV1 relais voor de automatische rem) bediend door machinistenkraan FD1-103 - Compressor Knorr vv100/100 aangedreven d.m.v. riemen voedt 2 reservoirs van elk 250l. - Automatische waakinrichting in beide stuurposten Verwarming: - Met elektrische radiatoren en verwarmingsplaten gevoed door een hulpalternator 220V. Verluchting: - Stuurposten door luchtaanzuiger, refter en werkafdeling via kipramen. Batterijen: - Prestolite loodaccu's 24V/220Ah |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerking: - In 2000 verkocht de NMBS vijf ES-motorwagens aan Italië : de ES201, 207, 209, 210 en 211. |