Onderhoudsvoertuigen van de Belgische spoorwegen |
Dieselhydraulische onderhoudsmotorwagen Type: ES 100 |
|
Rollend materieel | ||
Niet meer in dienst sinds 1997. ES102 en ES106 zijn bewaard door respectievelijk TSP en SDP. |
||
De ES102 op de CFB De ES106 van SDP
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Algemeenheden: | ||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwjaar Ombouw Nummering origineel Nummering na 1971 Effectief Asindeling Aslast Massa leeg rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Uurvermogen Maximum snelheid Minimum continue snelheid Minimum boogstraal Actieradius |
1948 na 1970 door de CW Mechelen - ES101 - ES106 6 B 12t 24ton -ton -ton -ton 140pk 70Km/h 5Km/h 75m -km |
|||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen: | ||||||||||||||||||||||||||||||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand assen-kast Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Hoogte rail-platform Wieldiameter |
10050mm 3140mm nvt 5000mm 2100mm kant trap; 1800mm 1050mm 3512mm 3990mm 980mm |
|||||||||||||||||||||||||||||
Bevoorrading | ||||||||||||||||||||||||||||||
Gasolie Motorolie Koelvloeistof Zand |
325l 20l 80l 92l |
|||||||||||||||||||||||||||||
Kastgedeelte: | ||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer | ES101-104 : Anglo-Franco-Belge; ES105-106 : CW Mechelen | |||||||||||||||||||||||||||||
Dieselmotor | ||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders /Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor |
GM Detroit 71N4 2 takt Rechtstreeks door injectieregeling door elektrische starter Delco Remy (Dyer) 92kW 1900t/min 4 / verticaal in lijn 108mm 127mm 1200 bar 5 Kg/cm² -/sec 775Nm 650kg elastisch aan het chassis van de kast |
|||||||||||||||||||||||||||||
Overbrenging | ||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Type Werking ⇒ ⇒ Koppeling met de motor Omkeerinrichting Aandrijving ⇒ Bediening |
Voith Heidenheim Diwabus 501.380J(s) Hydraumechanische transmissie met 2 versnellingsgamma's. Rechtstreeks aangedreven automatische omschakeling van de hydraulische koppelomvormer door middel van een differentieel. Elastische rechtstreekse koppeling. Mechanisch ingrijpend HUR T14 2 asbruggen (eindeloze vijs met tandwiel met verhouding 18/5) aangestuurd door een differentieel door middel van cardanassen. Elektro-pneumatisch |
|||||||||||||||||||||||||||||
Remming Origineel - Automatische Oerlikonrem EST4 gestuurd door machinistenkraan FV3 - Compressor Oerlikon A800 voedt 2 reservoirs van elk 150l. - Automatische waakinrichting in beide stuurposten Remming na ombouw - Rechtstreekse rem Oerlikon (ABV1 relais voor de automatische rem) gestuurd door machinistenkraan FD1-103 - Compressor Knorr vv100/100 voedt 2 reservoirs van elk 250l. - Automatische waakinrichting in beide stuurposten Verwarming - Door gasoliebrander systeem Eberspacher die 2 radiatoren voedt. Verluchting - Door Schepens verluchters. Batterijen - Prestolite loodaccu's 24V/220Ah |