Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor internationaal verkeer

Type: WL - M

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 2001
Niet bewaard.
 

Algemeen


Bouwjaar
Aantal gebouwd
Effectief
As indeling
Gewicht totaal
Gewicht Tarra
Snelheid
Draaistel
1964
-
20
2'2'
-ton
-ton
160Km/h
Y24
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
26400mm
25100mm
2820mm
19000mm
2500mm
3700mm
1060mm
4260mm
1010mm
160m
Nummering
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
    71 88 72-70 301-302
71 88 72 70 311-328
20
Totaal  
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen / Slaapplaatsen Totaal
    /  
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
Fiat
Eindplatformen
Toegang: Plooideuren Mielich; Compartimenten: schuifdeuren; Afdelingen: zwaaideuren
Manueel openen en collectieve elektropneumatische sluiting
Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen
Energievoorziening
Batterijen  
Comfort
Verwarming
Verlichting
Sonorisatie
 
Remming
-
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch


Pneumatisch
Elektrisch


- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden; Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn; Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt; Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
- Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit).
- Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming;
- EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem;
- 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren, SIV en geluidsinstallatie.
Opmerkingen