Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor internationaal verkeer

Type TEE

Rollend materieel
Niet meer in commerciële dienst sinds 1996.
Enkele rijtuigen zijn bewaard.
 

Algemeen

B9 1/2tuj TEE Rijtuig (2012 Saint-Ghislain)

A8tuj Rijtuig (2010 Saint-Ghislain)

Het interieur


Bouwjaar
Aantal geleverd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Snelheid
Draaisteltype's
1961 / 1970
17
2'2'
49t
54t
160Km/h
Y24 en Y28 E2
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
25500mm
24442mm
2860mm
18100mm
2300mm
3700mm
1060mm
4090mm
920mm
130/75m
Nummering
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A8tuj 41 - 51 61 88 18 89 980 - 990 11
A8tuj 131 - 136 61 88 18 89 991 - 996 6
Totaal 17
Nummering vanaf 1984
-Zeven van de 11 A8tuj rijtuigen 41 - 47 worden omgeruild tegen Franse Mistral A69 rijtuigen.
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
B9 1/2tuj 141 - 147 51 88 29 89 926 - 932 7
-De omgeruilde Franse Mistral A69 rijtuigen worden omgebouwd tot B9 1/2tuj rijtuigen
B9 1/2tuj 151 - 154 61 88 29 89 980 - 983 4
-De overige 4 A8tuj rijtuigen worden eveneens omgebouwd tot B9 1/2tuj rijtuigen
A8tuj 131 - 136 61 88 18 89 991 - 996 6
Totaal 17
-Rond 1998 kocht de SNCF 15 van de 17 NMBS rijtuigen.
-De 2 overblijvers zijn:
B9 1/2tuj 151 61 88 29 89 980 1
A8tuj 135 61 88 18 89 995 1
Totaal 2
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen / Slaapplaatsen Totaal
A8tuj   46 46
B9 1/2tuj   78 78
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Deur
Deurbediening
Intercirculatie
BN Brugge; Carel&Fouché, dit wordt daarna: Franco-Rail
Kast in Inox; Afdelingen met doorlopende middengang; eindplatformen
Toegang : Zwenk-schuifdeuren; afdelingen : schuifdeuren
Pneumatisch; Openen en sluiten: collectief en individueel met schakelaar
Met kopdeuren, metalen voettreden en rubberen balgen
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Onafhankelijke acclimatisatie Stone (660V) gecombineerd met vloerradiatoren
Onafhankelijke acclimatisatie Stone (660V)
Reizigersafdeling en gang: TL 220V; hulpafdelingen: gloeilampen 24V;
Voorversterker, versterker, micro
2 WC's, aan elk uiteinde 1
Energievoorziening
Alternator
Batterijen
300kVA
Cd-Ni 24V / 220Ah (18 elementen)
Remming
Oerlikon/Knorr, versnelde remming, Elektropneumatisch
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
Pneumatisch
Elektrisch

Schroefkoppeling met afstandsringen.
Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit).
Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming;
EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem;
18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren, SIV en geluidsinstallatie.        
Opmerkingen
- Bewaarde rijtuigen voor zover bekend in 2018 :
- A8tuj n°135 staat in het museum Train World te Schaarbeek
- B9 1/2tuj n°151 is in het bezit van het TSP