Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor internationaal verkeer Type TEE |
|
Rollend materieel | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1996. Enkele rijtuigen zijn bewaard. |
||
Algemeen | B9 1/2tuj TEE Rijtuig (2012 Saint-Ghislain) |
|||
Bouwjaar Aantal geleverd As indeling Massa ledig Massa beladen Snelheid Draaisteltype's |
1961 / 1970 17 2'2' 49t 54t 160Km/h Y24 en Y28 E2 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum bochtstraal |
25500mm 24442mm 2860mm 18100mm 2300mm 3700mm 1060mm 4090mm 920mm 130/75m |
|||
Nummering | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A8tuj | 41 - 51 | 61 88 18 89 980 - 990 | 11 | |
A8tuj | 131 - 136 | 61 88 18 89 991 - 996 | 6 | |
Totaal | 17 | |||
Nummering vanaf 1984 | ||||
-Zeven van de 11 A8tuj rijtuigen 41 - 47 worden omgeruild tegen Franse Mistral A69 rijtuigen. | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
B9 1/2tuj | 141 - 147 | 51 88 29 89 926 - 932 | 7 | |
-De omgeruilde Franse Mistral A69 rijtuigen worden omgebouwd tot B9 1/2tuj rijtuigen | ||||
B9 1/2tuj | 151 - 154 | 61 88 29 89 980 - 983 | 4 | |
-De overige 4 A8tuj rijtuigen worden eveneens omgebouwd tot B9 1/2tuj rijtuigen | ||||
A8tuj | 131 - 136 | 61 88 18 89 991 - 996 | 6 | |
Totaal | 17 | |||
-Rond 1998 kocht de SNCF 15 van de 17 NMBS rijtuigen. -De 2 overblijvers zijn: |
||||
B9 1/2tuj | 151 | 61 88 29 89 980 | 1 | |
A8tuj | 135 | 61 88 18 89 995 | 1 | |
Totaal | 2 | |||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen / Slaapplaatsen | Totaal | |
A8tuj | 46 | 46 | ||
B9 1/2tuj | 78 | 78 | ||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Deur Deurbediening Intercirculatie |
BN Brugge; Carel&Fouché, dit wordt daarna: Franco-Rail Kast in Inox; Afdelingen met doorlopende middengang; eindplatformen Toegang : Zwenk-schuifdeuren; afdelingen : schuifdeuren Pneumatisch; Openen en sluiten: collectief en individueel met schakelaar Met kopdeuren, metalen voettreden en rubberen balgen |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
Onafhankelijke acclimatisatie Stone (660V) gecombineerd met vloerradiatoren Onafhankelijke acclimatisatie Stone (660V) Reizigersafdeling en gang: TL 220V; hulpafdelingen: gloeilampen 24V; Voorversterker, versterker, micro 2 WC's, aan elk uiteinde 1 |
|||
Energievoorziening | ||||
Alternator Batterijen |
300kVA Cd-Ni 24V / 220Ah (18 elementen) |
|||
Remming | ||||
Oerlikon/Knorr, versnelde remming, Elektropneumatisch | ||||
Koppeling tussen de rijtuigen | ||||
Mechanisch Pneumatisch Elektrisch ⇒ ⇒ |
Schroefkoppeling met afstandsringen. Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit). Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming; EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem; 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren, SIV en geluidsinstallatie. |
|||
Opmerkingen - Bewaarde rijtuigen voor zover bekend in 2018 : - A8tuj n°135 staat in het museum Train World te Schaarbeek - B9 1/2tuj n°151 is in het bezit van het TSP |