Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor internationaal verkeer

Type: SR3 bardisco

Terug
Medio 2020 is dit rijtuig nog in dienst.
Buitendienststelling vanaf.
 

Bistro / BarDisco Rijtuig Rijtuig 17903 te Ekeren - 2017



1)LS-kast; 2)Handrem; 3)WC Module; 4)Dansruimte; 5)Barbedieningsruimte; 6)Zitruimte; 7)Onderhoudsafdeling
Algemeen
Type
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
SR3 - I10R RIC-rijtuig
1987 - 88
1
2'2'
48t
50t
75t
200Km/h
Fiat Y0270S type 34
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
26400mm
26100mm
2825mm
19000mm
2560mm
3700mm
1060mm
4050mm
920mm
130/75m
Nummering vanaf 2000
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Bistro 17903   1
-1 B rijtuigen werden naar Bistro rijtuigen omgebouwd in 2001. Het betreft de voormalige 12779
Totaal 94
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Staanplaatsen Totaal
  19 + 6 75 (Danspiste)  
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Binneninrichting





Deurbediening
Intercirculatie
BN Brugge
Het rijtuig SR3 is een omgebouwd geacclimatiseerd I10B rijtuig. Het rijtuig is in 2001 omgebouwd door CW Mechelen.
• Salongedeelte: Het aantal zitplaatsen is 19
• Bargedeelte met bedieningsruimte (toog). Er zijn 6 barkrukken voorzien.
• Danspiste: In deze ruimte mogen er zich 75 personen bevinden.
Op één platform is een bergkast- onderhoudsruimte voorzien. Op het andere platform is een WC-afdeling.
Tevens is op dit platform de elektrische- en pneumatische toestellenkast met handrem aanwezig. Op elk platform is een brandblusapparaat geplaatst.
Een vuilbak is geplaatst op het platform 2.
Elektropneumatisch gestuurd en met gevoelige boord.
De platformen op de kopeinden hebben elk twee ingangsdeuren (type zwenk-schuifdeur) en een intercirculatiedeur.Vanaf de platform geeft een binnenschuifdeur
toegang tot het salon of dansruimte, metalen voetplatform en rubberen balgen
Comfort  

Acclimatisatie
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair





De rijtuigen zijn uitgerust met een volautomatisch klimaatsysteem (airco) dat de gewenste temperatuur bereikt door de distributie van lucht.
Vanuit de elektrische kast in de bar kunnen de salon-, bar-, gang en dansvloerverlichting bediend worden.
Interfonie en muziekinstallatie
Gesloten WC-type (1), voorzien van een vacuüm WC-systeem "SANIVAC" met afvaltank.
– Toilettafel met lavabo voorzien van lauw water (2)
– Elektrische handdroger (3)
– Een stopcontact met klein vermogen geeft de mogelijkheid tot aansluiten van een scheerapparaat. (4)
– Bij normale verlichting brandt eveneens de WC-verlichting.
Anders kan de WC verlichting voor 63 min. ontstoken worden door de rode sensor boven de scheercontactdoos even te bedekken met de vinger
Energievoorziening
- De energie 220/380V~ kan geleverd worden op 3 wijzen:
  1. Normale exploitatie; via de omvormer die 1kV~ 16 2/3Hz, 1,5kV~ 50Hz, 1,5kV= of 3kV= omzet naar 24V= en 220/380V~.
  2. Via externe voeding 3x380V~ wisselspanning en 24 V= (buitenbron)
  3. Via energieuitwisseling (3x380V~ en 24V=)
- NB : Er bestaat een hulpondulator die de batterijspanning 24V= omzet in 220/380V~ (buitendienst).
Remming (type KNORR KE2)
- Automatische luchtdrukrem; Elektro-pneumatische rem (EPA)
- Een noodseininrichting met noodseinoverbrugging; Een ontremmingsinrichting
- Een handrem
Koppeling tussen de rijtuigen  
Mechanisch Schroefkoppeling met afstandsringen.
Pneumatisch Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart);
Voedingsleiding 8 bar (wit).
Elektrisch Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming;
EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem;
18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren en
geluidsinstallatie.
Opmerkingen