Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor internationaal verkeer

Type: Resto

Rollend materiaal
Eind 2016 zijn er van de 4 nog in 3 dienst.
Buitendienststelling vanaf 20xx
 


1)LS-Kast; 2)Handrem; 3)WC module; 4)Bedieningsruimte; 5)Keuken; 6) Koele ruimte
Rijtuig 16006 te Maldegem - 2011

Rijtuig 16007 te Brussel Zuid - 2013

Algemeen
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
1987 - 88
4
2'2'
47ton
52ton
75ton
200Km/h
Fiat Y0270S type 34
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
26400mm
26100mm
2825mm
19000mm
2560mm
3700mm
1060mm
4050mm
920mm
150/75m
Nummering vanaf 2000
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Resto 16005 - 16008 61 88 88 90 005 - 008 4
-4 I10B rijtuigen werden naar Resto rijtuigen omgebouwd in 2000 - 2001.
Het betreft de voormalige 12775 - 12778
Totaal 4
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen / Slaapplaatsen Totaal
Resto   48  
Kastgedeelte
Bouwer
Type
Indeling

Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
BN Brugge
ex I10 rijtuigen omgebouwd door
De rijtuigen hebben twee afdelingen; een verbruikszaal en een keukenafdeling.
De keukenafdeling bestaat uit een bedieningsruimte (toog), de keuken en een grote koele ruimte.
Toegang : Zwenkschuifdeuren; Afdelingen : schuifdeuren en klapdeuren
Elektropneumatisch; Openen en sluiten: collectief en individueel door schakelaars
Kopdeuren, metalen voettreden en rubberen balgen
Comfort  
Verwarming & Verluchting
Verlichting



Sonorisatie

Sanitair


- De rijtuigen zijn uitgerust met een klimaatsysteem (HVAC) dat de gewenste temperatuur bereikt door de distributie van lucht. Volledig automatisch systeem.
- Sfeerverlichting: TL verlichting van 36W in het midden van het rijtuig en wandverlichting met spots; Hoofdverlichting: verlichting van de tafels met spots.
- Noodverlichting: TL verlichting in het plafond van de keuken en een individueel bedienbare verlichting in de koelkamer.
- De verlichting van de keuken bestaat uit twee groepen. Hoofdverlichting: TL verlichting in het plafond van de keuken en individueel bedienbare verlichting in de koelkamer
- De noodverlichting: een gedeelte van de verlichting in de keuken en de koelkamer.
- Het communicatiesysteem staat in voor de verwerking van de oproepfuncties en reizigersinformatie.
- Gesloten WC-type (1), voorzien van een vacuüm WC-systeem "SANIVAC" met afvaltank.
- Toilettafel met lavabo voorzien van lauw water; Elektrische handdroger; Een stopcontact met klein vermogen geeft de mogelijkheid tot aansluiten van een scheerapparaat
- De WC verlichting kan ± 3 min. ontstoken worden door de rode sensor even te bedekken met de vinger;
- De watervoorziening voor de keuken; Op één platform is een WC-afdeling voorzien. Er is een gesloten WC (merk SANIVAC) met afvaltank gemonteerd.
Energievoorziening  
De energie 220/380V kan geleverd worden op 3 wijzen.
1. Normale exploitatie; via de omvormer die 1000, 1500 of 3000V omzet naar 24V gelijkspanning en 220/380V.
2. Via externe voeding 3x380V
3. Door middel van een noodomvormer die de batterijspanning 24V omzet in 220/380V.
Batterijen:
Remming  
- Een automatische luchtdrukrem, een elektro-pneumatische rem (EPA), een noodseininrichting, een ontremmingsinrichting, een handrem
Koppeling tussen de rijtuigen  
Mechanisch
Pneumatisch
Elektrisch


Schroefkoppeling met afstandsringen.
Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit).
Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming;
EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem;
18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren, SIV en geluidsinstallatie.
Opmerkingen
- Rijtuig 16.006 staat in TrainWorld