Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor internationaal verkeer Type: Resto |
|
Rollend materiaal | ||
Eind 2016 zijn er van de 4 nog in 3 dienst. Buitendienststelling vanaf 20xx |
||
1)LS-Kast; 2)Handrem; 3)WC module; 4)Bedieningsruimte; 5)Keuken; 6) Koele ruimte |
Rijtuig 16006 te Maldegem - 2011 Rijtuig 16007 te Brussel Zuid - 2013 |
|||
Algemeen | ||||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Massa ledig Massa beladen Massa geremd Snelheid Draaistel |
1987 - 88 4 2'2' 47ton 52ton 75ton 200Km/h Fiat Y0270S type 34 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
26400mm 26100mm 2825mm 19000mm 2560mm 3700mm 1060mm 4050mm 920mm 150/75m |
|||
Nummering vanaf 2000 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
Resto | 16005 - 16008 | 61 88 88 90 005 - 008 | 4 | |
-4 I10B rijtuigen werden naar Resto rijtuigen omgebouwd in 2000 - 2001. Het betreft de voormalige 12775 - 12778 |
||||
Totaal | 4 | |||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen / Slaapplaatsen | Totaal | |
Resto | 48 | |||
Kastgedeelte | ||||
Bouwer Type Indeling ⇒ Deuren Deurbediening Intercirculatie |
BN Brugge ex I10 rijtuigen omgebouwd door De rijtuigen hebben twee afdelingen; een verbruikszaal en een keukenafdeling. De keukenafdeling bestaat uit een bedieningsruimte (toog), de keuken en een grote koele ruimte. Toegang : Zwenkschuifdeuren; Afdelingen : schuifdeuren en klapdeuren Elektropneumatisch; Openen en sluiten: collectief en individueel door schakelaars Kopdeuren, metalen voettreden en rubberen balgen |
|||
Comfort | ||||
Verwarming & Verluchting Verlichting ⇒ ⇒ ⇒ Sonorisatie ⇒ Sanitair ⇒ ⇒ |
- De rijtuigen zijn uitgerust met een klimaatsysteem (HVAC) dat de gewenste temperatuur bereikt door de distributie van lucht. Volledig automatisch systeem. - Sfeerverlichting: TL verlichting van 36W in het midden van het rijtuig en wandverlichting met spots; Hoofdverlichting: verlichting van de tafels met spots. - Noodverlichting: TL verlichting in het plafond van de keuken en een individueel bedienbare verlichting in de koelkamer. - De verlichting van de keuken bestaat uit twee groepen. Hoofdverlichting: TL verlichting in het plafond van de keuken en individueel bedienbare verlichting in de koelkamer - De noodverlichting: een gedeelte van de verlichting in de keuken en de koelkamer. - Het communicatiesysteem staat in voor de verwerking van de oproepfuncties en reizigersinformatie. - Gesloten WC-type (1), voorzien van een vacuüm WC-systeem "SANIVAC" met afvaltank. - Toilettafel met lavabo voorzien van lauw water; Elektrische handdroger; Een stopcontact met klein vermogen geeft de mogelijkheid tot aansluiten van een scheerapparaat - De WC verlichting kan ± 3 min. ontstoken worden door de rode sensor even te bedekken met de vinger; - De watervoorziening voor de keuken; Op één platform is een WC-afdeling voorzien. Er is een gesloten WC (merk SANIVAC) met afvaltank gemonteerd. |
|||
Energievoorziening | ||||
De energie 220/380V kan geleverd worden op 3 wijzen. 1. Normale exploitatie; via de omvormer die 1000, 1500 of 3000V omzet naar 24V gelijkspanning en 220/380V. 2. Via externe voeding 3x380V 3. Door middel van een noodomvormer die de batterijspanning 24V omzet in 220/380V. Batterijen: |
||||
Remming | ||||
- Een automatische luchtdrukrem, een elektro-pneumatische rem (EPA), een noodseininrichting, een ontremmingsinrichting, een handrem | ||||
Koppeling tussen de rijtuigen | ||||
Mechanisch Pneumatisch Elektrisch ⇒ ⇒ |
Schroefkoppeling met afstandsringen. Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit). Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming; EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem; 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren, SIV en geluidsinstallatie. |
|||
Opmerkingen - Rijtuig 16.006 staat in TrainWorld |