Speciale rijtuigen van de Belgische spoorwegen

Internationale pakwagens

Type: PW-Ds (18meter)

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 1983.
Enkele rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen
 

Koninklijk Ds 18m. rijtuig No8 (Ex14.019) te Treignes - 2017


Algemeen
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
1933 - 34 / 1938
15 / 5
2'2'
40t
52 t
-t
140Km/h.
Type 5, type 4
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
19296mm
17996mm
3040mm
12300mm
2500mm
2848mm
1065mm
3791; met uitkijk: 4218mm
1010mm
70m
Nummering 1933 - 34 ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Ds 14001 - 14015 nvt 15
Totaal
15
Nummering 1938
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Ds 14001 - 14015 nvt 15
Ds 14016 - 14020 nvt 5
Totaal 20
Nummering 1939
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Ds 14001 - 14015 nvt 15
Ds 14016 - 14018 nvt 3
Deze rijtuigen worden aan de koninklijke trein verbonden en vernummerd
14019 - 14020 8 - 9 nvt 2
Totaal 20
Na WO II gaan er 5 rijtuigen verloren.
Nummering 1956 - 57
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Ds 17001 - 17013 51 88 95 40 901 - 913 13
Totaal 13
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Inrichting
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
Germain ; CCC
Ds
Voorzien van 4 laadruimtes met een capaciteit van 3t per ruimte en een uitkijkpost
Kop: naar buiten draaiende zwaaideuren; laadruimte: schuifdeur
Manueel openen en sluiten met Kickertslot
Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Stoom; Elektrisch
-
TL 72V
Geen
WC met wastafel
Energievoorziening
Dynamo
Batterijen
72V / 50A
Cd-Ni 85Ah
Remming
Pneumatisch; Handbediende parkeerrem
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch





Pneumatisch
Elektrisch
Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
-
Koppelaars 3kV
Opmerkingen
- Omstreeks 1977 werd rijtuig 17.006 omgebouwd tot PW-Expo en vernummerd naar 17.815 en werd voorzien van kabelrollen en van een elektrogoep die de Expo stam van energie moet voorzien.