Speciale rijtuigen van de Belgische spoorwegen

Internationale pakwagens

Type: PW-Ds (15meter)

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 1984.
Enkelen zijn bewaard.
 

Rijtuig 17.101 te Montzen 2013

Rijtuig 17.107 te Maldegem - 20



Algemeen
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
1938
8
2'2'
37t
42t
-t
140Km/h
Type 5, type 8
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
16160mm
14860mm
3040mm
9160mm
2500mm
2850mm
1065mm
3791; met uitkijk: 4218mm
1010mm
50m
Nummering 1938 ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Ds 14154 - 14163 nvt 10
Totaal
10
Nummering 1956 - 57
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Ds 17101 - 17108 51 88 95 40 9914 - 921 8
Totaal 8
Na WO II gaan er 2 rijtuigen verloren.
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Inrichting
Deuren Deurbediening
Intercirculatie
CCC
Ds
Voorzien van 3 laadruimtes met een capaciteit van 3t per ruimte en een uitkijkpost
Kop: naar buiten draaiende zwaaideuren; laadruimte: schuifdeur
Manueel openen en sluiten met Kickertslot
Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Stoom; Elektrisch
-
TL 72V
Geen
WC met wastafel
Energievoorziening
Dynamo
Batterijen
72V / 50A
Cd-Ni 85Ah
Remming
Pneumatisch; Handbediende parkeerrem
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch





Pneumatisch
Elektrisch
Trekhaak met oog, waarmee de rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
-
Koppelaars 3kV
Opmerkingen