Speciale rijtuigen van de Belgische spoorwegen | Internationale pakwagens Type: PW-Ds Gen |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1984. Generatorrijtuigen 77.018 en 77.023 zijn bewaard gebleven bij PFT/TSP. |
||
Generatorrijtuig 77023 te Spontin - 2023 |
||||
Algemeen | ||||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Massa ledig Massa beladen Massa geremd Snelheid Draaistel |
1972 6 2'2' 46ton 51ton -t 140Km/h Type 8bis |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
15620mm 14300mm 3040mm 9000mm 2500mm 2650mm 1065mm 4282mm 1010mm 70m |
|||
Nummering 1972 ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
D-GEN | 77018 - 77023 | 50 88 92 66 906 - 911 | 6 | |
Totaal | 6 | |||
Omgebouwd uit respectievelijk PW D 77018 - 77023 | ||||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Inrichting Deuren Deurbediening Intercirculatie |
Le Roeulx; La Hestre D-GEN Uitgerust met een Dieselmotor, alternator, accumulatoren en elektrische kast. Kop: naar buiten draaiende zwaaideuren; laadruimte: schuifdeur Manueel openen en sluiten met Kickertslot Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
Stoom; Elektrisch - Gloeilampen 24V Geen Geen |
|||
Energievoorziening | ||||
Dynamo Batterijen |
24V / 75A Pb 24V / 160 of 320Ah |
|||
Remming | ||||
Pneumatisch; Handbediende parkeerrem | ||||
Koppeling tussen de rijtuigen | ||||
Mechanisch ⇒ ⇒ ⇒ ⇒ ⇒ Pneumatisch Elektrisch |
Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. Afstandsringen om de spankrachten te beperken. - - |
|||
Opmerkingen - In 1972 besliste de NMBS om 6 pakwagens om te bouwen tot generatorrijtuigen om de rijtuigen van internationale en niet geëlektrificeerde lijnen te kunnen voorzien van de nodige elektriciteit voor de verwarming en de verlichting. Daartoe werden de rijtuigen uitgerust met een Dieselmotor die een alternator aandrijft die de nodige spanning opwekt. |