Speciale rijtuigen van de Belgische spoorwegen

Internationale pakwagens

Type: PW-Ds Gen

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 1984.
Generatorrijtuigen 77.018 en 77.023 zijn bewaard gebleven bij PFT/TSP.
 

Generatorrijtuig 77023 te Spontin - 2023


Algemeen
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
1972
6
2'2'
46ton
51ton
-t
140Km/h
Type 8bis
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
15620mm
14300mm
3040mm
9000mm
2500mm
2650mm
1065mm
4282mm
1010mm
70m
Nummering 1972 ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
D-GEN 77018 - 77023 50 88 92 66 906 - 911 6
Totaal 6
Omgebouwd uit respectievelijk PW D 77018 - 77023
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Inrichting
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
Le Roeulx; La Hestre
D-GEN
Uitgerust met een Dieselmotor, alternator, accumulatoren en elektrische kast.
Kop: naar buiten draaiende zwaaideuren; laadruimte: schuifdeur
Manueel openen en sluiten met Kickertslot
Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen
Comfort  
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Stoom; Elektrisch
-
Gloeilampen 24V
Geen
Geen
Energievoorziening  
Dynamo
Batterijen
24V / 75A
Pb 24V / 160 of 320Ah
Remming  
Pneumatisch; Handbediende parkeerrem
Koppeling tussen de rijtuigen  
Mechanisch





Pneumatisch
Elektrisch
Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
-
-
Opmerkingen
- In 1972 besliste de NMBS om 6 pakwagens om te bouwen tot generatorrijtuigen om de rijtuigen van internationale en niet geëlektrificeerde lijnen te kunnen voorzien van de nodige elektriciteit
  voor de verwarming en de verlichting. Daartoe werden de rijtuigen uitgerust met een Dieselmotor die een alternator aandrijft die de nodige spanning opwekt.