Speciale rijtuigen van de Belgische spoorwegen | Internationale pakwagens Type: PW-Dms |
|
Terug | ||
Heden zijn er nog 3 in dienst. 2 rijtuigen zijn bewaard. |
||
Dms rijtuig 17426 te Maldegem - 2012 Dms rijtuig 17412 te Mariembourg - 2017 |
||||
Algemeen | ||||
Bouwjaar ; Omgebouwd Aantal gebouwd As indeling Massa ledig Massa beladen Massa geremd Snelheid Draaistel |
1977 - 78 36 2'2' 39ton 54ton -ton 160Km/h Type 31 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum bochtstraal |
26400mm 25100mm 2825mm 19000mm 2550mm 3050mm 1060mm 4050mm 1010mm 160m |
|||
Nummering 1977 - 78 ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
Dms | 17401 - 17436 | 51 88 95 70 901 - 936 | 36 | |
Totaal |
36 | |||
Nummering na 1978 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
Dms | 17401 - 17434 | 51 88 95 70 901 - 934 | 34 | |
Onmiddellijk omgebouwde rijtuigen | ||||
17435 | SR17902 (SR2) | 61 88 89 70 002 | 1 | |
17436 | 13 (Meetrijtuig) | 60 88 99 70 013 | 1 | |
Nummering na 1977 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
Dms | 17401 - 17430 | 51 88 95 70 901 - 930 | 30 | |
Omgebouwd naar generator rijtuig | ||||
17816 - 17817 | 2 | |||
Omgebouwd naar begeleidingsrijtuig voor de herspoortreinen. | ||||
*00056 - 00057 | 60 88 99 29 056-57 | 2 | ||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Ombouw Type Inrichting Deuren Deurbediening Intercirculatie |
CFC (Familleureux) Centrale Werkplaats NMBS te Mechelen Dms Ruimte voor : Buitenlandse post, binnenlandse post, pakjes, personeelsafdeling en WC; Enkelen werden deels heringericht voor fietsenvervoer. Toegang: Plooideuren Mielich; Compartimenten: schuifdeuren; Pneumatisch; Sluiting: automatisch met centrale bediening, openen: manueel met klink Kopdeuren, metalen voetovergang en rubberen balgen |
|||
Energievoorziening | ||||
Bouwer Type Spanning Vermogen Batterijen |
EVR met asbusaandrijving KORK BG31A 30,5V / max.100A 3kW Cd-Ni 24V / 450Ah (18 elementen - SAFT) |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
Elektrische radiatoren gevoed door de locomotief via de HS kabel Ventilatoren aangedreven door Kuckuckmotor DM 283-20 TL, Met gecentraliseerde bediening voor het rijtuig of de trein Omroepinstallatie met voorversterker en versterker. WC met wastafel. |
|||
Remming | ||||
- Elektropneumatische Oerlikonrem met autocontinuremming in functie van de lading. - Pneumatisch bediende noodrem rechtstreeks inwerkend op de leiding automatische rem. - Manueel bediende handrem - Remming gebeurt gecombineerd en gelijktijdig door blok en schijfremmen. |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen | ||||
Mechanisch ⇒ ⇒ ⇒ ⇒ ⇒ Pneumatisch Elektrisch ⇒ ⇒ |
Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. Afstandsringen om de spankrachten te beperken. Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit). Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming; EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem; 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren, SIV en geluidsinstallatie. |
|||
Opmerkingen Bewaarde rijtuigen zover bekend in 2018: - CFV3V : 17412 - Stoomcentrum Maldegem : 17429 - *Begeleidingsrijtuig voor de herspoortrein van Stockem 00056 is heden ingericht als schooltrein voor de seininrichting van Infrabel |