Speciale rijtuigen van de Belgische spoorwegen

Internationale pakwagens

Type: PW-Dms

Terug
Medio 2020 zijn er nog 3 in dienst.
2 rijtuigen zijn bewaard.
 

Dms rijtuig 17426 te Maldegem - 2012

Dms rijtuig 17412 te Mariembourg - 2017


Algemeen
Bouwjaar ; Omgebouwd
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
1977 - 78
36
2'2'
39ton
54ton
-ton
160Km/h
Type 31
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
26400mm
25100mm
2825mm
19000mm
2550mm
3050mm
1060mm
4050mm
1010mm
160m
Nummering 1977 - 78 ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Dms 17401 - 17436 51 88 95 70 901 - 936 36
Totaal
36
Nummering na 1978
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Dms 17401 - 17434 51 88 95 70 901 - 934 34
Onmiddellijk omgebouwde rijtuigen
17435 SR17902 (SR2) 61 88 89 70 002 1
17436 13 (Meetrijtuig) 60 88 99 70 013 1
Nummering na 1977
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
Dms 17401 - 17430 51 88 95 70 901 - 930 30
Omgebouwd naar generator rijtuig
  17816 - 17817   2
Omgebouwd naar begeleidingsrijtuig voor de herspoortreinen.
  *00056 - 00057 60 88 99 29 056-57 2
Kastgedeelte
Bouwers
Ombouw
Type
Inrichting
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
CFC (Familleureux)
Centrale Werkplaats NMBS te Mechelen
Dms
Ruimte voor : Buitenlandse post, binnenlandse post, pakjes, personeelsafdeling en WC; Enkelen werden deels heringericht voor fietsenvervoer.
Toegang: Plooideuren Mielich; Compartimenten: schuifdeuren;
Pneumatisch; Sluiting: automatisch met centrale bediening, openen: manueel met klink
Kopdeuren, metalen voetovergang en rubberen balgen
Energievoorziening  
Bouwer
Type
Spanning
Vermogen
Batterijen
EVR met asbusaandrijving KORK
BG31A
30,5V / max.100A
3kW
Cd-Ni 24V / 450Ah (18 elementen - SAFT)
Comfort  
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Elektrische radiatoren gevoed door de locomotief via de HS kabel
Ventilatoren aangedreven door Kuckuckmotor DM 283-20
TL, Met gecentraliseerde bediening voor het rijtuig of de trein
Omroepinstallatie met voorversterker en versterker.
WC met wastafel.
Remming  
- Elektropneumatische Oerlikonrem met autocontinuremming in functie van de lading.
- Pneumatisch bediende noodrem rechtstreeks inwerkend op de leiding automatische rem.
- Manueel bediende handrem
- Remming gebeurt gecombineerd en gelijktijdig door blok en schijfremmen.
Koppeling tussen de rijtuigen  
Mechanisch





Pneumatisch
Elektrisch

Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit).
Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming;
EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem;
18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren, SIV en geluidsinstallatie.
Opmerkingen
Bewaarde rijtuigen zover bekend in 2018:
- CFV3V : 17412
- Stoomcentrum Maldegem : 17429
- *Begeleidingsrijtuig voor de herspoortrein van Stockem 00056 is heden ingericht als schooltrein voor de seininrichting van Infrabel