Speciale rijtuigen van de Belgische spoorwegen Meetrijtuig - Televerbinding E.S. ⇒ ES602
Terug
Niet meer in dienst.
 


1)Batterijkast; 2)Gasoliereservoir; 3)Elektrogeengroep; 4)Verwarmingsketel; 5) Werkplaats
6)Atelier; 7)Keuken; 8)WC; 9)Bureau; 10)Meetzaal
Rijtuig Televerbindingen ES - Mechelen 1985

Het meetrijtuig 12030 wordt gebruikt voor de proeven van de radio grond-trein (dienst ES)




Algemeen
Bouwjaar ⇒ Omgebouwd
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
1937 ⇒ 1980 ⇒ 1995
1
2'2'
43ton
43ton
-ton
140km/h
Type 5
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
22300mm
21000mm
2980mm
14400mm
2500mm
3300mm
1065mm
3840mm
1010mm
75m
Nummering origineel
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
I1 B11 12030 51 88 21-40 118-0 1
Totaal
1
Nummering na ombouw 1980
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
  12030 60 88 99-89 002-4 1
Nummering na ombouw 1995
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
I30 524 ES602 60 88 99-69 002-8 1
Kastgedeelte
Bouwers
Ombouw
Type
Inrichting
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
Ragheno
CW Mechelen
I1 B11
Elektrogeengroep, Verwarmingsketel, Keuken, Sanitair, Bureau en Meetzaal
Enkelvoudige draaideur
Manueel kiekertslot
Geen
Autonome energievoorziening
Bouwer
Type
Spanning
Vermogen
Batterijen
-
-
220VAC, 25VDC
-
2 x Accu 180Ah
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Gasoliebrander
Statische torpedoventilatoren, Flettnertoestellen in de WC
24V, individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig.
Geen
WC met wastafel
Remming
Remming met Schlieren draaistel: Oerlikonverdeler Est 4d/R2M met centraal remhangwerk, schijfremmen, blokrem
Parkeerrem: Handbediend
Koppeling tussen de rijtuigen  
Mechanisch
Pneumatisch
Elektrisch
Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
Voedingsleiding 8bar; automatische remleiding 5 bar
-
Opmerkingen