Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Motorstel + Rijtuigen voor nationaal verkeer - Bloktrein - Type M7 |
Terug | ||
Heden in dienst : 64 AB - 70 B - 13 BDx en 13 BMx rijtuigen. Volledige buitendienststelling voorzien : 2060 | ||
![]() |
De stuurrijtuigen HVRm / BMx ![]() |
Stuurrijtuig 76005![]() Rijtuig 72004 ![]() Rijtuig 73010 in de PW Melle ![]() |
|
Nummering UIC Nummer Effectief Constructeur Bouwjaar |
76001 > 76090 91 88 86-96 001 - 91 88 86-96 090 90 Alstom 2020 |
|
Maximum Snelheid | 200 km/h op netten 3 kV DC en 25 kV AC 150 km/h op netten 1,5 kV DC 100 km/h losrijdend |
|
Lengte Breedte zitplaatsen Massa Leeg Totale Massa Geremde massa > Wieldiameter |
24,19m 2,83m 52 plaatsen 2e klasse 81 ton 86 ton R : 116 ton P : 106 ton 1010mm |
|
Vermogen - Vermogen in boost Dynamisch remvermogen > |
Tractie : 3MW (Boost 3.3 MW) Rheostatische rem : 2.4 MW Recuperatierem : 3 MW |
|
Laagspanningsuitrusting > > > Nominale ingangsspanning DC Nominale ingangsspanning AC |
Via statische omvormer : 24 V DC 400 V AC 3 fasen 230 V AC enkelfasig 1500 V DC; 3000 V DC 1500 V AC 50Hz |
|
Werkspanningen | 1,5 kV DC - werkingsvenster : 1 kVDC - 1,8 kV DC 3 kV DC - werkingsvenster : 2 kV DC - 3,8 kV DC 25 kV AC - werkinsvenster : 10,5 kV AC - 17,4 kV AC |
|
Aantal stroomafnemers | 2 | |
Aantal motoren | 4 - type 3 fase draaistroommotoren | |
Tractiesturing | Met ondulatoren De ondulator laat toe om de uitrusting als dynamische rem te gebruiken. |
|
Remuitrusting | Automatische rem + EP sturing + noodremoverbrugging. Rechtstraakse rem Elektrodynamische rem : - Met weerstanden (rheostatisch) - Met energieterugwinning ( recuperatie) |
|
Trek - en stootinrichting | Op kop : Automatiszche koppeling GF Op het uiteinde : Schroefkoppeling |
|
Klimatisatie - Verwarming | HVAC en de stuurcabine en onafhankelijke verwarming met weerstanden. HVAC in de reizigersafdeling. |
|
De stuurrijtuigen HVR / BDx ![]() |
||
Nummering UIC Nummering Effectief Constructeur Bouwjaar |
75001 > 75065 50 88 86-96 001 - 50 88 86-96 065 65 Bombardier 2020 |
|
Maximum snelheid | 200 km/h | |
Lengte Breedte Zitplaatsen Massa Leeg Totale Massa Geremde massa Wieldiameter |
27,20m 2,83m 100 plaatsen 2e Klasse 56 ton 64 ton R : max 87 ton 1010mm |
|
Laagspanningsuitrusting > > > Nominale ingangsspanning DC Nominale ingangsspanning AC |
Via statische omvormer : 24 V DC 400 V AC 3 fasen 230 V AC enkelfasig 1500 V DC; 3000 V DC 1500 V AC 50Hz |
|
Remuitrusting > > Immobilisatierem |
Automatische rem + EP sturing + noodremoverbrugging Rechtstreekse rem Magneetrem Type schroefrem, handbediend op het reizeigersplatform |
|
Trek - en stootinrichting | Op de kop : Automatische koppeling type GF Op het uiteinde : schroefkoppeling |
|
Klimatisatie - Verwarming | Klimatisatie in de stuurcabine en onafhankelijke verwarming met weerstanden. Klimatisatie in het reizigersgedeelte |
|
De rijtuigen B en AB |
||
Nummering UIC Nummering Effectief Constructeur Bouwjaar |
B: 72001 - 72145; AB: 73001 - 73145 B: 50 88 26-96 001-145; AB: 50 88 36-96 001 - 145 2x145 rijtuigen Bombardier 2016 - ? |
|
Maximum snelheid | 200 km/h | |
Lengte Breedte Zitplaatsen > Massa leeg Totale Massa Geremde massa Wieldiameter |
B: 26,8m; AB: 26,8m 2,83m B: 140 plaatsen; AB: 75 plaatsen 2e klasse, 58 plaatsen 1e klasse 53 ton B:64 ton; AB: 63ton R : max - ton 1010mm |
|
Laagspanningsuitrusting > > > Nominale ingangsspanning DC Nominale ingangsspanning AC |
Via statische omvormer : 24 V DC 400 V AC 3 fasen 230 V AC enkelfasig 1500 V DC; 3000 V DC 1500 V AC 50Hz |
|
Remuitrusting > > Immobilisatierem |
Automatische rem + EP sturing + noodremoverbrugging Rechtstreekse rem Magneetrem Type schroefrem, handbediend op het reizeigersplatform |
|
Trek - en stootinrichting | Schroefkoppelingen | |
Klimatisatie - Verwarming | Klimatisatie in het reizigersgedeelte | |
![]() |