Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen Motorstel + Rijtuigen voor nationaal verkeer
- Bloktrein -
Type M7
Terug
Heden in dienst : 90 AB - 90 B - 41 BDx en 57 BMx en 1 BVx rijtuigen. Volledige buitendienststelling voorzien : 2060

De stuurrijtuigen HVRm / BMx Stuurrijtuig 76005

Rijtuig 72004

Rijtuig 73010 in de PW Melle

Nummering
UIC Nummer
Effectief
Constructeur
Bouwjaar
76001 > 76090
91 88 86-96 001 - 91 88 86-96 090
90
Alstom
2020
Maximum Snelheid 200 km/h op netten 3 kV DC en 25 kV AC
150 km/h op netten 1,5 kV DC
100 km/h losrijdend
Lengte
Breedte
zitplaatsen
Massa Leeg
Totale Massa
Geremde massa
>
Wieldiameter
24,19m
2,83m
52 plaatsen 2e klasse
81 ton
86 ton
R : 116 ton
P : 106 ton
1010mm
Vermogen - Vermogen in boost
Dynamisch remvermogen
>
Tractie : 3MW (Boost 3.3 MW)
Rheostatische rem : 2.4 MW
Recuperatierem : 3 MW
Laagspanningsuitrusting
>
>
>
Nominale ingangsspanning DC
Nominale ingangsspanning AC
Via statische omvormer :
24 V DC
400 V AC 3 fasen
230 V AC enkelfasig
1500 V DC; 3000 V DC
1500 V AC 50Hz
Werkspanningen 1,5 kV DC - werkingsvenster : 1 kVDC - 1,8 kV DC
3 kV DC - werkingsvenster : 2 kV DC - 3,8 kV DC
25 kV AC - werkinsvenster : 10,5 kV AC - 17,4 kV AC
Aantal stroomafnemers 2
Aantal motoren 4 - type 3 fase draaistroommotoren
Tractiesturing Met ondulatoren
De ondulator laat toe om de uitrusting als dynamische rem te gebruiken.
Remuitrusting Automatische rem + EP sturing + noodremoverbrugging.
Rechtstraakse rem
Elektrodynamische rem :
- Met weerstanden (rheostatisch)
- Met energieterugwinning ( recuperatie)
Trek - en stootinrichting Op kop : Automatiszche koppeling GF
Op het uiteinde : Schroefkoppeling
Klimatisatie - Verwarming HVAC en de stuurcabine en onafhankelijke verwarming met weerstanden.
HVAC in de reizigersafdeling.
De stuurrijtuigen HVR / BDx
Nummering
UIC Nummering
Effectief
Constructeur
Bouwjaar
75001 > 75065
50 88 86-96 001 - 50 88 86-96 065
65
Bombardier
2020
Maximum snelheid 200 km/h
Lengte
Breedte
Zitplaatsen
Massa Leeg
Totale Massa
Geremde massa
Wieldiameter
27,20m
2,83m
100 plaatsen 2e Klasse
56 ton
64 ton
R : max 87 ton
1010mm
Laagspanningsuitrusting
>
>
>
Nominale ingangsspanning DC
Nominale ingangsspanning AC
Via statische omvormer :
24 V DC
400 V AC 3 fasen
230 V AC enkelfasig
1500 V DC; 3000 V DC
1500 V AC 50Hz
Remuitrusting
>
>
Immobilisatierem
Automatische rem + EP sturing + noodremoverbrugging
Rechtstreekse rem
Magneetrem
Type schroefrem, handbediend op het reizeigersplatform
Trek - en stootinrichting Op de kop : Automatische koppeling type GF
Op het uiteinde : schroefkoppeling
Klimatisatie - Verwarming Klimatisatie in de stuurcabine en onafhankelijke verwarming met weerstanden.
Klimatisatie in het reizigersgedeelte

De rijtuigen B en AB

Nummering
UIC Nummering
Effectief
Constructeur
Bouwjaar
B: 72001 - 72145; AB: 73001 - 73145
B: 50 88 26-96 001-145; AB: 50 88 36-96 001 - 145
2x145 rijtuigen
Bombardier
2016 - ?
Maximum snelheid 200 km/h
Lengte
Breedte
Zitplaatsen
>
Massa leeg
Totale Massa
Geremde massa
Wieldiameter
B: 26,8m; AB: 26,8m
2,83m
B: 140 plaatsen;
AB: 75 plaatsen 2e klasse, 58 plaatsen 1e klasse
53 ton
B:64 ton; AB: 63ton
R : max - ton
1010mm
Laagspanningsuitrusting
>
>
>
Nominale ingangsspanning DC
Nominale ingangsspanning AC
Via statische omvormer :
24 V DC
400 V AC 3 fasen
230 V AC enkelfasig
1500 V DC; 3000 V DC
1500 V AC 50Hz
Remuitrusting
>
>
Immobilisatierem
Automatische rem + EP sturing + noodremoverbrugging
Rechtstreekse rem
Magneetrem
Type schroefrem, handbediend op het reizeigersplatform
Trek - en stootinrichting Schroefkoppelingen
Klimatisatie - Verwarming Klimatisatie in het reizigersgedeelte