Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | NMBS Rijtuigen voor nationaal verkeer Type M5 (M5m) |
|
Terug | ||
Heden zijn er nog 129 in dienst en allemaal gemoderniseerd. Volledige buitendienststelling voorzien : 2030 | ||
Algemeen | Rijtuig M5B 52532 (2010 Saint-Ghislain) Rijtuig M5m B 62516 (2010 Saint-Ghislain) Rijtuig M5m BDx 59964( 2014 Zottegem) |
||||
Bouwjaar Gemoderniseerd Aantal gebouwd |
1986 / 1987 2009 - 2011 te Mechelen 130 |
||||
Tarra | Rijtuig AB | Rijtuig B | Rijtuig BDx | ||
44,030t | 44,210t | 49,300t | |||
Massa rijvaardig Massa normale belading Massa uitzonderlijke belading |
46,428t 56,553t 62,103t |
47,638t 58,813t 64,363t |
55,368t 64,893t 70,443t |
||
Snelheid Draaistel |
140km/h Y36P en Y36PX |
||||
Afmetingen | |||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel kasteinde Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Boogstraal |
26400mm : AB en B rijtuig; 26850mm : BDx rijtuig 26290mm 2830mm 19800mm 2500mm 3340mm 1060mm 4430mm 840mm 80m afzonderlijk; 150m max.. gekoppeld |
||||
Oorspronkelijke nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | |||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | ||
AB | 53501 - 53515 | 50 88 36 38 001 - 015 | 15 | ||
-De ABx rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen. | |||||
B | 52501 - 52597 | 50 88 26 38 001 - 097 | 97 | ||
-De Bx rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen. -15 rijtuigen zijn uitgerust met eindseinen en worden aangeduid met type B+ |
|||||
BDx | 59951 - 59968 | 50 88 86 38 001 - 018 | 18 | ||
-De BDx rijtuigen zijn standaard stuurstandrijtuigen uitgerust voor trek- en duwstellen. | |||||
Totaal | 130 | ||||
Aantal plaatsen | |||||
Type | Zitplaatsen | Klapstoelen | Staanplaatsen | Totaal | |
AB | A : 102 / B : 7 | 2 | 26 (100) | 133 (233) | |
B | 123 | 2 | 26 (100) | 149 (249) | |
BDx | 101 | 3 | 26 (100) | 127 (227) | |
Kastgedeelte | |||||
Bouwer Type Deuren Deurbediening Intercirculatie |
Le Brugeoise et Nivelles Alle rijtuigen zijn met kopplatformen Type zwenkdraaideur Pneumatisch; Sluiting collectief of individueel; Openen door bediening schakelaar Kopdeuren, metalen voettreden en rubberen balgen |
||||
Comfort | |||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
Elektrische verwarming via verwarmingsventilatorengroep in het dak. Aangezogen en gefilterd via de verwarmingsventilatorengroep ih het dak. TL 24V en 220V; Inschakelbaar per trein en/of per rijtuig (volledig of half) Omroepinstallatie met voorversterker en versterker. WC met wastafel. |
||||
Energievoorziening | |||||
- Statische omvormer van 65kVA levert : driefasig 380VAC, éénfasig 220VAC en 24VDC - Enkel het BDx rijtuig beschikt over een omvormer. De rijtuigen kunnen dus NIET autonoom gebruikt worden! - Batterijen : 24V / 320 Ah (20elementen) |
|||||
Motor-Compressorgroep | |||||
Bouwer Type Debiet Aandrijving |
Westinghouse 241 VB 700l/min op 1000tr/min Driefasige motor 380V/11kW op 1500tr/min |
||||
Remming | |||||
- Automatische Knorr rem elektropneumatische bedient en autocontinuregeling onder last - Antiblokkeersysteem - Noodrem rechtstreeks ingrijpend op de leiding automatische rem en manuele handrem. - De remming gebeurt door schijfremmen. |
|||||
Koppeling tussen de rijtuigen | |||||
Mechanisch Pneumatisch Elektrisch ⇒ ⇒ ⇒ ⇒ |
Schroefkoppeling met afstandsringen Automatische remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding (8 bar) Hoogspanningskabel 3000V voor de werking van de omvormer EP-kabel voor de werking van de elektropneumatische rem 380/220/24V-kabel verdeelt de energie naar elk rijtuig Trek en duwkabels voor de sturing van de tractie tussen BDx en HLE 18-draads UIC-kabel voor de sturing van de verlichting, deuren, geluidsinstallatie en SIV. |
||||
Algemeenheden stuurstandrijtuigen | |||||
Samenstelling |
Maximum 10 rijtuigen : 1 BDx + n keer B +1 keer A + HLE | ||||
Koppelbaar met | Tractievoertuig HLE21; HLE27 met normale sturing HLE11; HLE12 sturing met consigne |
Rijtuigen Alle BDx - |
|||
Snelheid | 160Km/H | ||||
Stuurinrichting | Manipulator type ACEC met Schaltbau contacten en 3x4 nokkenschijven Snelheidaanduider Hasler |
||||
Remming | - Automatische dienstrem en rechtstreekse rem bij rangeringen, noodrem inwerkend op de automatische remleiding. - De automatische rem bevat het regime "grootvermogen", en een sturing EP rem. - De machinistenkraan van de automatische rem is van het type FV3b. - Het stuurrijtuig is voorzien van een compressor Wabco 241VD die een reservoir voedt van 400l. - In de pakwagenafdeling bevindt zich de schroefrem die aangrijpt op 2 remeenheden van het kopdraaistel. |
||||
Sturing tussen HVR en HLE | Overbrenging van de sturing met 45 treindraden over 2 koppelaars met 2 koppeldozen FRB en elk 19 contacten. | ||||
Energie | - Statische omvormer - De BDx rijtuigen met een ontdubbelde omvormer om de hoogspanning om te zetten in 380 en 220V voor de verwarming, verluchting en verlichting en 24V voor het laden van de batterijen, voeding van de deuren en de geluidsinstallatie. - Enkel het BDx rijtuig is uitgerust met een omvormer (ontdubbeld) die het volledige stel voedt... |
||||
Batterijen | - Een hoofdbatterij voor de voeding van de trein: 20 elementen NiCd, 24V/320Ah - Een stuurbatterij voor de statische omvormer: 2 x 10 elementen NiCd, 24V/4Ah |
||||
Opmerkingen - Aangezien enkel het BDx stuurstandrijtuig een omvormer bevat, dient dit rijtuig ALTIJD aanwezig te zijn in het konvooi! - Alle rijtuigen zijn geschikt gemaakt voor MUX. |