Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

NMBS Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type M5 (M5m)

Terug
Heden zijn er nog 129 in dienst en allemaal gemoderniseerd. Volledige buitendienststelling voorzien : 2030
 

Algemeen Rijtuig M5B 52532 (2010 Saint-Ghislain)

Rijtuig M5m B  62516 (2010 Saint-Ghislain)

Rijtuig M5m BDx 59964( 2014 Zottegem)


Bouwjaar
Gemoderniseerd
Aantal gebouwd
1986 / 1987
2009 - 2011 te Mechelen
130
Tarra Rijtuig AB Rijtuig B Rijtuig BDx
44,030t 44,210t 49,300t
Massa rijvaardig
Massa normale belading
Massa uitzonderlijke belading
46,428t
56,553t
62,103t
47,638t
58,813t
64,363t
55,368t
64,893t
70,443t
Snelheid
Draaistel
140km/h
Y36P en Y36PX
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel kasteinde
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Boogstraal
26400mm : AB en B rijtuig; 26850mm : BDx rijtuig
26290mm
2830mm
19800mm
2500mm
3340mm
1060mm
4430mm
840mm
80m afzonderlijk; 150m max.. gekoppeld
Oorspronkelijke nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
AB 53501 - 53515 50 88 36 38 001 - 015 15
-De ABx rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen.
B 52501 - 52597 50 88 26 38 001 - 097 97
-De Bx rijtuigen zijn standaard uitgerust voor trek- en duwstellen.
-15 rijtuigen zijn uitgerust met eindseinen en worden aangeduid met type B+
BDx 59951 - 59968 50 88 86 38 001 - 018 18
-De BDx rijtuigen zijn standaard stuurstandrijtuigen uitgerust voor trek- en duwstellen.
Totaal 130
Aantal plaatsen
Type Zitplaatsen Klapstoelen Staanplaatsen Totaal
AB A : 102 / B : 7 2 26 (100) 133 (233)
B 123 2 26 (100) 149 (249)
BDx 101 3 26 (100) 127 (227)
Kastgedeelte
Bouwer
Type
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
Le Brugeoise et Nivelles
Alle rijtuigen zijn met kopplatformen
Type zwenkdraaideur
Pneumatisch; Sluiting collectief of individueel; Openen door bediening schakelaar
Kopdeuren, metalen voettreden en rubberen balgen
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Elektrische verwarming via verwarmingsventilatorengroep in het dak.
Aangezogen en gefilterd via de verwarmingsventilatorengroep ih het dak.
TL 24V en 220V; Inschakelbaar per trein en/of per rijtuig (volledig of half)
Omroepinstallatie met voorversterker en versterker.
WC met wastafel.
Energievoorziening
- Statische omvormer van 65kVA levert : driefasig 380VAC, éénfasig 220VAC en 24VDC
- Enkel het BDx rijtuig beschikt over een omvormer. De rijtuigen kunnen dus NIET autonoom gebruikt
  worden!
- Batterijen : 24V / 320 Ah (20elementen)
Motor-Compressorgroep
Bouwer
Type
Debiet
Aandrijving
Westinghouse
241 VB
700l/min op 1000tr/min
Driefasige motor 380V/11kW op 1500tr/min
Remming
- Automatische Knorr rem elektropneumatische bedient en autocontinuregeling onder last
- Antiblokkeersysteem
- Noodrem rechtstreeks ingrijpend op de leiding automatische rem en manuele handrem.
- De remming gebeurt door schijfremmen.
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
Pneumatisch
Elektrisch



Schroefkoppeling met afstandsringen
Automatische remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding (8 bar)
Hoogspanningskabel 3000V voor de werking van de omvormer
EP-kabel voor de werking van de elektropneumatische rem
380/220/24V-kabel verdeelt de energie naar elk rijtuig
Trek en duwkabels voor de sturing van de tractie tussen BDx en HLE
18-draads UIC-kabel voor de sturing van de verlichting, deuren, geluidsinstallatie en SIV.
Algemeenheden stuurstandrijtuigen
Samenstelling
Maximum 10 rijtuigen : 1 BDx + n keer B +1 keer A + HLE
Koppelbaar met Tractievoertuig
HLE21; HLE27 met normale sturing
HLE11; HLE12 sturing met consigne
Rijtuigen
Alle BDx
-
Snelheid 160Km/H
Stuurinrichting Manipulator type ACEC met Schaltbau contacten en 3x4 nokkenschijven
Snelheidaanduider Hasler
Remming - Automatische dienstrem en rechtstreekse rem bij rangeringen, noodrem inwerkend op de automatische remleiding.
- De automatische rem bevat het regime "grootvermogen", en een sturing EP rem.
- De machinistenkraan van de automatische rem is van het type FV3b.
- Het stuurrijtuig is voorzien van een compressor Wabco 241VD die een reservoir voedt van 400l.
- In de pakwagenafdeling bevindt zich de schroefrem die aangrijpt op 2 remeenheden van het kopdraaistel.
Sturing tussen HVR en HLE Overbrenging van de sturing met 45 treindraden over 2 koppelaars met 2 koppeldozen FRB en elk 19 contacten.
Energie - Statische omvormer
- De BDx rijtuigen met een ontdubbelde omvormer om de hoogspanning om te zetten in 380 en 220V voor de verwarming, verluchting en verlichting en 24V voor het laden van de batterijen,
  voeding van de deuren en de geluidsinstallatie.
- Enkel het BDx rijtuig is uitgerust met een omvormer (ontdubbeld) die het volledige stel voedt...
Batterijen - Een hoofdbatterij voor de voeding van de trein: 20 elementen NiCd, 24V/320Ah
- Een stuurbatterij voor de statische omvormer: 2 x 10 elementen NiCd, 24V/4Ah
Opmerkingen
- Aangezien enkel het BDx stuurstandrijtuig een omvormer bevat, dient dit rijtuig ALTIJD aanwezig te zijn in het konvooi!
- Alle rijtuigen zijn geschikt gemaakt voor MUX.