Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor nationaal verkeer Type M3 |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1994. Niet bewaard gebleven. |
||
Algemeen | M3B 42830 (Mons 1981) |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd Gewicht Bruto Gewicht tarra Snelheid Draaistel |
1960 / 1962 46 30ton -ton 120km/h Pennsylvania type 14 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel kasteinde Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
24003mm 23440mm 3080mm 15200mm 2400mm 4120mm 1065mm 3831mm 920mm 90m |
|||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
B12 | 42801 - 42836 | 50 88 21 26 951 - 986 | 36 | |
A6B3D | 40001 - 40010 | 50 88 81 26 951 - 960 | 10 | |
Totaal | 46 | |||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
B12 | 30 | 2eKlasse : 114 | 114 | |
A6B3D | 30 | 1eKlasse : 44; 2eKlasse : 29 | 73 | |
Kastgedeelte | ||||
Bouwer Type Deuren Deurbediening Intercirculatie |
CW Mechelen Tussenplatformen en middengang Toegang : Vierdelige plooideuren; Afdelingen : manuele schuifdeuren Collectieve pneumatische sluiting, manuele opening met klep en handvat Kopdeur, metalen voettreden en vouwbalgen |
|||
Energievoorziening | ||||
Dynamo Alternator Batterijen |
72V ~ 105V / 40A op een driefasige alternator, gekoppeld aan een gelijkrichter. 80V; 30Ah (4,9kW) 72V 160Ah (60 elementen) |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
Stoomradiatoren Friedman Schepens zuigtoestellen per compartiment; Torpedoventilator in de WC TL 72V; Individueel en collectief Geen WC met wastafel |
|||
Remming | ||||
Automatisch zelfregulerende pneumatisch Oerlikon remmen met 2 regimes: normaal en groot vermogen. Drukverhoging door centrifugaalregelaar vanaf 60 km/h |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen | ||||
Mechanisch | Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
|||
Opmerkingen |