Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor nationaal verkeer Type M2 |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 2004. Heden worden er 7 op reserve gehouden door het NMBS patrimonium. Enkelen zijn bewaard door verscheidene verenigingen. |
||
Rijtuig M2 BDx voor Dieseltractie te Neerpelt Rijtuig M2 BDx voor elektrische tractie Rijtuig M2A 41022 (2012 Denderleeuw) Rijtuig M2B 42606 (2012 Denderleeuw) Rijtuig M2BD 49911 (2012 Denderleeuw) Rijtuig M2A 41016 (2019 Senenne) |
||||
Algemeen | ||||
Bouwjaar Aantal gebouwd Asindeling Gewicht Snelheid Draaistel - - |
1958 - 1960 622 2'2' 33t 140km/h Schlieren type 23 Y32 mechanische ophanging (2 B-rijtuigen) Y32 pneumatische ophanging (3 B-rijtuigen) |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel kasteinde Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
24000mm 22700mm 3098mm 15300mm 2700mm 3700mm 1065mm 3774mm 920mm 90mm |
|||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
c12 porto | 63301 63302 63303 63304 |
50 88 21 26 600 - 50 88 21 18 600 - |
1 1 1 1 |
|
Totaal | 4 | |||
Rijtuig 63302 wordt het Bx rijtuig van motorwagen 4001 Rijtuig 63304 wordt het AB rijtuig van motorwagen 4001 |
||||
Nummering 1958 - 1960 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A10 | 41001 - 41035 | 50 88 18 38/48 601 - 635 |
35 | |
B11 | 42301 - 42650 | 50 88 20 38/48 601 - 950 | 350 | |
B12 | 42251, 42252 | 50 88 21 18/26 600 | 2 | |
A5B5 | 43201 - 43304 | 50 88 39 48 601 - 704 | 104 | |
B8D | 49201 -49316 | 50 88 82 38/48 601 - 716 | 116 | |
B7DR | 49901 - 49915 | 50 88 87 48 601 - 615 | 15 | |
De B12 rijtuigen zijn omgebouwd uit de c12 porto rijtuigen. | ||||
Totaal | 622 | |||
Nummering na de bouw van stuurstang- en trek en toerrijtuigen tussen 1977 en 81 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A10 | 41001 - 41035 | 50 88 18 38/48 601 - 635 |
35 | |
B11 | 42301 - 42650 | 50 88 20 38/48 601 - 950 | 350 | |
B12 | 42251, 42252 | 50 88 21 18/26 600 | 2 | |
A5B5 | 43201 - 43304 | 50 88 39 48 601 - 704 | 104 | |
B8D | 49201 -49316 | 50 88 82 38/48 601 - 716 | 101 | |
B8Dx | 49210 - 49212 49232, 49234 49236, 49237 49241, 49264 49271, 49274 49285, 49286 49293, 49305 |
Diesel : 49212, 49264, 49271, 49274 49285, 49286 en 49293 Elektrisch : 49210, 49211, 49232 49234, 49236, 49237, 49241 en 49305 |
15 | |
B7DR | 49901 - 49915 | 50 88 87 48 601 - 615 | 15 | |
Totaal | 622 | |||
-De B8Dx rijtuigen zijn omgebouwde B8D rijtuigen voor trek- en duwstellen met stuurpost. Daarvan zijn er 7 uitgerust met stuurpost voor Dieseltractie met HLD62 Daarvan zijn er 8 uitgerust met stuurpost voor elektrische tractie met HLE 25 |
||||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
c12 | 30 | 3eKlasse : 114 | 114 | |
A10 | 30 | 1eKlasse : 68 | 68 | |
B11 | 30 | 2eKlasse : 106 | 106 | |
B12 | 30 | 2eKlasse : 114 | 114 | |
A5B5 | 30 | 1eKlasse : 36; 2eKlasse : 47 | 83 | |
B7DR | 15 | 2eKlasse : 65 | 65 | |
B8D | 15 | 2eKlasse : 75 | 75 | |
B8Dx | 15 | 2eKlasse : 75 | 75 | |
Rijtuig B7DR is uitgerust met een snack-bar | ||||
Kastgedeelte | ||||
Bouwer Type Deuren Deurbediening Intercirculatie |
Le Brugeoise et Nivelles Tussenplatformen en middending Toegang : Vierdelige plooiden; Afdelingen : manuele schuifdeuren Collectieve pneumatische sluiting, manuele opening met klep en handvat Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen |
|||
Energievoorziening | ||||
Dynamo Batterijen Elektrisch |
72V ~ 105V / 40A op een driefasige alternator, gekoppeld aan een gelijkrichter. 72V / 160Ah (60 elementen) Komende van de locomotief |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
Gasradiatoren Friesland en elektrisch of alleen elektrisch op 3kV Schepens zuigtoestellen per compartiment; Torpedoventilatoren in de WC TL 72V; Individueel en collectief Geen WC met wasbak |
|||
Remming - Automatisch zelfregulerende pneumatisch Oerlikon remmen met 2 regimes: normaal en groot vermogen. - Drukverhoging door centrifugaal vanaf 60 km/h |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen Mechanisch - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Algemeenheden restauratierijtuigen | ||||
Diesel | Elektrisch | |||
Ombouw Maximum snelheid Versneller Snelheidsindicator Remming ⇒ ⇒ Stuurkabel ⇒ |
1977 - 1978 140km/h type GM met 8 standen voor de versnelling van de Dieselmotor Asleger Automatische remkraan Oerlikon FV3A Directe remkraan Oerlikon Fd1 Handrem ingrijpend op de 2 bogies Tussen de rijtuigen: vaste ACEC kabel Tussen rijtuig en loc: GM kabel |
1980 - 1981 130km/h Manipulator type ACEC met 10 standen Asleger A50+RT13 Automatische remkraan Oerlikon FV3A Directe remkraan Oerlikon Fd1 Handrem ingrijpend op de 2 bogies 30 polige draadeind 30 polige ACEC koppelaarster/doos |
||
Opmerkingen - Op de rijtuigen voor trek en duw voor de elektrische tractie werden er op de uiterste hoeken blauwe banden aangebracht. - Op de rijtuigen voor trek en duw voor de Dieseltractie werden er op de uiterste hoeken gele banden aangebracht. |