Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Rijtuigen voor nationaal verkeer Type M2 |
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 2004. Heden worden er 7 op reserve gehouden door het NMBS patrimonium. Enkelen zijn bewaard door verscheidene verenigingen. |
||
![]() |
Rijtuig M2 BDx voor Dieseltractie te Neerpelt![]() Rijtuig M2 BDx voor elektrische tractie ![]() Rijtuig M2A 41022 (2012 Denderleeuw) ![]() Rijtuig M2B 42606 (2012 Denderleeuw) ![]() Rijtuig M2BD 49911 (2012 Denderleeuw) ![]() Rijtuig M2A 41016 (2019 Senenne) ![]() |
|||
Algemeen | ||||
Bouwjaar Aantal gebouwd Asindeling Gewicht Snelheid Draaistel - - |
1958 - 1960 622 2'2' 33t 140km/h Schlieren type 23 Y32 mechanische ophanging (2 B-rijtuigen) Y32 pneumatische ophanging (3 B-rijtuigen) |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel kasteinde Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
24000mm 22700mm 3098mm 15300mm 2700mm 3700mm 1065mm 3774mm 920mm 90mm |
|||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
c12 porto | 63301 63302 63303 63304 |
50 88 21 26 600 - 50 88 21 18 600 - |
1 1 1 1 |
|
Totaal | 4 | |||
Rijtuig 63302 wordt het Bx rijtuig van motorwagen 4001 Rijtuig 63304 wordt het AB rijtuig van motorwagen 4001 |
||||
Nummering 1958 - 1960 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A10 | 41001 - 41035 | 50 88 18 38/48 601 - 635 |
35 | |
B11 | 42301 - 42650 | 50 88 20 38/48 601 - 950 | 350 | |
B12 | 42251, 42252 | 50 88 21 18/26 600 | 2 | |
A5B5 | 43201 - 43304 | 50 88 39 48 601 - 704 | 104 | |
B8D | 49201 -49316 | 50 88 82 38/48 601 - 716 | 116 | |
B7DR | 49901 - 49915 | 50 88 87 48 601 - 615 | 15 | |
De B12 rijtuigen zijn omgebouwd uit de c12 porto rijtuigen. | ||||
Totaal | 622 | |||
Nummering na de bouw van stuurstang- en trek en toerrijtuigen tussen 1977 en 81 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A10 | 41001 - 41035 | 50 88 18 38/48 601 - 635 |
35 | |
B11 | 42301 - 42650 | 50 88 20 38/48 601 - 950 | 350 | |
B12 | 42251, 42252 | 50 88 21 18/26 600 | 2 | |
A5B5 | 43201 - 43304 | 50 88 39 48 601 - 704 | 104 | |
B8D | 49201 -49316 | 50 88 82 38/48 601 - 716 | 101 | |
B8Dx | 49210 - 49212 49232, 49234 49236, 49237 49241, 49264 49271, 49274 49285, 49286 49293, 49305 |
Diesel : 49212, 49264, 49271, 49274 49285, 49286 en 49293 Elektrisch : 49210, 49211, 49232 49234, 49236, 49237, 49241 en 49305 |
15 | |
B7DR | 49901 - 49915 | 50 88 87 48 601 - 615 | 15 | |
Totaal | 622 | |||
-De B8Dx rijtuigen zijn omgebouwde B8D rijtuigen voor trek- en duwstellen met stuurpost. Daarvan zijn er 7 uitgerust met stuurpost voor Dieseltractie met HLD62 Daarvan zijn er 8 uitgerust met stuurpost voor elektrische tractie met HLE 25 |
||||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
c12 | 30 | 3eKlasse : 114 | 114 | |
A10 | 30 | 1eKlasse : 68 | 68 | |
B11 | 30 | 2eKlasse : 106 | 106 | |
B12 | 30 | 2eKlasse : 114 | 114 | |
A5B5 | 30 | 1eKlasse : 36; 2eKlasse : 47 | 83 | |
B7DR | 15 | 2eKlasse : 65 | 65 | |
B8D | 15 | 2eKlasse : 75 | 75 | |
B8Dx | 15 | 2eKlasse : 75 | 75 | |
Rijtuig B7DR is uitgerust met een snack-bar | ||||
Kastgedeelte | ||||
Bouwer Type Deuren Deurbediening Intercirculatie |
Le Brugeoise et Nivelles Tussenplatformen en middending Toegang : Vierdelige plooiden; Afdelingen : manuele schuifdeuren Collectieve pneumatische sluiting, manuele opening met klep en handvat Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen |
|||
Energievoorziening | ||||
Dynamo Batterijen Elektrisch |
72V ~ 105V / 40A op een driefasige alternator, gekoppeld aan een gelijkrichter. 72V / 160Ah (60 elementen) Komende van de locomotief |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
Gasradiatoren Friesland en elektrisch of alleen elektrisch op 3kV Schepens zuigtoestellen per compartiment; Torpedoventilatoren in de WC TL 72V; Individueel en collectief Geen WC met wasbak |
|||
Remming - Automatisch zelfregulerende pneumatisch Oerlikon remmen met 2 regimes: normaal en groot vermogen. - Drukverhoging door centrifugaal vanaf 60 km/h |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen Mechanisch - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Algemeenheden restauratierijtuigen | ||||
Diesel | Elektrisch | |||
Ombouw Maximum snelheid Versneller Snelheidsindicator Remming ⇒ ⇒ Stuurkabel ⇒ |
1977 - 1978 140km/h type GM met 8 standen voor de versnelling van de Dieselmotor Asleger Automatische remkraan Oerlikon FV3A Directe remkraan Oerlikon Fd1 Handrem ingrijpend op de 2 bogies Tussen de rijtuigen: vaste ACEC kabel Tussen rijtuig en loc: GM kabel |
1980 - 1981 130km/h Manipulator type ACEC met 10 standen Asleger A50+RT13 Automatische remkraan Oerlikon FV3A Directe remkraan Oerlikon Fd1 Handrem ingrijpend op de 2 bogies 30 polige draadeind 30 polige ACEC koppelaarster/doos |
||
Opmerkingen - Op de rijtuigen voor trek en duw voor de elektrische tractie werden er op de uiterste hoeken blauwe banden aangebracht. - Op de rijtuigen voor trek en duw voor de Dieseltractie werden er op de uiterste hoeken gele banden aangebracht. |