Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor nationaal verkeer Type M1 |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1986. Verscheidene rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen.. |
||
Stuurstandrijtuig M1BDx (Dieseltractie) te Mechelen 3e klasse rijtuig M1C Nr. 42004 (2011 Dendermonde) Gemengd 2e en 3e klasse rijtuig M1AB Nr. 43045 (2011 Maldegem) 2e klasse rijtuig M1B Nr. 43006 (2011 Treignes) 2e klasse rijtuig met bagageafdeling M1BD Nr. 49020 (2017 Mariembourgh) |
||||
Algemeen | ||||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Gewicht Snelheid Draaistellen |
1935 - 1937 450 2'2' 43 / 54t 80Km/h Type 4, 5, 7, en 8 van Pennsylvania |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
22760mm 18300mm -mm 12600mm 2500mm 2850mm -mm 3776mm -mm 75m |
|||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst. | ||||
Type | Nummering NMBS | Opmerking | Aantal | |
c8 | 63001 | Prototype | 1 | |
c10 | 63002 - 63252 | 251 | ||
b4c4 | 65001 | Prototype | 1 | |
b5c4 | 65002 - 65127 | 126 | ||
c5p | 67001 | Prototype | 1 | |
c8p | 67002 - 67127 | 126 | ||
Totaal | 506 | |||
Nummering vanaf 1954 | ||||
Type | Nummering NMBS | Opmerking | Aantal | |
c8 | 63000 63001 |
Omgebouwd uit rijtuig type b4c4 Prototype |
1 1 |
|
c10 | 63002 - 63252 | 39 rijtuigen zijn tijdens WO II verloren gegaan | 212 | |
b5c4 | 65002 - 65127 | 11 rijtuigen zijn tijdens WO II verloren gegaan | 115 | |
c5p | 67001 | Prototype | 1 | |
c8p | 67002 - 67127 | 9 rijtuigen zijn tijdens WO II verloren gegaan | 117 | |
Totaal | 447 | |||
Nummering tussen 1956 - 57 | ||||
Type | Nummering NMBS | Opmerking | Aantal | |
B8 | 42001, 42002 | Prototypes | 2 | |
Rijtuig 42001 is omgebouwd uit type c8; en rijtuig 42002 is omgebouwd uit type c5p | ||||
B10 | 42003 - 42214 | 212 | ||
A5B4 | 43001 - 43115 | 115 | ||
Rijtuig type A5B4 is omgebouwd uit type b5c4 | ||||
B5D | 49040 | Prototype omgebouwd uit type c5p | 1 | |
B8D | 49001 - 49039 49041 - 49118 |
39 78 |
||
Rijtuig type B8D is omgebouwd uit type c8p | ||||
Totaal | 447 | |||
Nummering vanaf 1964 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
B8 | 42001, 42002 | 50 88 27 26 601 - 602 | 2 | |
B10 | 42003 - 42214 | 50 88 29 26 601 - 682 50 88 29 18 601 - 730 |
212 | |
A5B4 | 43001 - 43115 | 50 88 38 26 601 - 649 50 88 38 18 601 - 666 |
115 | |
B5D | 49118 | 50 88 82 26 600 | 1 | |
B8D | 49001 - 49117 | 50 88 82 26 601 - 658 50 88 82 18 601 - 659 |
117 | |
Totaal | 447 | |||
Nummering na de bouw van stuurstand- en trek en duwrijtuigen tussen 1967 en 73 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
B8 | 42001, 42002 | 50 88 27 26 601 - 602 | 2 | |
B10 | 42003 - 42214 | 50 88 29 26 601 - 682 50 88 29 18 601 - 730 |
212 | |
A5B4 | 43001 - 43115 | 50 88 38 26 601 - 649 50 88 38 18 601 - 666 |
115 | |
B5Dx | 49118 | 50 88 82 26 600 | 1 | |
Rijtuig B5Dx is omgebouwd naar stuurstandrijtuig uit de B5D | ||||
B8D | 49001 - 49111 | 50 88 82 26 601 - 658 50 88 82 18 601 - 659 |
84 | |
B8Dx | 49060, 49062, 49067 49069, 49072, 49074 49076, 49077, 49079 49081, 49082, 49083 49085, 49087, 49088 49090, 49092 49093 - 49095, 49097 49098,49100, 49101 49106, 49107,49108 49110 - 49112 49113, 49114, 49115 49116, 49117 |
50 88 82 26 601, 603, 608, 610, 615, 617, 618 620, 622, 623, 624, 626, 628, 629, 631, 633, 634 635, 636, 638, 639, 641, 642, 647, 648, 649, 651 652, 653, 654, 655, 656, 657, 658 |
34 | |
Rijtuig B8Dx is omgebouwd naar stuurstandrijtuig uit de B8D | ||||
Totaal | 447 | |||
- De BDx rijtuigen zijn omgebouwde BD rijtuigen voor trek- en duwtreinen met stuurpost voor Dieseltractie. - De BDx rijtuigen 49062, 49069,49074,49081,49082, 49101,49107, 49111,49113, 49115 en 49117 zijn koppelbaar met M2 rijtuigen. - De BDx rijtuigen 49067, 49092 en 49116 zijn uitgerust met een 3e koplicht. |
||||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
c8 | 50 | 3eKlasse : 66 / 77 | 66 / 77 | |
c10 | 25 | 3eKlasse : 94 | 94 | |
b4c4 | 50 | 2eKlasse : 30; 3eKlasse : 36 | 66 | |
b5c4 | 50 | 2eKlasse : 38; 3eKlasse : 36 | 74 | |
c5p | 25 | 3eKlasse : 50 | 50 | |
c8p | 25 | 3eKlasse : 77 | 77 | |
B8 | 50 | 2eKlasse : 66 / 77 | 66 / 77 | |
B10 | 25 | 2eKlasse : 94 | 94 | |
A5B4 | 25 | 1eKlasse : 38; 2eKlasse : 36 | 74 | |
B5D / B5Dx | 25 | 2eKlasse : 50 | 50 | |
B8D / B8Dx | 25 | 2eKlasse : 77 | 77 | |
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Deuren Deurbediening Intercirculatie |
Ateliers Métallurgique Nivelles; La Dyle Leuven; Brugeoise/Nicaise et Delcuve de la Louviére Afdelingen met doorlopende middengang en middenplatformen Toegang : Dubbele schuifdeuren; Afdelingen : schuifdeuren Pneumatisch; Manueel openen met hendel en handvat; Collectieve sluiting Met kopdeuren, metalen voetovergang en vouwbalgen |
|||
Energievoorziening | ||||
Stoom Elektriciteit Dynamo Batterijen |
Komende van de locomotief 3kV komende van de locomotief 24V / 75 - 100A 24V / 160Ah |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting ⇒ Sonorisatie Sanitair |
96 rijtuigen uitgerust met stoomverwarming Westinghouse; 21 rijtuigen uitgerust met stoom- en elektrische verwarming SEM Schepens zuigtoestellen per compartiment; Torpedoventilator in de WC Gloeilampen; 25AB, 24BD en 26B rijtuigen uitgerust met 24V verlichting via de locomotief. Gloeilampen; 10AB, 11BD en 21B rijtuigen uitgerust met autonome verlichting. Geen WC met wastafel |
|||
Remming Westinghouse |
||||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Algemeenheden stuurstandrijtuigen voor Dieseltractie | ||||
Ombouw Maximum snelheid Versneller Snelheidsindicator Bediening ⇒ Automatische waakinrichting Remming ⇒ Stuurkabel ⇒ |
1967 - 1973 120km/h type GM met 8 standen voor de versnelling van de Dieselmotor Hasler Dieselmotor GM : direct Dieselmotor Cockerill (uitgezonderd type 59) door middel van pneumatisch blok in het AB rijtuig Pedaal met 3 standen Automatische remkraan Oerlikon FV3A Directe remkraan Oerlikon Fd1 Tussen de rijtuigen: vaste ACEC kabel Tussen rijtuig en loc: GM of Cockerill kabel naargelang het tractievoertuig. |
|||
Opmerkingen |