Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type M1

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 1986.
Verscheidene rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen..
 

Stuurstandrijtuig M1BDx (Dieseltractie) te Mechelen

3e klasse rijtuig M1C Nr. 42004 (2011 Dendermonde)

Gemengd 2e en 3e klasse rijtuig M1AB Nr. 43045 (2011 Maldegem)

2e klasse rijtuig M1B Nr. 43006 (2011 Treignes)

2e klasse rijtuig met bagageafdeling M1BD Nr. 49020 (2017 Mariembourgh)



Algemeen
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Gewicht
Snelheid
Draaistellen
1935 - 1937
450
2'2'
43 / 54t
80Km/h
Type 4, 5, 7, en 8 van Pennsylvania
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
22760mm
18300mm
-mm
12600mm
2500mm
2850mm
-mm
3776mm
-mm
75m
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst.
Type Nummering NMBS Opmerking Aantal
c8 63001 Prototype 1
c10 63002 - 63252   251
b4c4 65001 Prototype 1
b5c4 65002 - 65127   126
c5p 67001 Prototype 1
c8p 67002 - 67127   126
Totaal 506
Nummering vanaf 1954
Type Nummering NMBS Opmerking Aantal
c8 63000
63001
Omgebouwd uit rijtuig type b4c4
Prototype
1
1
c10 63002 - 63252 39 rijtuigen zijn tijdens WO II verloren gegaan 212
b5c4 65002 - 65127 11 rijtuigen zijn tijdens WO II verloren gegaan 115
c5p 67001 Prototype 1
c8p 67002 - 67127 9 rijtuigen zijn tijdens WO II verloren gegaan 117
Totaal 447
Nummering tussen 1956 - 57
Type Nummering NMBS Opmerking Aantal
B8 42001, 42002 Prototypes 2
Rijtuig 42001 is omgebouwd uit type c8; en rijtuig 42002 is omgebouwd uit type c5p
B10 42003 - 42214   212
A5B4 43001 - 43115   115
Rijtuig type A5B4 is omgebouwd uit type b5c4
B5D 49040 Prototype omgebouwd uit type c5p 1
B8D 49001 - 49039
49041 - 49118
  39
78
Rijtuig type B8D is omgebouwd uit type c8p
Totaal 447
Nummering vanaf 1964
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
B8 42001, 42002 50 88 27 26 601 - 602 2
B10 42003 - 42214 50 88 29 26 601 - 682
50 88 29 18 601 - 730
212
A5B4 43001 - 43115 50 88 38 26 601 - 649
50 88 38 18 601 - 666
115
B5D 49118 50 88 82 26 600 1
B8D 49001 - 49117 50 88 82 26 601 - 658
50 88 82 18 601 - 659
117
Totaal 447
Nummering na de bouw van stuurstand- en trek en duwrijtuigen tussen 1967 en 73
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
B8 42001, 42002 50 88 27 26 601 - 602 2
B10 42003 - 42214 50 88 29 26 601 - 682
50 88 29 18 601 - 730
212
A5B4 43001 - 43115 50 88 38 26 601 - 649
50 88 38 18 601 - 666
115
B5Dx 49118 50 88 82 26 600 1
Rijtuig B5Dx is omgebouwd naar stuurstandrijtuig uit de B5D
B8D 49001 - 49111 50 88 82 26 601 - 658
50 88 82 18 601 - 659
84
B8Dx 49060, 49062, 49067
49069, 49072, 49074
49076, 49077, 49079
49081, 49082, 49083
49085, 49087, 49088
49090, 49092
49093 - 49095, 49097
49098,49100, 49101
49106, 49107,49108
49110 - 49112
49113, 49114, 49115
49116, 49117
50 88 82 26 601, 603, 608, 610, 615, 617, 618
620, 622, 623, 624, 626, 628, 629, 631, 633, 634
635, 636, 638, 639, 641, 642, 647, 648, 649, 651
652, 653, 654, 655, 656, 657, 658
34
Rijtuig B8Dx is omgebouwd naar stuurstandrijtuig uit de B8D
Totaal 447
- De BDx rijtuigen zijn omgebouwde BD rijtuigen voor trek- en duwtreinen met stuurpost voor
  Dieseltractie.
- De BDx rijtuigen 49062, 49069,49074,49081,49082, 49101,49107, 49111,49113, 49115 en 49117 zijn
  koppelbaar met M2 rijtuigen.
- De BDx rijtuigen 49067, 49092 en 49116 zijn uitgerust met een 3e koplicht.
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen Totaal
c8 50 3eKlasse : 66 / 77 66 / 77
c10 25 3eKlasse : 94 94
b4c4 50 2eKlasse : 30; 3eKlasse : 36 66
b5c4 50 2eKlasse : 38; 3eKlasse : 36 74
c5p 25 3eKlasse : 50 50
c8p 25 3eKlasse : 77 77
B8 50 2eKlasse : 66 / 77 66 / 77
B10 25 2eKlasse : 94 94
A5B4 25 1eKlasse : 38; 2eKlasse : 36 74
B5D / B5Dx 25 2eKlasse : 50 50
B8D / B8Dx 25 2eKlasse : 77 77
Kastgedeelte  
Bouwers
Type
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
Ateliers Métallurgique Nivelles; La Dyle Leuven; Brugeoise/Nicaise et Delcuve de la Louviére
Afdelingen met doorlopende middengang en middenplatformen
Toegang : Dubbele schuifdeuren; Afdelingen : schuifdeuren
Pneumatisch; Manueel openen met hendel en handvat; Collectieve sluiting
Met kopdeuren, metalen voetovergang en vouwbalgen
Energievoorziening  
Stoom
Elektriciteit
Dynamo
Batterijen
Komende van de locomotief
3kV komende van de locomotief
24V / 75 - 100A
24V / 160Ah
Comfort  
Verwarming
Verluchting
Verlichting

Sonorisatie
Sanitair
96 rijtuigen uitgerust met stoomverwarming Westinghouse; 21 rijtuigen uitgerust met stoom- en elektrische verwarming SEM
Schepens zuigtoestellen per compartiment; Torpedoventilator in de WC
Gloeilampen; 25AB, 24BD en 26B rijtuigen uitgerust met 24V verlichting via de locomotief.
Gloeilampen; 10AB, 11BD en 21B rijtuigen uitgerust met autonome verlichting.
Geen
WC met wastafel
Remming
Westinghouse
 
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Algemeenheden stuurstandrijtuigen voor Dieseltractie  
Ombouw
Maximum snelheid
Versneller
Snelheidsindicator
Bediening

Automatische waakinrichting
Remming

Stuurkabel

1967 - 1973
120km/h
type GM met 8 standen voor de versnelling van de Dieselmotor
Hasler
Dieselmotor GM : direct
Dieselmotor Cockerill (uitgezonderd type 59) door middel van pneumatisch blok in het AB rijtuig
Pedaal met 3 standen
Automatische remkraan Oerlikon FV3A
Directe remkraan Oerlikon Fd1
Tussen de rijtuigen: vaste ACEC kabel
Tussen rijtuig en loc: GM of Cockerill kabel naargelang het tractievoertuig.
Opmerkingen