Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type L

Rollend Materieel
Niet meer in commerciële dienst sinds 1981. Heden worden er 5 rijtuigen op reserve gehouden door het NMBS patrimonium.
Verscheidene rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen..
 

Algemeen Rijtuig L1A 31103 (2010 Saint-Ghislain)

Rijtuig L1BD 39025 (2012 Ciney)

Rijtuig L1AB 33006 (2014 Treignes)

Rijtuig L1C 32024 (2014 Treignes)


Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Gewicht
Snelheid
Draaistel
1932 - 35
312
2'2'
36t - 39t
120Km/h
Pennsylvania
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
19300mm
18000mm
3090mm
12300mm
2500mm
3500mm
1065mm
3950mm
1010mm
70m
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
a2b6 30001 - 30050 n.v.t. 50
b8 32001 - 32020 20
c10 33001 - 33192 192
b5p 43201 - 43220 20
c6p 43301 - 43330 30
Totaal
312
Nummering vanaf 1950
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
a2b6 30001 - 30050
n.v.t. 35
11 rijtuigen gaan verloren in WO II, en 4 rijtuigen worden omgebouwd naar type b8
b8 32001 - 32024 n.v.t. 17
7 rijtuigen gaan verloren in WO II.
c10 33001 - 33192 n.v.t. 174
18 rijtuigen gaan verloren tijdens WO II
b5p 43201 - 43220 n.v.t. 16
4 rijtuigen gaan verloren tijdens WO II
c6p 43301 - 43330 n.v.t. 29
1 rijtuig gaat verloren tijdens WO II
Totaal
271
Nummering 1956 - 57
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A8 31001 - 31035
31101 - 31117
n.v.t. 35
17
De A8 rijtuigen zijn omgebouwd uit de a2b6 en b8 rijtuigen.
B10 32001 - 32174 n.v.t. 174
De B10 rijtuigen zijn omgebouwd uit de c10 rijtuigen
A5D 38001 - 38016 n.v.t. 16
De A5D rijtuigen zijn omgebouwd uit de b5p rijtuigen.
B6D 39001 - 39029 n.v.t. 29
De B6D rijtuigen zijn omgebouwd uit de c6p rijtuigen.
Totaal 271
Nummering na 1963
B8 32501 - 32515 50 88 28 26 401 - 415 15
A4B4 33001 - 33020 50 88 37 26 401 - 420 20
De rijtuigen B8 en A4B4 zijn omgebouwde A8'en
A8 31101 - 31117
50 88 18 26 401 - 417 17
B10 32001 - 32174 50 88 18 26 401 - 574 174
A5D 38001 - 38016 50 88 81 26 401 - 416 16
B6D 39001 - 39029 50 88 82 26 401 - 429 29
Totaal 271
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen Totaal
a2b6   1eKlasse : 12; 2eKlasse : 46 58
A4B4   1eKlasse : 29; 2eKlasse : 31 60
A8   1eKlasse : 58 / 64 58 / 64
b8   2eKlasse : 62 62
B10   2eKlasse : 97 97
c10   3eKlasse : 97 97
A5D   1eKlasse : 39 39
b5p   2eKlasse : 39 39
B6d   2eKlasse : 60 60
c6p   3eKlasse : 60 60
Kastgedeelte
Bouwers

Type
CCC, Familleureux, Ragheno, La Hestre, Braine-le-Comte, Seneffe,
Godardville, Germain, AFB
Eindplatformen
Energievoorziening
Dynamo
Batterijen
24V met Dickregulator
24V / 180Ah (12 elementen)
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Deuren
Deurbediening
Sonorisatie
Sanitair
Stoomverwarming Westinghouse
Torpedo verluchters; WC: 3e kl. Schepensanemostaten; 2e kl. Flettner zuigventilatoren.
Gloeilampen 24V
Toegang: zwaaideuren manueel per afdeling
Manueel met Kickertslot
Geen
WC met wastafel
Remming
- Automatische Westinghouserem met snelwerkende driewegklep en SAB verdeler,
later vervangen door LUR verdeler.
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen