Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor nationaal verkeer Type K3 |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1989. Verschillende rijtuigen werden bewaard door enkele verenigingen. |
||
Algemeen | Rijtuig K3B 23428 (2010 Saint-Ghislain) K3B rijtuig 22483 (2010 Eeklo) |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Gewicht Bruto Gewicht Netto Snelheid Draaistel |
1956 -58 100 2'2' 47ton 35,7ton 140Km/h Schlieren type 22; Schlieren type 23 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
23320mm 22000mm 2958mm 15500mm 2700mm 3910mm 1065mm 3950mm 970mm 80m |
|||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst Bewaarde rijtuigen voor zover heden bekend. |
||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
c11 | 23365 - 23464 | n.v.t. | 100 | |
Totaal |
100 | |||
Nummering 1956 - 57 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
B11 | 22401 - 22500 | 50 88 21 48 300 - 399 | 100 | |
-Omgebouwd uit alle c rijtuigen | ||||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
c11 | 30 | 3eKlasse : 108 | 108 | |
B | 30 | 2eKlasse : 108 | 108 | |
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Deuren ⇒ Deurbediening Intercirculatie |
CW Mechelen Afdelingen, Centrale middengang en eindplatformen Toegang: naar buiten draaiende dubbelde deuren met Kickertslot Afdelingen met schuifdeuren Manueel openen en sluiten. Kopdeur, metalen voettreden en vouwbalgen. |
|||
Energievoorziening | ||||
Elektrisch Dynamo Batterijen |
3kV voorzien door de locomotief 72V / 40A Cd-Ni 72V / 85Ah |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Deurbediening Sonorisatie Sanitair |
Met stoom- en elektrische radiatoren Westinghouse Schepensaspiratoren TL 72V Individueel inschakelbaar Handbediend met Kickertslot Geen WC met wastafel |
|||
Remming - Oerlikonverdeler Est4c/R2M met remhangwerk - Handbediende handrem - Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden |
||||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Opmerkingen |