Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type K3

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 1989.
Verschillende rijtuigen werden bewaard door enkele verenigingen.
 

Algemeen Rijtuig K3B 23428 (2010 Saint-Ghislain)
K3B rijtuig 22483 (2010 Eeklo)


Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Gewicht Bruto
Gewicht Netto
Snelheid
Draaistel
1956 -58
100
2'2'
47ton
35,7ton
140Km/h
Schlieren type 22; Schlieren type 23
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
23320mm
22000mm
2958mm
15500mm
2700mm
3910mm
1065mm
3950mm
970mm
80m
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Bewaarde rijtuigen voor zover heden bekend.
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
c11 23365 - 23464 n.v.t. 100
Totaal
100
Nummering 1956 - 57
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
B11 22401 - 22500 50 88 21 48 300 - 399 100
-Omgebouwd uit alle c rijtuigen
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen Totaal
c11 30 3eKlasse : 108 108
B 30 2eKlasse : 108 108
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Deuren

Deurbediening
Intercirculatie
CW Mechelen
Afdelingen, Centrale middengang en eindplatformen
Toegang: naar buiten draaiende dubbelde deuren met Kickertslot
Afdelingen met schuifdeuren
Manueel openen en sluiten.
Kopdeur, metalen voettreden en vouwbalgen.
Energievoorziening
Elektrisch
Dynamo
Batterijen
3kV voorzien door de locomotief
72V / 40A
Cd-Ni 72V / 85Ah
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Deurbediening
Sonorisatie
Sanitair
Met stoom- en elektrische radiatoren Westinghouse
Schepensaspiratoren
TL 72V Individueel inschakelbaar
Handbediend met Kickertslot
Geen
WC met wastafel
Remming
- Oerlikonverdeler Est4c/R2M met remhangwerk
- Handbediende handrem
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen