Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | ![]() |
Rijtuigen voor nationaal verkeer Type K2 |
Terug |
Niet meer in commerciële dienst sinds 1989. Geen enkel rijtuig werd bewaard. |
||
Algemeen | ![]() ![]() |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Gewicht Bruto Gewicht Tarra Snelheid Draaistel |
1953 136 2'2' 43ton 32,8ton 140Km/h Pennsylvania type 15; Schlieren type 23 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
23300mm 22000mm 2960mm 15500mm 2400mm 3900mm 1065mm 3950mm 1010mm 80m |
|||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
c11 | 23249 - 23364 | n.v.t. | 116 | |
c10r | 23901 - 23910 | 10 | ||
c7p | 42352 - 42361 | 10 | ||
Totaal |
136 | |||
Nummering 1956 - 57 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
B11 | 22201 - 22316 | n.v.t. | 116 | |
B10R | 22901 - 22910 | 10 | ||
B7D | 29201 - 29210 | 10 | ||
Totaal | 136 | |||
De types B11 zijn omgebouwd uit de C11's, de B10R's uit de c10r's en de B7D's uit de c7p's | ||||
Nummering 1965 - 67 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
B11 | 22201 - 22316 22901 - 22910 |
50 88 21 48 151 - 266 50 88 21 48 267 - 276 |
116 10 |
|
B7D | 29201 - 29210 | 50 88 82 48 151 - 160 | 10 | |
Totaal | 136 | |||
De rijtuigen type B10R zijn omgebouwd naar B11's | ||||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
c11 | 30 | 3eKlasse : 108 | 108 | |
c10r | 30 | 3eKlasse : 97 | 97 | |
c7p | 15 | 3eKlasse : 69 | 69 | |
B11 | 30 | 2eKlasse : 108 | 108 | |
B10R | 30 | 2eKlasse : 97 | 97 | |
B7D | 15 | 2eKlasse : 69 | 69 | |
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Deuren Deurbediening Intercirculatie Opmerking |
Enghien; AFB; Baume&Marpent; CCC; La Dyle; Familleureux. Braine-le-Comte Afdelingen; doorlopende middengang en eindplatformen Driedelige plooideuren Manueel openen en sluiten met Kickertslot Kopdeuren, ijzeren voettreden en vouwbalgen Rijtuigen type c10r en B10R zijn uitgerust met een keuken. |
|||
Energievoorziening | ||||
Elektrisch Dynamo Batterijen |
3kV komende van de locomotief via Faiveleykoppelaars 72V / 40A Cd-Ni 72V / 85Ah |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Deurbediening Sonorisatie Sanitair |
Met stoom- en elektrische radiatoren Westinghouse Schepensanemostaten, Torpedoluchtzuigers in de WC TL 72V Individueel inschakelbaar Handbediende vouwdeur met één draaivleugel en twee vouwvleugels Geen Wc met wastafel |
|||
Remming - Met Pensylvaniadraaistellen : Elektropneumatische Oerlikon EstdR2M, Est4dREL of Est4fRel en remcilinder. - Centraal remhangwerk, noodseindispositief - Met Schlierendraaistellen : Oerlikonrem met verdeler Est3f+RE4 200 - Handbediende handrem - Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden |
||||
Mechanisch koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Opmerkingen - De meeste rijtuigen van dit type werden aan de Marokkaanse spoorwegen verkocht. |