Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type K1

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 1989. Heden worden er nog 5 in reserve gehouden van het NMBS patrimonium.
Verscheidene rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen.
 

Algemeen K1A rijtuig 21122 (Eeklo 2012)

K1A rijtuig 21127 (Eeklo 2012)

K1A rijtuig 21003 (Goes 2014 - Als A2B7 rijtuig)
K1BD rijtuig 29123 (Mariembourgh 2007)

k1BD rijtuig 29126 (Binche 2012)


Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Gewicht Bruto
Gewicht Tarra
Snelheid
Draaistel
1933 - 35
503
2'2'
48 - 53ton
41,5 - 43ton
140Km/h
Pennsylvania type5; Schlieren type 25
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
23320mm
22000mm
2960mm
15500mm
2500mm
3910mm
1065mm
3950mm
1010mm
80m
Oorspronkelijke nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Bewaarde rijtuigen voor zover heden bekend.
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
a2b7 20001 - 20122 n.v.t. 122
b9 22001 - 22040 40
c11 23001 - 23248 248
b6p 42201 - 42240 40
c7p 42301 - 42353 53
  503
Nummerwijziging van de b6p en c7p tussen 1936 - 37
b6p 42201 - 42218 / 42224, 42226, 42230 - 42240 blijft behouden
42219 - 42229 word 41201 - 41209
31
9
c7p 42301 - 42306, 42308, 42309, 42311 - 42313, 42315 - 42317, 42319 - 42322
42325 - 42327, 42329, 42331, 42333, 42335, 42348 - 42351
blijft behouden
42318, 42344, 42343, 42340, 42352, 42339, 42337, 42341, 42338, 42345,
42342, 42353, 42330, 42314, 42332, 42310, 42307, 42334, 42347, 42323,
42336, 42346, 42324, 42328
worden respectievelijk 41301 - 41324
29

24


Nummering en types vanaf 1950
a2b7 20001 ~ 20122

30 rijtuigen zijn verloren gegaan tijdens
wereldoorlog twee.
96
66
a1b7r 20013, 20018, 20027
20028, 20037, 20049
20053, 20056, 20064
20077, 20081, 20083
20098, 20102, 20115
20120, 20121
n.v.t. 17
Het type a1b7r zijn omgebouwde a2b7 rijtuigen met behoud van hun laatste 3respectievelijke cijfers.
b9 22001 - 22040
22041 - 22049
13 rijtuigen zijn verloren gegaan tijdens
wereldoorlog twee.
49
36
c11 23001 - 23248 63 rijtuigen zijn verloren gegaan tijdens
wereldoorlog twee.
248
185
b6p 26001 - 26008 komen uit de reeks 41201 -209 waarvan er 1 verloren gaat
26101 - 26127 komen uit de reeks 42201 - 240 waarvan er 4 verloren gaan
8
27
c7p 27001 - 27018 komen uit de reeks 41301 - 324 waarvan er 6 verloren gaan
27101 - 27127 komen uit de reeks 42301~ 42351 waarvan er 2 verloren gaan
18
27
  384
Nummering en types vanaf 1956 - 57
A9 21001 - 21056
21101 - 21136
n.v.t. 56
36
A5DR 28901 - 28915 15
A8R 21901 - 21912 12
De types A9, A5DR zijn omgebouwde a2b7 rijtuigen en type A8R zijn omgebouwde a17br
B11 22001 - 22185 n.v.t.

185
Het type B11 zijn omgebouwde C11 rijtuigen
A6D 28001 - 28008
28101 - 28127
n.v.t. 8
27
B7D 29001 - 29018
29101 - 29127
18
27
Het type A6D zijn omgebouwde b6p rijtuigen en de B7D's zijn omgebouwde c7p rijtuigen
  384
Nummering en types na 1965
A9 21001 - 21026
21027 - 21044
21101 - 21136
50 88 18 40 001 - 026
50 88 18 40 027 - 044
50 88 19 48 001 - 036
26
18
36
A4B5 23001 - 23010 50 88 39 48 001 - 004
50 88 39 66 001 - 006
10
Het type A4B5 zijn omgebouwde A9 rijtuigen
A8R 21901 - 21904 50 88 84 48 001 - 004 4
De overige 8 x A8R zijn omgebouwd naar B9 rijtuigen
A5DR 28901 - 28915 50 88 87 48 001 - 015 15
B9 22601 - 22610 50 88 29 48 001 - 008
50 88 29 66 001 - 002
10
B11 22001 - 22185 50 88 21 40 001 - 006
50 88 21 48 001- 065
50 88 21 66 001 - 114
185
A6D 28001 - 28008
28101 - 28127
50 88 81 66 001 - 010
50 88 81 48 001 - 025
8
27
B7D 29001 - 29018
29101 - 29127
50 88 82 66 001 - 031
50 88 82 48 001 - 014
18
27
  384
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen Totaal
a2b7 30 1eKlasse :12; 2eKlasse : 58 70
a1b7r   1eKlasse :6; 2e klasse:58 64
b9 / B9 30 2eKlasse :70 70
c11 30 3eKlasse :108 108
b6p 15 2eKlasse :50 50
c7p 15 3eKlasse : 69 69
A9 30 1eKlasse met middencompartiment:70
1eKlasse zonder middencompartimenten :76
70
76
A5DR 15 1e Klasse :39  
A4B5 30 1eKlasse : 12; 2eKlasse :56 68
A6D 15 1eKlasse :50 50
A8R 15 1eKlasse :64 64
B11 30 2eKlasse :108 108
B7D 15 2eKlasse :69 69
Kastgedeelte  
Bouwers
Type
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
Opmerking
Baume & Marpent; La Brugeoise; AMN; La Dyle; Familleureux; AFB; Enghien; Braine Le Comte; Energie
2e en 3e klasse afdelingen met middengang; 1e klasse compartimentering met zijgang; eindplatformen
Toegang: naar buiten draaiende dubbelde deuren met Kickertslot; Afdelingen met zwaai- en schuifdeuren; compartimentering met schuifdeuren.
Manueel openen en sluiten.
Kopdeur, metalen voettreden en vouwbalgen.
Rijtuigtypes a1b7r, A8R en A5DR waren uitgerust met een snack-bar
Energievoorziening  
Dynamo
Batterijen
24V met Pintschregulator
24V; 12elementen; 180Ah ⇒ 450Ah
Comfort  
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Stoomverwarming Westinghouse ⇒ elektrisch met gepulseerde lucht na modernisering
Torpedoventilator; Flettnerzuigventilator in de WC of Schepensanemostaten
TL en gloeilampen 24V, Individueel inschakelbaar
Geen
WC met wastafel
Remming  
- Westinghouse-rem met driewegklep remhangwerkregelaar DA of  SAB, centraal remhangwerk
- Bij de Schlierendraaistellen : Oerlikonverdeler type Est 4d IX14
Mechanisch koppeling tussen de rijtuigen
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Opmerkingen