Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor nationaal verkeer Type K1 |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1989. Heden worden er nog 5 in reserve gehouden van het NMBS patrimonium. Verscheidene rijtuigen zijn bewaard door verscheidene verenigingen. |
||
Algemeen | K1A rijtuig 21122 (Eeklo 2012) K1A rijtuig 21127 (Eeklo 2012) K1A rijtuig 21003 (Goes 2014 - Als A2B7 rijtuig) K1BD rijtuig 29123 (Mariembourgh 2007) k1BD rijtuig 29126 (Binche 2012) |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Gewicht Bruto Gewicht Tarra Snelheid Draaistel |
1933 - 35 503 2'2' 48 - 53ton 41,5 - 43ton 140Km/h Pennsylvania type5; Schlieren type 25 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
23320mm 22000mm 2960mm 15500mm 2500mm 3910mm 1065mm 3950mm 1010mm 80m |
|||
Oorspronkelijke nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst Bewaarde rijtuigen voor zover heden bekend. |
||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
a2b7 | 20001 - 20122 | n.v.t. | 122 | |
b9 | 22001 - 22040 | 40 | ||
c11 | 23001 - 23248 | 248 | ||
b6p | 42201 - 42240 | 40 | ||
c7p | 42301 - 42353 | 53 | ||
503 | ||||
Nummerwijziging van de b6p en c7p tussen 1936 - 37 | ||||
b6p | 42201 - 42218 / 42224, 42226, 42230 - 42240 blijft behouden 42219 - 42229 word 41201 - 41209 |
31 9 |
||
c7p | 42301 - 42306, 42308, 42309, 42311 - 42313, 42315 - 42317, 42319 - 42322 42325 - 42327, 42329, 42331, 42333, 42335, 42348 - 42351 blijft behouden 42318, 42344, 42343, 42340, 42352, 42339, 42337, 42341, 42338, 42345, 42342, 42353, 42330, 42314, 42332, 42310, 42307, 42334, 42347, 42323, 42336, 42346, 42324, 42328 worden respectievelijk 41301 - 41324 |
29 24 |
||
Nummering en types vanaf 1950 | ||||
a2b7 | 20001 ~ 20122 | 30 rijtuigen zijn verloren gegaan tijdens wereldoorlog twee. |
96 66 |
|
a1b7r | 20013, 20018, 20027 20028, 20037, 20049 20053, 20056, 20064 20077, 20081, 20083 20098, 20102, 20115 20120, 20121 |
n.v.t. | 17 | |
Het type a1b7r zijn omgebouwde a2b7 rijtuigen met behoud van hun laatste 3respectievelijke cijfers. | ||||
b9 | 22001 - 22040 22041 - 22049 |
13 rijtuigen zijn verloren gegaan tijdens wereldoorlog twee. |
49 36 |
|
c11 | 23001 - 23248 | 63 rijtuigen zijn verloren gegaan tijdens wereldoorlog twee. |
248 185 |
|
b6p | 26001 - 26008 komen uit de reeks 41201 -209 waarvan er 1 verloren gaat 26101 - 26127 komen uit de reeks 42201 - 240 waarvan er 4 verloren gaan |
8 27 |
||
c7p | 27001 - 27018 komen uit de reeks 41301 - 324 waarvan er 6 verloren gaan 27101 - 27127 komen uit de reeks 42301~ 42351 waarvan er 2 verloren gaan |
18 27 |
||
384 | ||||
Nummering en types vanaf 1956 - 57 | ||||
A9 | 21001 - 21056 21101 - 21136 |
n.v.t. | 56 36 |
|
A5DR | 28901 - 28915 | 15 | ||
A8R | 21901 - 21912 | 12 | ||
De types A9, A5DR zijn omgebouwde a2b7 rijtuigen en type A8R zijn omgebouwde a17br | ||||
B11 | 22001 - 22185 | n.v.t. | 185 | |
Het type B11 zijn omgebouwde C11 rijtuigen | ||||
A6D | 28001 - 28008 28101 - 28127 |
n.v.t. | 8 27 |
|
B7D | 29001 - 29018 29101 - 29127 |
18 27 |
||
Het type A6D zijn omgebouwde b6p rijtuigen en de B7D's zijn omgebouwde c7p rijtuigen | ||||
384 | ||||
Nummering en types na 1965 | ||||
A9 | 21001 - 21026 21027 - 21044 21101 - 21136 |
50 88 18 40 001 - 026 50 88 18 40 027 - 044 50 88 19 48 001 - 036 |
26 18 36 |
|
A4B5 | 23001 - 23010 | 50 88 39 48 001 - 004 50 88 39 66 001 - 006 |
10 | |
Het type A4B5 zijn omgebouwde A9 rijtuigen | ||||
A8R | 21901 - 21904 | 50 88 84 48 001 - 004 | 4 | |
De overige 8 x A8R zijn omgebouwd naar B9 rijtuigen | ||||
A5DR | 28901 - 28915 | 50 88 87 48 001 - 015 | 15 | |
B9 | 22601 - 22610 | 50 88 29 48 001 - 008 50 88 29 66 001 - 002 |
10 | |
B11 | 22001 - 22185 | 50 88 21 40 001 - 006 50 88 21 48 001- 065 50 88 21 66 001 - 114 |
185 | |
A6D | 28001 - 28008 28101 - 28127 |
50 88 81 66 001 - 010 50 88 81 48 001 - 025 |
8 27 |
|
B7D | 29001 - 29018 29101 - 29127 |
50 88 82 66 001 - 031 50 88 82 48 001 - 014 |
18 27 |
|
384 | ||||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
a2b7 | 30 | 1eKlasse :12; 2eKlasse : 58 | 70 | |
a1b7r | 1eKlasse :6; 2e klasse:58 | 64 | ||
b9 / B9 | 30 | 2eKlasse :70 | 70 | |
c11 | 30 | 3eKlasse :108 | 108 | |
b6p | 15 | 2eKlasse :50 | 50 | |
c7p | 15 | 3eKlasse : 69 | 69 | |
A9 | 30 | 1eKlasse met middencompartiment:70 1eKlasse zonder middencompartimenten :76 |
70 76 |
|
A5DR | 15 | 1e Klasse :39 | ||
A4B5 | 30 | 1eKlasse : 12; 2eKlasse :56 | 68 | |
A6D | 15 | 1eKlasse :50 | 50 | |
A8R | 15 | 1eKlasse :64 | 64 | |
B11 | 30 | 2eKlasse :108 | 108 | |
B7D | 15 | 2eKlasse :69 | 69 | |
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Deuren Deurbediening Intercirculatie Opmerking |
Baume & Marpent; La Brugeoise; AMN; La Dyle; Familleureux; AFB; Enghien; Braine Le Comte; Energie 2e en 3e klasse afdelingen met middengang; 1e klasse compartimentering met zijgang; eindplatformen Toegang: naar buiten draaiende dubbelde deuren met Kickertslot; Afdelingen met zwaai- en schuifdeuren; compartimentering met schuifdeuren. Manueel openen en sluiten. Kopdeur, metalen voettreden en vouwbalgen. Rijtuigtypes a1b7r, A8R en A5DR waren uitgerust met een snack-bar |
|||
Energievoorziening | ||||
Dynamo Batterijen |
24V met Pintschregulator 24V; 12elementen; 180Ah ⇒ 450Ah |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair |
Stoomverwarming Westinghouse ⇒ elektrisch met gepulseerde lucht na modernisering Torpedoventilator; Flettnerzuigventilator in de WC of Schepensanemostaten TL en gloeilampen 24V, Individueel inschakelbaar Geen WC met wastafel |
|||
Remming | ||||
- Westinghouse-rem met driewegklep remhangwerkregelaar DA of SAB, centraal remhangwerk - Bij de Schlierendraaistellen : Oerlikonverdeler type Est 4d IX14 |
||||
Mechanisch koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Opmerkingen |