Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor internationaal verkeer Type I6 |
|
Terug | ||
Heden zijn er nog 29 van de 80 in dienst. Buitendienststelling vanaf 2014. Volledige buitendienststelling voorzien : 2029 |
||
Algemeen | Rijtuig I6A 11614 (2013 Brussel-Zuid) |
||||||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Massa ledig Massa beladen Massa geremd Snelheid Draaistel |
1977 - 78 80 2'2' 43t : Rijtuigen A en B; 45t rijtuig Bc 47t : Rijtuigen A; 48t : Rijtuigen B; 50t rijtuig Bc 68t alle rijtuigen 160Km/h Fiat Y0270 type 30 |
||||||
Afmetingen | |||||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
26400mm 26100mm 2825mm 19000mm 2560mm 3700mm 1060mm 4050mm 920mm 130/75m |
||||||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | |||||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | ||||
A9 | 11601 - 11620 | 61 88 19 70 601 - 602 | 20 | ||||
B11 | 12601 - 12660 | 61 88 21 70 601 - 660 | 60 | ||||
Totaal | 80 | ||||||
Opmerking : 2 rijtuigen zijn in schroot gezet : 12639 in 1983 en 12612 in 1988. | |||||||
Nummering vanaf 1989 | |||||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | ||||
A9 | 11601 - 11620 | 61 88 19 70 601 - 602 | 20 | ||||
B11 | 12601 - 12660 | 61 88 21 70 601 - 660 | 43 | ||||
Bc | 14601 - 14615 | 61 88 50 70 601 - 615 | 15 | ||||
Totaal | 78 | ||||||
-16 B rijtuigen werden naar ligrijtuigen Bc omgevormd in 1989 door de CW Mechelen. Het betreft de volgende rijtuigen :
|
|||||||
Nummering vanaf 2001 | |||||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | ||||
A9 - 200km/h | 11601 - 11606 | 61 88 19 90 601 - 606 | 6 (2018) | ||||
A9 | 11607 - 11620 | 61 88 19 70 607 - 620 | 14 (6) | ||||
B11 | 12601 - 12660 | 61 88 21 70 601 - 660 | 43 (28) | ||||
Bc | 14601 - 14615 | 61 88 50 70 601 - 615 | 15 (12) | ||||
78 (52) | |||||||
Aantal plaatsen | |||||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen / Slaapplaatsen | Totaal | ||||
A | 54 | 54 | |||||
A met fietsafd. | 48 + 3 klapstoelen | 51 | |||||
B | 66 | 66 | |||||
B met fietsafd. | 60 + 3 klapstoelen | 63 | |||||
Bc | 60 / 60 | 60 | |||||
Kastgedeelte | |||||||
Bouwers Type Deuren Deurbediening Intercirculatie |
BN Brugge Compartimentering, doorlopende zijgang en eindplatformen. Toegang: Zwenk-schuifdeuren; Compartimenten: schuifdeuren; Afdelingen: zwaaideuren Elektropneumatisch; Manueel openen met schakelaar en individuele of collectieve sluiting. Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen |
||||||
Energievoorziening - Elk rijtuig heeft een omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning 380V, 220V en 24V. - Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd en de batterij onder de minimum- spanning komt, de bediening van de deuren, de noodverlichting en de geluidsinstallatie uitvallen. - De energietoevoer gebeurt via een omvormer van 31,3 KW. Verschillende merken in gebruik. o.a. ABB, Seira, enz.. - Batterijen: Cd/Ni 24V / 450Ah |
|||||||
Comfort | |||||||
Verwarming Verluchting Verlichting Sanitair ⇒ ⇒ Sonorisatie Overig |
Acclimatisatie met ingeblazen lucht regelbaar per afdeling Acclimatisatie met ingeblazen lucht TL 24V Algemeen, per rijtuig en per afdeling. Op elke platform is er een WC afdeling. Wc uitgerust met gesloten circuit. Toilettafel met lavabo voorzien van lauw water; Een stopcontact met klein vermogen Handdoekverdeler met papieren servetten; Ja - |
||||||
Remming Automatische rem; Elektropneumatische rem; Antiblokkeersysteem (ABS); Noodrem; Handrem. |
|||||||
Koppeling tussen de rijtuigen | |||||||
Mechanisch Pneumatisch Elektrisch |
Schroefkoppeling zonder afstandsringen. Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit)Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming; EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem; 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren en geluidsinstallatie. |
||||||
Opmerkingen | |||||||
- Rijtuigen voor internationaal verkeer, waarvan 15 met ligplaatsen - Verschillende afdelingen met zijgang. - Van 3 A en 3 B rijtuigen is de binneninrichting en buitenschilderwerk gewijzigd in 1991 voor het traject Oostende - Dortmund (Memling rijtuigen). - Van 7 A en 11 B rijtuigen werd de binneninrichting en buitenschilderwerk gewijzigd in 1995 voor het traject Brussel - Milaan (Vauban rijtuigen). - 40 rijtuigen hebben een grote revisie (R3) gekregen. Deze rijtuigen werden in een andere livrei geschilderd. - In 2001 is van 10 rijtuigen (4 A en 6 B) één afdeling (9de of 11de) omgevormd naar een fietsenafdeling door CW Mechelen en TOP Vorst. - In 2004 werden de rokersafdelingen omgevormd naar niet rokersafdelingen. |