Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor internationaal verkeer

Type I6

Terug
Medio 2020 zijn er nog 40 van de 80 in dienst.
Buitendienststelling vanaf 2014.
 

Algemeen

Rijtuig I6A 11614 (2013 Brussel-Zuid)

Rijtuig I6B 12607 (2013 Brussel-Zuid)

Rijtuig I6B 12615 in vereenvoudigde kleurstelling (2019 Senenne)


Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
1977 - 78
80
2'2'
43t : Rijtuigen A en B; 45t rijtuig Bc
47t : Rijtuigen A; 48t : Rijtuigen B; 50t rijtuig Bc
68t alle rijtuigen
160Km/h
Fiat Y0270 type 30
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
26400mm
26100mm
2825mm
19000mm
2560mm
3700mm
1060mm
4050mm
920mm
130/75m
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A9 11601 - 11620 61 88 19 70 601 - 602 20
B11 12601 - 12660 61 88 21 70 601 - 660 60
Totaal 80
Opmerking : 2 rijtuigen zijn in schroot gezet : 12639 in 1983 en 12612 in 1988.
Nummering vanaf 1989
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A9 11601 - 11620 61 88 19 70 601 - 602 20
B11 12601 - 12660 61 88 21 70 601 - 660 43
Bc 14601 - 14615 61 88 50 70 601 - 615 15
Totaal 78
-16 B rijtuigen werden naar ligrijtuigen Bc omgevormd in 1989 door de CW Mechelen.
Het betreft de volgende rijtuigen :
12602 wordt 14601
12606 wordt 14602
12623 wordt 14603
12624 wordt 14604
12628 wordt 14605
12632 wordt 14606
12633 wordt 14607
12637 wordt 14608
12644 wordt 14609
12646 wordt 14610
12647 wordt 14611
12649 wordt 14612
12655 wordt 14613
12657 wordt 14614
12660 wordt 14615
Nummering vanaf 2001
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A9 - 200km/h 11601 - 11606 61 88 19 90 601 - 606 6 (2018)
A9 11607 - 11620 61 88 19 70 607 - 620 14 (6)
B11 12601 - 12660 61 88 21 70 601 - 660 43 (28)
Bc 14601 - 14615 61 88 50 70 601 - 615 15 (12)
78 (52)
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen / Slaapplaatsen Totaal
A   54 54
A met fietsafd.   48 + 3 klapstoelen 51
B   66 66
B met fietsafd.   60 + 3 klapstoelen 63
Bc   60 / 60 60
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
BN Brugge
Compartimentering, doorlopende zijgang en eindplatformen.
Toegang: Zwenk-schuifdeuren; Compartimenten: schuifdeuren; Afdelingen: zwaaideuren
Elektropneumatisch; Manueel openen met schakelaar en individuele of collectieve sluiting.
Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen
Energievoorziening
- Elk rijtuig heeft een omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning 380V, 220V en 24V.
- Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd en de batterij onder de minimum-
  spanning komt, de bediening van de deuren, de noodverlichting en de geluidsinstallatie uitvallen.
- De energietoevoer gebeurt via een omvormer van 31,3 KW.
  Verschillende merken in gebruik. o.a. ABB, Seira, enz..
- Batterijen: Cd/Ni 24V / 450Ah
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sanitair


Sonorisatie
Overig
Acclimatisatie met ingeblazen lucht regelbaar per afdeling
Acclimatisatie met ingeblazen lucht
TL 24V Algemeen, per rijtuig en per afdeling.
Op elke platform is er een WC afdeling. Wc uitgerust met gesloten circuit.
Toilettafel met lavabo voorzien van lauw water; Een stopcontact met klein vermogen
Handdoekverdeler met papieren servetten;
Ja
-
Remming
Automatische rem; Elektropneumatische rem; Antiblokkeersysteem (ABS); Noodrem; Handrem.
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
Pneumatisch
Elektrisch
Schroefkoppeling zonder afstandsringen.
Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit)Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming;
EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem; 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren en geluidsinstallatie.
Opmerkingen  
- Rijtuigen voor internationaal verkeer, waarvan 15 met ligplaatsen
- Verschillende afdelingen met zijgang.
- Van 3 A en 3 B rijtuigen is de binneninrichting en buitenschilderwerk gewijzigd in 1991 voor het traject Oostende - Dortmund (Memling rijtuigen).
- Van 7 A en 11 B rijtuigen werd de binneninrichting en buitenschilderwerk gewijzigd in 1995 voor het traject Brussel - Milaan (Vauban rijtuigen).
- 40 rijtuigen hebben een grote revisie (R3) gekregen. Deze rijtuigen werden in een andere livrei geschilderd.
- In 2001 is van 10 rijtuigen (4 A en 6 B) één afdeling (9de of 11de) omgevormd naar een fietsenafdeling door CW Mechelen en TOP Vorst.
- In 2004 werden de rokersafdelingen omgevormd naar niet rokersafdelingen.