Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor internationaal verkeer Type I4 |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1998. Niet bewaard. |
||
Algemeen | Rijtuig I4 A9 11302 Rijtuig I4 A4B5 13101 Rijtuig I4 A4B6 13206 Rijtuig I4 A4B6 13208 (Denderleeuw - 1982) Rijtuig I4 A9 11306 in de stam 'Le Grand Ducal' |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Gewicht Bruto Gewicht Netto Snelheid Draaistel |
1961, 1966-67 42 2'2' 49 - 52ton 44 - 47,5ton 160Km/h Schlieren T24 en T25 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
24042mm 24042mm 2835mm 17980mm 2600mm 3700mm 1065mm 3945mm 920mm 130/75m |
|||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A9-proto | 11201 | 51 88 19 70 401 | 1 | |
A4B5 - proto | 13101 | 51 88 39 70 402 | 1 | |
A9 | 11301 - 11308 | 51 88 19 70 402-409 | 8 | |
A9 | 11309 - 11320 | 51 88 19 80 410-421 | 12 | |
A4B6 | 13201 - 13220 | 51 88 30 70 402 - 421 | 20 | |
42 | ||||
Nummering vanaf ... | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A9 | 11201 | 51 88 19 80 401 | 1 | |
A9 | 11301 - 11320 | 51 88 19 80 402 - 421 | 19 | |
A4B6 | 13101 13201 - 13220 |
51 88 39 80 401 51 88 30 80 402 - 421 |
1 21 |
|
42 | ||||
Nummering vanaf 1979 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A9 | 11301 - 11308 11309 - 11318 |
51 88 19 70 402 - 409 51 88 19 80 410 - 421 |
8 20 |
|
A4B6 | 13201 - 13220 | 51 88 30 70 402 - 421 | 20 | |
B9 | 12301 - 12302 12303 - 12304 |
51 88 29 70 401 - 402 51 88 29 80 403 - 404 |
2 2 |
|
42 | ||||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
A9 | 1eKlasse: 54 | 54 | ||
A4B5 | 1eKlasse: 24; 2eKlasse: 30 | 54 | ||
A4B6 | 1eKlasse: 24; 2eKlasse: 36 | 60 | ||
B9 | 2eKlasse: 54 | 54 | ||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Deuren Deurbediening Intercirculatie |
ABR, Ragheno en Brugeoise et Nivelles Compartimentering, doorlopende zijgang en eindplatformen. Toegang: Plooideuren Mielich; Compartimenten: schuifdeuren; Afdelingen: zwaaideuren Manueel openen en collectieve elektropneumatische sluiting Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen |
|||
Energievoorziening | ||||
Stoom Elektrisch Batterijen Dynamo Alternator (later) |
Van de locomotief Van de locomotief, geschikt voor 4 spanningen. Cd-Ni 24V - 450Ah 24V / 200A Enkelpolig gekoppeld aan een gelijkrichter-regulator |
|||
Comfort | ||||
Verwarming ⇒ Verluchting Verlichting Sanitair Sonorisatie Overig |
Stoom- en elektrisch Geschikt voor 4 spanningen middels thermostaten met gepulseerde lucht. Via de middenwand opgezogen, gefilterd en bewerkt. TL / Gloeilampen 24V; Collectieve verlichting, en individueel per afdeling. 2 Wc's, aan elk uiteinde 1 met lavabo en aan één kant een opschikafdeling. Geen - |
|||
Remming - Automatische regelbare Oerlikon luchtdrukrem met 2 druktrappen - Hogedruk centrifugaalregulator en remversneller. - Versnellingslediger gekoppeld aan het alarmsignaal. |
||||
Mechanische koppeling tussen de rijtuigen - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen geplaatst zijn. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |