Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor internationaal verkeer Type I11 |
|
Terug | ||
Heden zijn alle rijtuigen nog in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2038 | ||
Algemeen | I11 BDx rijtuig 19820 (2015 Merelbeke) I11A Rijtuig |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Massa ledig Massa beladen Massa geremd Snelheid Draaistel |
1995 - 97 163 2'2' 45,3t : Rijtuigen A; 45,2t rijtuig B; 46,2t : rijtuigen BDx 52t : Rijtuigen A, B en BDx 72t : Rijtuigen A, B en BDx 200Km/h ANF type 36 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum bochtstraal |
26400mm 26100mm 2860mm 18400mm 2560mm 4000mm 1060mm 4050mm -mm 125/80m |
|||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A | 11801 - 11836 | 61 88 10 90 001 - 036 | 36 | |
B | 12801 - 12906 | 61 88 20 90 001 - 106 | 106 | |
BDx | 19801 - 19821 | 61 88 80 90 001 - 021 | 21 | |
Totaal | 163 | |||
Buitendienststelling vanaf | ||||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
A | 32 | 60 | ||
B | 32 | 80 | ||
BDx | 16 | 58 | ||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers
|
BN Brugge Eén afdeling, doorlopende middengang en eindplatformen. Toegang: Zwenk-schuifdeuren; Afdelingen: schuifdeuren Elektropneumatisch; Manueel openen met schakelaar en individuele of collectieve sluiting. Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen |
|||
Energievoorziening - Elk rijtuig beschikt over een omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning 380V, 220V en 24V. - Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd, zal, nadat de batterij onder de minimumspanning komt de bediening van de deuren, de noodverlichting, de geluidsinstallatie en de SIV uitvallen. - Elk rijtuig is uitgerust met energieuitwisseling wat betekent dat, indien de statische omvormer van een rijtuig in gebreke blijft, automatisch die van een aangrenzend rijtuig tussenkomt. - Als de energie van het eigen rijtuig uitvalt en de uitwisseling treedt niet automatisch in werking wordt de keuzeschakelaar van het redundantiepaneel bewerkt indien het redundantiepaneel niet automatisch overschakelt (de overschakeling gebeurt na ± 5 min.). |
||||
Comfort Verwarming & Verluchting - HVAC Verlichting - Algemeen en per rijtuig Sonorisatie - Ja SIV - Reizigersinformatiesysteem met displays intern en extern Sanitair - De rijtuigen zijn uitgerust met twee types van WC’s; Twee normale WC’s in de A- en B-rijtuigen, - Eén WC voor minder-validen in de BDx-rijtuigen, voorzien van een pneumatisch bediende toegangsdeur. - Beide Wc-types zijn voorzien van een identiek vacuüm Wc-systeem, enkel de inrichting van de Wc-ruimte en de toegangsdeuren zijn verschillend. |
||||
Remming - Automatische rem; Elektropneumatische rem; Antiblokkeersysteem (ABS); Magneetrem; Noodrem; Handrem. |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen Mechanisch - Schroefkoppeling met afstandsringen. Pneumatisch - Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit). Elektrisch - Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming; - EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem; - 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren, SIV, geluidsinstallatie en treindraden trek- en duw; - Energievoorziening : deze leidingen zorgen ervoor dat bij defect aan de energievoorziening van een bepaald rijtuig, het naastliggend rijtuig zal tussenkomen in de stroomvoorziening. |
||||
Opmerkingen - Maximale samenstelling in : 16 rijtuigen in trek- en duwtreinen. - De minimale samenstelling omvat 3 rijtuigen wanneer enkel één locomotief in de samenstelling van de trein voorkomt. - Het is verboden een tweede locomotief aan de trein te verbinden met de koppelaars. - Het slepen (of duwen) van een tweede locomotief als rijtuig is toegestaan. |