Passagiersrijtuigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor internationaal verkeer

Type I11

Terug
Heden zijn alle rijtuigen nog in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2038
 

Algemeen I11 BDx rijtuig 19820 (2015 Merelbeke)

I11A Rijtuig
Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
1995 - 97
163
2'2'
45,3t : Rijtuigen A; 45,2t rijtuig B; 46,2t : rijtuigen BDx
52t : Rijtuigen A, B en BDx
72t : Rijtuigen A, B en BDx
200Km/h
ANF type 36
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
26400mm
26100mm
2860mm
18400mm
2560mm
4000mm
1060mm
4050mm
-mm
125/80m
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A 11801 - 11836 61 88 10 90 001 - 036 36
B 12801 - 12906 61 88 20 90 001 - 106 106
BDx 19801 - 19821 61 88 80 90 001 - 021 21
Totaal 163
Buitendienststelling vanaf
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen Totaal
A 32 60  
B 32 80  
BDx 16 58  
Kastgedeelte

Bouwers
Type
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie

 

 

BN Brugge
Eén afdeling, doorlopende middengang en eindplatformen.
Toegang: Zwenk-schuifdeuren; Afdelingen: schuifdeuren
Elektropneumatisch; Manueel openen met schakelaar en individuele of collectieve sluiting.
Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen
Energievoorziening
- Elk rijtuig beschikt over een omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning 380V, 220V en 24V.
- Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd, zal, nadat de batterij onder de minimumspanning komt de bediening van de deuren, de noodverlichting, de geluidsinstallatie en de SIV uitvallen.
- Elk rijtuig is uitgerust met energieuitwisseling wat betekent dat, indien de statische omvormer van een rijtuig in gebreke blijft, automatisch die van een aangrenzend rijtuig tussenkomt.
- Als de energie van het eigen rijtuig uitvalt en de uitwisseling treedt niet automatisch in werking wordt de keuzeschakelaar van het redundantiepaneel bewerkt indien het redundantiepaneel niet automatisch
  overschakelt (de overschakeling gebeurt na ± 5 min.).
Comfort
Verwarming & Verluchting
- HVAC
Verlichting
- Algemeen en per rijtuig
Sonorisatie
- Ja
SIV
- Reizigersinformatiesysteem met displays intern en extern
Sanitair
- De rijtuigen zijn uitgerust met twee types van WC’s; Twee normale WC’s in de A- en B-rijtuigen,
- Eén WC voor minder-validen in de BDx-rijtuigen, voorzien van een pneumatisch bediende toegangsdeur.
- Beide Wc-types zijn voorzien van een identiek vacuüm Wc-systeem, enkel de inrichting van de Wc-ruimte en de toegangsdeuren zijn verschillend.
Remming
- Automatische rem; Elektropneumatische rem; Antiblokkeersysteem (ABS); Magneetrem; Noodrem; Handrem.
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
- Schroefkoppeling met afstandsringen.
Pneumatisch
- Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit).
Elektrisch
- Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming;
- EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem;
- 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren, SIV, geluidsinstallatie en treindraden trek- en duw;
- Energievoorziening : deze leidingen zorgen ervoor dat bij defect aan de energievoorziening van een bepaald rijtuig, het naastliggend rijtuig zal tussenkomen in de stroomvoorziening.
Opmerkingen
- Maximale samenstelling in : 16 rijtuigen in trek- en duwtreinen.
- De minimale samenstelling omvat 3 rijtuigen wanneer enkel één locomotief in de samenstelling van de trein voorkomt.
- Het is verboden een tweede locomotief aan de trein te verbinden met de koppelaars.
- Het slepen (of duwen) van een tweede locomotief als rijtuig is toegestaan.