Passagiersrijituigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor internationaal verkeer Type I10 |
|
Terug | ||
Heden zijn er nog 79 van de 94 in dienst. Buitendienststelling vanaf 2015. Volledige buitendienststelling voorzien : 2029 |
||
Algemeen | Rijtuig I10A 11714 (2010 Saint-Ghislain) Rijtuig I10B 12743 (2010 Saint-Ghislain) |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Massa ledig Massa beladen Massa geremd Snelheid Draaistel |
1987 - 88 94 2'2' 41t: Rijtuigen 45A en 15B; 43t: rijtuig 34B; 47t: Resto 45t: Rijtuigen 45A; 47t: Rijtuigen 15B; 49t: rijtuig 34B; 52t: Resto 63t: Rijtuigen 45A en 15B; 66t: rijtuig 34B; 75t: Resto 160Km/h Fiat Y0270S type 34 |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum bochtstraal |
26400mm 26100mm 2825mm 19000mm 2560mm 3700mm 1060mm 4050mm 920mm 130/75m |
|||
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A11 | 11701 - 11715 | 51 88 11 70 001 - 015 | 15 | |
B11 | 12701 - 12745 | 51 88 21 70 001 - 045 | 45 | |
B11 (HVAC) | 12746 - 12780 | 61 88 21 70 046 - 080 | 35 | |
Totaal | 95 | |||
Nummering vanaf 2000 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A11 | 11701 - 11715 | 51 88 11 70 001 - 015 | 15 | |
B11 | 12701 - 12745 | 51 88 21 70 001 - 045 | 45 | |
B11 (HVAC) | 12750 - 12774 | 61 88 21 70 046 - 074 | 29 | |
Resto | 16005 - 16008 | 61 88 88-90 005 - 008 | 4 | |
-4 B rijtuigen werden naar Resto rijtuigen omgebouwd in 2000 - 2001. Het betreft de voormalige 12746 - 12749 |
||||
BarDisco | 17903 | 61 88 89-90 003-0 | 1 | |
-1 B rijtuig werd naar een BarDisco rijtuig omgebouwd in 2001. Het betreft de voormalige 12779 | ||||
Bisto | 12780 | 61 88 21-70 080-3 | 1 | |
- 1B rijtuig werd naar een Bistro rijtuig omgebouwd in 2001. Deze behield zijn nummering | ||||
Totaal | 95 | |||
Nummering vanaf 2009 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal (2018) | |
A11 | 11701 - 11715 | 51 88 11 70 001 - 015 | 15 | |
B11 | 12701 - 12745 | 51 88 21 70 001 - 045 | 45 | |
B11 (HVAC) | 12750 - 12774 | 61 88 21 90 046 - 074 | 29 (28) | |
-Alle B (HVAC) rijtuigen werden aangepast voor 200km/h | ||||
Resto | 16005 - 16008 | 61 88 88-90 005 - 008 | 4 (3) | |
-4 B rijtuigen werden naar Resto rijtuigen omgebouwd in 2000 - 2001. Het betreft de voormalige 12746 - 12749 |
||||
BarDisco | 17903 | 61 88 89-90 003-0 | 1 | |
-1 B rijtuig werd naar een BarDisco rijtuig omgebouwd in 2001. Het betreft de voormalige 12779 | ||||
Bistro | 12780 | 61 88 21-70 080-3 | 1 | |
- 1B rijtuig werd naar een Bistro rijtuig omgebouwd in 2001. Deze behield zijn nummering | ||||
Totaal | 95 | |||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen / Slaapplaatsen | Totaal | |
A11 | 66 / 0 | |||
B11 | 86 / 0 | |||
B11 (HVAC) | 86 / 0 | |||
Resto | 48 | |||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Opmerking Deuren Deurbediening Intercirculatie |
BN Brugge Eén afdeling, doorlopende middengang en eindplatformen. De rijtuigen hadden oorspronkelijk twee afdelingen; De rokersafdeling is omgevormd naar een niet-rokers afdeling. De glazen deur en scheidingswand werden weggenomen. Toegang: Zwenk-schuifdeuren; Afdelingen: schuifdeuren Elektropneumatisch; Manueel openen met schakelaar en individuele of collectieve sluiting. Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen |
|||
Energievoorziening Elk rijtuig beschikt over een omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning 380V, 220V en 24V. Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd, zal, nadat de batterij onder de minimumspanning komt, de bediening van de deuren, de noodverlichting en de geluidsinstallatie uitvallen. De energietoevoer gebeurt via een omvormer van: - 11,4 kW voor niet geklimatiseerde rijtuig; - 33,8 kW voor geklimatiseerde rijtuig. |
||||
Comfort | ||||
Clima Verlichting Deurbediening Sonorisatie Sanitair Overig ⇒ ⇒ |
Acclimatisatie met ingeblazen lucht regelbaar per afdeling : 34B; Elektrisch met ingeblazen lucht : 45B en 15A TL 24V Automatisch Algemeen en per rijtuig. Geluidsinstallatie. Het rijtuig I10A heeft één WC, de 2e is omgebouwd tot begeleidersafdeling.; De rijtuigen I10 B hebben 2 WC's; De 2e Wc van de I10B geschikt voor 200 km/u is verwijderd De wc's zijn met een gesloten circuit en de afdeling is uitgerust met: - toilettafel met lavabo voorzien van lauw water; een stopcontact met klein vermogen - Handdoekverdeler met papieren servetten - elektrische handdroger |
|||
Remming - Automatische rem; Elektropneumatische rem; Antiblokkeersysteem (ABS); Noodrem; Handrem. |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen Mechanisch - Schroefkoppeling met afstandsringen. Pneumatisch - Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit). Elektrisch - Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming; - EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem; - 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren en geluidsinstallatie. |
||||
Opmerkingen | ||||
- Rijtuigen voor internationaal verkeer. - Verschillende afdelingen met zijgang. - Gemoderniseerd (van 2003 tot 2008) in Salzinnes. De binneninrichting en de deursturing zijn gewijzigd - Op platform 2 is de elektrische- en pneumatische toestellenkast en handrem aanwezig. - De rijtuigen tweedeklas met klima worden vanaf 2009 omgebouwd voor 200 km/u en zijn in 2010 gehomologeerd voor verkeer aan deze snelheid op de klassieke lijnen en op HS-lijnen L2 en L4. |