Passagiersrijituigen van de Belgische spoorwegen

Rijtuigen voor internationaal verkeer

Type I10

Terug
Medio 2020 zijn er nog 91 van de 94 in dienst.
Buitendienststelling vanaf 2015.
 

Algemeen Rijtuig I10A 11714 (2010 Saint-Ghislain)

Rijtuig I10B 12743 (2010 Saint-Ghislain)


Bouwjaar
Aantal gebouwd
As indeling
Massa ledig
Massa beladen
Massa geremd
Snelheid
Draaistel
1987 - 88
94
2'2'
41t: Rijtuigen 45A en 15B; 43t: rijtuig 34B; 47t: Resto
45t: Rijtuigen 45A; 47t: Rijtuigen 15B; 49t: rijtuig 34B; 52t: Resto
63t: Rijtuigen 45A en 15B; 66t: rijtuig 34B; 75t: Resto
160Km/h
Fiat Y0270S type 34
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
26400mm
26100mm
2825mm
19000mm
2560mm
3700mm
1060mm
4050mm
920mm
130/75m
Nummering ⇒ gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A11 11701 - 11715 51 88 11 70 001 - 015 15
B11 12701 - 12745 51 88 21 70 001 - 045 45
B11 (HVAC) 12746 - 12780 61 88 21 70 046 - 080 35
Totaal 95
Nummering vanaf 2000
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A11 11701 - 11715 51 88 11 70 001 - 015 15
B11 12701 - 12745 51 88 21 70 001 - 045 45
B11 (HVAC) 12750 - 12774 61 88 21 70 046 - 074 29
Resto 16005 - 16008 61 88 88-90 005 - 008 4
-4 B rijtuigen werden naar Resto rijtuigen omgebouwd in 2000 - 2001.
  Het betreft de voormalige 12746 - 12749
BarDisco 17903 61 88 89-90 003-0 1
-1 B rijtuig werd naar een BarDisco rijtuig omgebouwd in 2001. Het betreft de voormalige 12779
Bisto 12780 61 88 21-70 080-3 1
- 1B rijtuig werd naar een Bistro rijtuig omgebouwd in 2001. Deze behield zijn nummering
Totaal 95
Nummering vanaf 2009
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal (2018)
A11 11701 - 11715 51 88 11 70 001 - 015 15
B11 12701 - 12745 51 88 21 70 001 - 045 45
B11 (HVAC) 12750 - 12774 61 88 21 90 046 - 074 29 (28)
-Alle B (HVAC) rijtuigen werden aangepast voor 200km/h
Resto 16005 - 16008 61 88 88-90 005 - 008 4 (3)
-4 B rijtuigen werden naar Resto rijtuigen omgebouwd in 2000 - 2001.
  Het betreft de voormalige 12746 - 12749
BarDisco 17903 61 88 89-90 003-0 1
-1 B rijtuig werd naar een BarDisco rijtuig omgebouwd in 2001. Het betreft de voormalige 12779
Bistro 12780 61 88 21-70 080-3 1
- 1B rijtuig werd naar een Bistro rijtuig omgebouwd in 2001. Deze behield zijn nummering
Totaal 95
Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen / Slaapplaatsen Totaal
A11   66 / 0  
B11   86 / 0  
B11 (HVAC)   86 / 0  
Resto   48  
Kastgedeelte
Bouwers
Type
Opmerking
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
BN Brugge
Eén afdeling, doorlopende middengang en eindplatformen.
De rijtuigen hadden oorspronkelijk twee afdelingen; De rokersafdeling is omgevormd naar een niet-rokers afdeling. De glazen deur en scheidingswand werden weggenomen.
Toegang: Zwenk-schuifdeuren; Afdelingen: schuifdeuren
Elektropneumatisch; Manueel openen met schakelaar en individuele of collectieve sluiting.
Kopdeuren, metalen voettreden en rubberbalgen
Energievoorziening
Elk rijtuig beschikt over een omvormer om de hoogspanning om te zetten in laagspanning 380V, 220V en 24V.
Als de omvormer niet werkt of de hoogspanning verbroken werd, zal, nadat de batterij onder de minimumspanning komt, de bediening van de deuren, de noodverlichting en de geluidsinstallatie uitvallen.
De energietoevoer gebeurt via een omvormer van:
- 11,4 kW voor niet geklimatiseerde rijtuig;
- 33,8 kW voor geklimatiseerde rijtuig.
Comfort  
Clima
Verlichting
Deurbediening
Sonorisatie
Sanitair
Overig

Acclimatisatie met ingeblazen lucht regelbaar per afdeling : 34B; Elektrisch met ingeblazen lucht : 45B en 15A
TL 24V Automatisch
Algemeen en per rijtuig.
Geluidsinstallatie.
Het rijtuig I10A heeft één WC, de 2e is omgebouwd tot begeleidersafdeling.; De rijtuigen I10 B hebben 2 WC's; De 2e Wc van de I10B geschikt voor 200 km/u is verwijderd
De wc's zijn met een gesloten circuit en de afdeling is uitgerust met:
- toilettafel met lavabo voorzien van lauw water; een stopcontact met klein vermogen
- Handdoekverdeler met papieren servetten - elektrische handdroger
Remming
- Automatische rem; Elektropneumatische rem; Antiblokkeersysteem (ABS); Noodrem; Handrem.
 
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
- Schroefkoppeling met afstandsringen.
Pneumatisch
- Automatisch doorgaande remleiding 5 bar (zwart); Voedingsleiding 8 bar (wit).
Elektrisch
- Hoogspanningskabel voor de werking van omvormer en verwarming;
- EP-kabel voor de sturing van de elektropneumatische rem;
- 18-draadse kabel voor de sturing van verlichting, deuren en geluidsinstallatie.
Opmerkingen  
- Rijtuigen voor internationaal verkeer.
- Verschillende afdelingen met zijgang.
- Gemoderniseerd (van 2003 tot 2008) in Salzinnes. De binneninrichting en de deursturing zijn gewijzigd
- Op platform 2 is de elektrische- en pneumatische toestellenkast en handrem aanwezig.
- De rijtuigen tweedeklas met klima worden vanaf 2009 omgebouwd voor 200 km/u en zijn in 2010 gehomologeerd voor verkeer aan deze snelheid op de klassieke lijnen en op HS-lijnen L2 en L4.