Personenrijtuigen van de Belgische spoorwegen | Rijtuigen voor internationaal verkeer Type I1 |
|
Terug | ||
Niet meer in commerciële dienst sinds 1988. Verscheidene rijtuigen zijn (nog) in dienst als speciale rijtuigen voor uiteenlopende doelen en enkelen zijn bewaard door verscheidene verenigingen. |
||
Algemeen | Rijtuig I1A 11.001 Rijtuig I1B 12.024 (Saint-Ghislain 2010) I1 rijtuig omgebouwd tot koninklijk rijtuig No4 - ex 10.060 (Mariembourgh 2010) Omgebouwd I1 rijtuig 00215 Ex ? (Denderleeuw 2012) |
|||
Bouwjaar Aantal gebouwd As indeling Gewicht Bruto Gewicht Tarra Snelheid Draaisteltype's ⇒ ⇒ |
1931 - 33; 1939 240 2'2' 50 - 55ton volgens inrichting 45 - 48,8ton volgens inrichting 140Km/h Etat-Belge; Pennsylvania-Nord; Pennsylvania-OCEM Pennsylvania zwaar; Pennsylvania Type 5 Pennsylvania Type 8; Schlieren; |
|||
Afmetingen | ||||
Lengte over de buffers Lengte van de kast Breedte Afstand tussen de draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail - buffer Hoogte rail - dak Wieldiameter Maximum boogstraal |
22300mm 21000mm 2918mm : AB rijtuig; 2950mm : C rijtuig 14400mm 2500mm 3950mm 1065mm 3890mm 1010mm 80m |
|||
Nummering 1933 -34 <Gedetailleerde nummerlijst | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
a2b6 | 10.001 - 10.120 | n.v.t. | 120 | |
c11 | 13.001 - 13.120 | 120 | ||
Totaal |
240 | |||
Nummering vanaf 1952 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
a2b6 | 10.001 ~ 10.120 |
n.v.t. | 100 | |
a1b3c4 | 16.001 - 16.020 | 20 | ||
c11 | 13.001 - 13.120 | 120 | ||
Totaal |
240 | |||
Nummering vanaf 1954 - 56 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
a2b6 | 10.001~10.120 | n.v.t. | 68 | |
a1b3c4 | 18.001 - 18.040 | 41 | ||
c8 | 13.301 - 13.310 | 11 | ||
c11 | 13.001 - 13.120 | 120 | ||
Totaal |
240 | |||
Nummering vanaf 1957 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A8 | 11.001 - 11.035 | n.v.t. | 35 | |
A4B4 | 13.001 - 13.040 | 40 | ||
B8 | 12.201 - 12.210 | 10 | ||
B11 | 12.001 - 12.083 | 83 | ||
B5DR | 19.901 - 19.903 | 3 | ||
Koninklijk | 4 | 1 | ||
Inspectie | 10 | 1 | ||
Totaal |
171 | |||
Nummering vanaf 1959 | ||||
Type | Nummering NMBS | Nummering UIC | Aantal | |
A4B4 | 13.011 - 13.025 | n.v.t. | 15 | |
B8 | 12.201 - 12.270 | 70 | ||
B10 | 12.011 | 1 | ||
B11 | 12.001 - 12.010 12.012- 12.085 |
84 | ||
B7R | 12.901 | 1 | ||
Totaal |
171 | |||
Omgebouwde rijtuigen ⇒ Zie de gedetailleerde nummerlijst | ||||
Aantal plaatsen | ||||
Type | Staanplaatsen | Zitplaatsen | Totaal | |
A8 | 1eKlasse : 48 | 48 | ||
A2B6 | 1eKlasse: 12 - 2eKlasse: 48 | 56 | ||
A4B4 | 1eKlasse: 24 - 2eKlasse : 32 | 56 | ||
A1B3C4 | 1eKlasse: 6 - 2eKlasse: 24 3eKlasse : 32 |
62 | ||
B8 | 2eKlasse : 64 | 64 | ||
B10 | 2eKlasse : 80 | 80 | ||
B11 | 2eKlasse : 88 | 88 | ||
B7R | 2eKlasse : 56 | 56 | ||
B5DR | 2eKlasse : 40 | 40 | ||
C8 | 3eKlasse : 64 | 64 | ||
C11 | 3eKlasse : 88 | 88 | ||
<Schematische voorstelling van enkele types⇒ | ||||
Kastgedeelte | ||||
Bouwers Type Deuren ⇒ Deurbediening Intercirculatie |
AMN, La Brugeoise, Baume & Marpent, Atelier Germain, Ragheno en Familleureux Compartimentering, doorlopende zijgang en eindplatformen Toegang: Naar buiten draaiende enkelvleugeldeuren met Kickertslot Compartimenten: schuifdeuren Afdelingen: zwaaideuren Manueel openen en sluiten met deurklink Kopdeuren, metalen voettreden en vouwbalgen |
|||
Energievoorziening | ||||
10011 - 10060 en 13001 - 13060 10061 - 10120 en 13061 - 13120 |
Dynamo Pintsch 24V, 75A; 2 x Accu 180Ah Dynamo Dick - SEM 25V, 75A; 2 x Accu 180Ah |
|||
Comfort | ||||
Verwarming Na de oorlog Verluchting Verlichting Sonorisatie Sanitair Overig |
Stoomverwarming type Westinghouse met automatische regelaar. Elektrisch Westinghouse of Sacme (individuele verwarming per compartiment.) Statische torpedoventilatoren, Flettnertoestellen in de WC 24V, individueel per compartiment, half of algemeen per rijtuig. Geen Sommige types hadden 2 Wc's, aan elk uiteinde 1 zoals de A8, A2B6, A4B4, B8 met lavabo De types B7R en B5DR hadden een verbruikszaaltje en een snack-bar. |
|||
Remming - Remming origineel: Westinghouse met driewegklep en automatische regelaar SABD - Remming met Schlieren draaistel: Oerlikonverdeler Est 4d/R2M met centraal remhangwerk, schijfremmen, blokrem - Parkeerrem: Handbediend |
||||
Koppeling tussen de rijtuigen Mechanisch - Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden. - Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt. - Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan. - Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt. - Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt. - Afstandsringen om de spankrachten te beperken. |
||||
Opmerkingen - Bewaarde rijtuigen voor zover bekend in 2018 : - I1B 00205 (ex ..... ); I1B 00214 (ex .....); I1B 00215 (ex .....); I1B 00216 (ex .....); I1B 00217 (ex .....); I1B 00218 (ex .....) van Infrabel ingericht als Leefruimte Spoor Vernieuwings Centrum. - I1 12.005 ex Hersporingsrijtuig 52 Schaarbeek van het TSP : wordt gerestaureerd. - I1B 12.024 van de NMBS : onbekend. |